• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamisch Afhankelijke Keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivanhoes

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2015
Hoi beste leden,

Ik heb al een tijd gezocht naar een antwoord, maar ik kom er niet (goed) uit.
Ik heb het tabblad Groepen met diverse lijsten. 1 lijst, kolom A, is de hoofdlijst. De andere lijsten zijn subgroepen van de hoofdlijst.

In het tabblad Bankboek probeer ik zelf een bankboekje te maken. Hierin komt in kolom D de hoofdlijst te staan dmv gegevensvalidatie.
In kolom E moet een dynamische keuzelijst komen, die afhankelijk is van wat in de betreffende cel in kolom D staat.

Dit zijn de problemen waar ik tegen aan loop:

- de functie Indirect(d4) werkt niet, door de verschuivingsformule in de bereiknamen.
- mbv de website van TheFinch kom ik er niet goed uit. Ik heb het geprobeerd, maar het lukt niet.
- De namen in kolom D bestaan soms uit meerdere woorden en die werken niet goed met namen.

Kortom, ik zoek een formule voor de gegevensvalidatie waarin de lijsten dynamisch blijven èn ik ook nog eens de keuzelijst afhankelijk kan maken van kolom D in Bankboek.
Zie vooral ook het bijgevoegde bestandje voor een betere weergave van het probleem.

Ik waardeer dit forum zeer en ik hoop dat iemand mij dan ook kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Ivanhoe.

Bijlagen

Hoi Niek,

Bedankt voor je reactie!

Je hebt een oplossing aangeboden, die bijna goed is: Ik kan nu inderdaad een dynamisch afhankelijke keuzelijst maken in kolom E van het tabblad Bankboek.

Ik krijg alleen nog de verkeerde lijst in kolom E.
Als in tabblad Bankboek in cel D4 Bank staat, dan zou ik in cel E4 als lijstje oa Bankpas en Rekeningkosten moeten krijgen (afkomstig van kolom E, tabblad Groepen).
Ik krijg echter het lijstje Belasting met oa Afval en Alfa (kolom F, tabblad Groepen).

De dynamisch afhankelijke keuzelijst is dus 1 kolom te ver naar rechts verschoven.

Wat moet ik in je test-formule aanpassen om dit goed te krijgen?

Alvast bedankt weer voor je medewerking en met vriendelijke groet,

Ivanhoe.

Code:
=VERSCHUIVING(Groepen!$C$2;;VERGELIJKEN(BANKBOEK!$D4;Groepen!$C$1:$AE$1;0)[COLOR="#FF0000"]-1[/COLOR];AANTALARG(VERSCHUIVING(Groepen!$C$2;;VERGELIJKEN(BANKBOEK!$D4;Groepen!$C$1:$AE$1;0);50;1));1)
Even -1 toevoegen.

Hoi Niek,

Wederom bedankt voor je reactie.

Die van die -1......dat heb ik ook geprobeerd, maar op de verkeerde plaats.

Het werkt nu helemaal goed! Bedankt nogmaals.

Met vriendelijke groet,

Ivanhoes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan