• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamisch bereik in combinatie met =MAX en voorwaardelijk opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

riw

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2017
Berichten
46
He hallo,

In bijgaand werkblad is via voorwaardelijke opmaak ingeregeld dat een cel in kolom B met daarin de hoogste waarde binnen het bereik (B4:B14) groen wordt opgevuld. Ik zou graag zien dat; als ik in de daarmee corresponderende cel uit kolom A een waarde zet, de cel uit kolom B uit het bereik wordt gehaald en ook niet meer groen is gevuld. In plaats daarvan zou ik de cel met daarin de hoogste waarde in het nieuwe bereik groen gevuld zien worden.

In bijgaand voorbeeld zou ik graag zien dat;
Als ik een waarde zet in cel A9 dat cel B9 niet meer groen gevuld is. (Het nieuwe bereik zou dan (B4:B8,B10:B14) worden??) In plaats daarvan zou cel B12 groen gevuld moeten worden. Totdat ik weer een waarde in cel A12 zet en cel B8 groen gevuld wordt.

Bekijk bijlage Voorwaardelijke opmaak.xlsx

Alvast bedankt.
Rick
 
Zoiets?
 

Bijlagen

  • Voorwaardelijke opmaak.xlsb
    8,1 KB · Weergaven: 73
Helemaal top. Zou je mij alsjeblieft willen uitleggen wat je gedaan hebt?
 
Kijk maar eens in de 'Name Manager'. <Ctrl> + <F3>
 
Ik heb er naar gekeken. Het lukt me niet om de logica erachter te begrijpen.

-Als bereik A5:A14 leeg is wordt er gekeken naar de hoogste waarde in bereik B5:B14
-De hoogste waarde in bereik B5:B14 krijgt de naam "Groen".
-Door de voorwaardelijke opmaak wordt de cel die in aanmerking komt voor de naam "Groen" groen gevuld.

Wat zorgt er voor dat, in het eerste voorbeeld, de waarde 20 niet meer =MAX is als in cel A9 iets is ingevuld?
 
In de formule:
Code:
=MAX(ALS(Blad1!$A$5:$A$14="";Blad1!$B$5:$B$14))

wordt het MAX berekend voor de cellen waar in kolom NIETS (="") staat. Zodra er voor de 20 in kolom B iets staat wordt die niet meer meegerekend
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan