• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamisch bereik uit ander .xls bestand gebruiken in lijst

• Onderwerp starter Onderwerp starter flu
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

flu

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2009
Hallo medeforumgebruikers,

Ik ben op zoek naar een methode om bepaalde gegevens in een offerte zichtbaar te maken in een lijst.

Deze gegevens worden geput uit een xls-databestand met artikel en prijsinformatie.
Opbouw van dit bestand ziet er bijvoorbeeld uit; allemaal in 1 werkblad onder elkaar:

VENTIELDOPJES
AHAVENTIELDOPJE1 Ventieldopje voor autoband € 2.95
AHAVENTIELDOPJE2 Ventieldopje voor autoband groot € 3.15
AHAVENTIELDOPJE2 Ventieldopje voor autoband heel groot € 4.15
AUTOBANDEN
AHAAUTOBANDPIR1 Pirelli autoband normaal €49.95
AHAAUTOBANDPIR2 Pirelli autoband winterband €59.95

etc.

In de xls offerte wil ik op een bepaalde plaatst de ventieldopjes uit een lijst kunnen kiezen. De truc is dat de gegevens in die lijst enkel de artikelnummers onder VENTIELDOPJES moeten weergeven; ook als daar in de toekomst andere modellen onder geplaatst worden.
De selectie mag ook op basis van artikelcodes zijn bijvoorbeeld alles dat begint met AHAVENTIEL*.

In heb al lang zitten stoeien met dynamische bereiken (verschuiven in combinatie met aantalarg()). Daarmee lijkt het niet te lukken.:o

Wie kan mij helpen met zoiets ogenschijnlijk eenvoudigs...??

Ik zal het wat duidelijker maken adv. volgende bestand:

Bekijk bijlage offertegenerator.xlsx

Nog even de gewenste situatie:

Bedoeling is dat in de offertegenerator, in een pull-down menu de artikelomschrijvingen van een bepaalde categorie wordt weergegeven (dus bijvoorbeeld alle ventieldopjes artikelen).
In een ander pulldown menu moeten dan de airbags geselecteerd kunnen worden etc.
Het zou zo moeten zijn dat bij het invoegen van nog een type Ventieldopje of airbag, de keuzelijst/pulldownmenu automatisch wordt uitgebreid met het toegevoegde artikel.

In het voorbeeldbestand is bestaat het pulldown menu nog uit artikelcodes, maar het is natuurlijk gebruikersvriendelijker als de gebruiker een selectie uit de artikelcomschrijvingen kan maken ipv. cryptische artikelcodes.

Hopelijk heb ik hiermee wat duidelijker gemaakt.

Wie kan mij helpen??

Lijkt dit er een beetje op naar wat je zocht.

Beide bestanden moeten helaas wel open staan.
Misschien is hier een ander oplossing voor.
Anders kun je het opslaan onder een xlw. bestand (opslaan als Werkruimte), zodat ze alle twee gelijk openen met een dubbelklik.

Bijlagen

Ik kom er nog niet helemaal uit.
Heb nu wel een ODBC koppeling gemaakt waarmee de artikelen uit het aparte Artikelbestand automatisch worden bijgewerkt in de offertegenerator. Da's mooi.

Echter, ik wil graag in een lijst (pulldown menu) de artikelcodes uit een bepaalde categorie kiezen. Daar zit em de kneep. Ik heb dus al wel een lijst met dynamisch bereik, maar van alle artikelen, niet van een bepaalde categorie.

Heb de bestanden even meegepost.

Anyone?? :thumb:

Bijlagen

:o :o

Ja inderdaad. Ik was me er niet van bewust dat dit zo'n heet hangijzer is op beide fora. Hopelijk kan het topic hier op Helpmij.nl gewoon open blijven en opgevolgd worden. Dezelfde vraag is niet elders geplaatst.
1000x mijn excuses.

Graag geen verdere discussie over deze blunder, om dit topic zuiver te houden en kunnen we weer naar de inhoud. (of anders via een persoonlijk bericht).

Laatst bewerkt:
flu, dit is niet enkel een heet hangijzer op beide fora maar op ALLE fora (zowel nederlandstalig als anderstalig).Het probleem lost zich op door op elk forum een kleine verwijzing te zetten naar de fora waar je nog gepost hebt.
Betreft je vraag, wat jij zoekt is dus eigenlijk een dynamisch bereik in een dynamisch bereik, of zie ik het verkeerd ?

Mvg

Rudi

Zo zou je het inderdaad kunnen zien: de gegevens in de lijst (met dynamisch bereik) moet aan de hand van een gegeven elders, de gewenste informatie bevatten.

Als je mijn geattachde bestanden van 1 februari 16:05 opent, zie je wel waar het om gaat.

Uiteraard sta ik open voor tips om hetzelfde resultaat te bereiken maar op compleet andere wijze (dus bijv. zonder odbc koppeling, en/of lijst met gegevensvalidatie etc.)

Niemand ?? :(

Ik heb ook wat lopen prutsen met macro's, maar mijn kennis houdt op bij een macro opnemen en aan een knopje ofzo toekennen.

Zou de functie Vergelijken iets kunnen betekenen door te laten zoeken op de categorie waarden uit kolom A?

Heb je mijn link uit post#5 bekeken ? Zet de artikelen in je artikelbestand per soort naast elkaar zodat je voor elk een dynamisch bereik kan maken. Volg dan de aanwijzingen uit de link en je bent vertrokken. Zal anders zien of er vandaag nog tijd overblijft om iets op te zetten.

Mvg

Rudi

Heb je mijn link uit post#5 bekeken ? Zet de artikelen in je artikelbestand per soort naast elkaar zodat je voor elk een dynamisch bereik kan maken. Volg dan de aanwijzingen uit de link en je bent vertrokken. Zal anders zien of er vandaag nog tijd overblijft om iets op te zetten.

Mvg

Rudi

Ja, heb je link bekeken. De techniek voor dynamische bereiken en het gebruik hiervan in pulldown menus is me helder. De kneep zit em in feit dat het dyn. bereik een bereik moet zijn van een bepaalde categorie artikelen.
Het bron bestand wil ik liever niet open hebben, maar met een externe koppeling (zoals ook gebruikt kan worden met vert. zoeken of de odbc koppeling, of...
Per soort artikel een tabel maken lukt m.i. niet: je krijgt dan een kolom met alleen ventieldopjes en een volgende met de airbages etc. Waar laat je dan de omschrijvingen en prijzen? Bovendien is het huidig formaat een export vanuit een ander programma.

Zou top zijn als je vandaag nog tijd vindt om iets op te zetten zoals je zegt.. :thumb:

Ik zou een draaitabel gebruiken op je artikelen met categorie als paginafilter. Vervolgens kun je heel eenvoudig per categorie een tabblad genereren met een unieke lijst van de artikelen bij die categorie. Per tabblad/categorie definieer je tenslotte eenmalig een dynamische bereik met de naam van de categorie.

Als er nieuwe artikelen bijkomen of afgaan kan dit goed blijven werken (er zijn wat refresh-issues maar die zijn op te lossen). Als er een nieuwe categorie bijkomt moet je wel weer een nieuw tabblad maken.

Beste,

Ik heb wat wat in elkaar proberen te knutselen.
Misschien lijkt dit een beetje op hetgeen wat je zoekt.

Bijlagen

De aangedragen oplossing blijkt voor mij helaas niet praktisch.

Inmiddels opgelost door - zoals al geadviseerd - per tabblad een categorie artikelen te definieren.

In het hoofdbestand een tabblad extra aangemaakt waarin de koppeling is gemaakt naar het artikelbestand. Daarin worden per kolom enkel de artikelcodes doorgegeven. Vervolgens per kolom (=artikelcategorie) een bereik gedefinieerd. Dit bereik komt terug in de lijst met gegevensvalidatie.

Hierdoor kan diegene die het artikelbestand beheerd, eenvoudig artikelen per categorie/tabblad uitbreiden. De actuele artikelen komen vervolgens terug het hoofdbestand.

Allen bedankt voor het meedenken en de eventuele bijdrages!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan