• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dynamisch bereik van grafiek met meerdere series

Status
Niet open voor verdere reacties.

willie76

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2010
forumleden,

In mijn excelsheet heb ik in kolom a de scannaam staan, in kolom b de scandatum en in kolom c het echo-nr en kolom d de S/N(B)
Nu heb ik in mn grote excelsheet het inmiddels zover dat er dynamisch wordt toegevoegd en ook dynamisch wordt gesorteerd op scandatum en echonummer.
In de bijlage is een voorbeeld van hoe zo'n getallenreeks er dan uit ziet.

Ik wil nu graag per scan per echo een grafiekreeks laten zien; mbv van kleuren heb ik geprobeerd duidelijk te maken wat de verschillende series zouden moeten worden....
Echter als ik data ga toevoegen, veranderen ook de ranges van de de series.
In de bijlage is een dynamische reeks weergegeven, alleen voor de gehele range van getallen en niet per scan per echo

Vraag 1: hoe krijg ik een dynamische range in mn series van grafieken ingebouwd ???

Vraag 2: waarom laat de x-as nu getallen zien, ipv de datum, aangezien ik overal heb gezorgt dat het format voor kolom b op date staat ????

Alvast bedankt voor jullie hulp

Bijlagen

antwoord 1: de bereiken zijn al dynamisch, dus Ok
antwoord 2: de datums in kolom zijn in tekstformaat. die moet je omzetten naar getal (door ze te vermenigvuldigen met 1)

hallo Piet,

het klopt, de GEHELE reeks is nu dynamisch. De bedoeling is echter dat ELKE SERIE (aangegeven met kleuren) dynamisch wordt.
Per keer dat er data toegevoegd wordt, komt er dus een getal (per kleur) bij...... Dat is nu net het probleem....

Qua datum snap ik het nog steeds niet, want als ik de gehele reeks (kolom B vanaf B2) selecteer en dan re-muis -> format cells -> date aangeef verandert er helemaal niks.
Het zal wel aan mijn tekortkomende excel-kennis liggen hoor, maar ik snap dat dus niet.....
Ook de data *1 doen, levert hetzelfde resultaat op.....

Alvast bedankt voor je hulp

zelf dacht ik aan een formule in de trent van:

Code:
=OFFSET(Sheet1!$D$1,1,0,MATCH($A$2,$A2:$A1000,0)*($C$2,$C2:$C1000,0),-1)

De code zou dynamisch zijn en moeten voldoen aan de 2 opgegeven voorwaarden.

Om de een of andere reden werkt de formule niet, maar ik hoop dat een beetje duidelijker wordt waar ik naar zoek,.......

Zie bijlage voor een mogelijke aanpak.
Zes dynamische bereiken, gebaseerd op een hulpkolom.
Zoals Piet al opmerkte, waren je datums tekst (opgemaakt als datum), dit moeten getallen zijn (opgemaakt als datum).
Zoiets controleer niet door naar de opmaak te kijken, maar door in een lege cel de formule (bijvoorbeeld) =isnumber(B2)
Ook het feit dat je datums links uitgelijnd waren is een sterke aanwijzing (maar geen bewijs) dat het tekst was.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan