Dynamisch Contrast ?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Probleempjes

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Hoi,

Ik zie bij verschillende monitoren staan " Dynamisch contrast: 20.000:0 ".

Nu heb ik al wat gegoogled. Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Zoals de mening

GamersForum zei:
Voor pc schermen is dynamisch contrast niet te harden
.

Maar als ik bijvoorbeeld bij Alternate kijk voor een leuk 22" scherm met een hoog contrast waarde (Wat het inhoud, geen idee. Uitleg is welkom :) Maar hoe hoger hoe beter lijkt mij). Dan vind ik niks anders dan 1000 : 1 tot 3000 : 1 zonder Dynamisch contrast.

Mijn vraag(en) is dus:

- Wat is Dynamisch Contrast
- Verschilt het veel met normale contrast?
- Enige meningen / ervaringen ermee?

Wat is het dynamisch contrast van het LCD-schermen?
Voor Digital Future | 26 augustus 2008

Een recente ontwikkeling in de LCD-technologie heet dynamisch contrast. Wanneer het scherm verschijnt een donker beeld, vermindert het vermogen van de lamp terug licht (of dalingen van het diafragma van de lens door middel van een LCD-projector iris), maar proportioneel versterkt de transmissie via het LCD-scherm. Dit proces donker wordt het hele beeld, om de helderheid van de laagste in absolute zwart en de hoogste helderheid verdwijnt. Vervolgens versterkt het signaal, zodat de helderheid terugkeert naar zijn vorige toestand, maar er is een glans eerder dicht bij 0 (zwart) is nu zwart en daarom vullen er nog veel te zwart.

Dit systeem heeft het voordeel van het spelen met het licht in het scherm, een van de elementen die meer spelen tegen de LCD. Het nadeel is dat het laat een donkere scène bevat kleine gebieden van heel helder licht, het uiteindelijke beeld kan worden over-blootgesteld, namelijk het fel licht zou nog helderder.

In de winkels toon de contrasten van een dynamische en diverse TV's, maar we kunnen niet rechtstreeks vergelijken met een waarde met een ander.

Een plasma scherm met een statische 5000:1 contrast ratio zal superieur contrast met een LCD-scherm met 5000:1 dynamisch contrast 1000:1 contrast statische, op voorwaarde dat zij een hoge mate van helderheid van 0 tot 100%. Maar het heeft een dynamisch contrast display hoger contrast wanneer het ingangssignaal varieert slechts tussen de 0% en 20% helderheid.

Bron

Kennelijk vertaalt Google nog niet optimaal...............

Laatst bewerkt:
Maar, is het verlichten van de " backlight " dan niet irritand? Bijvoorbeeld, je schakeld van de donkere achtergrond (donker als in zwart) naar de heldere layout van Helpmij, dan is het scherm als donker en dan duurt het even voor dat het ligt is? Begrijp ik dat zo goed?

Laatst bewerkt:
Weet ik niet, ik heb het nooit in het écht' mogen aanschouwen. Mogelijk in een winkel even kijken?

Weet ik niet, ik heb het nooit in het écht' mogen aanschouwen. Mogelijk in een winkel even kijken?

Dan doe ik dat wel even. Mischien kan ik het zelf dan ook 's zien :) Word helaas niet eerder dan vrijdag. Maar goed.

Bedankt voor de reactie Pasja !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan