• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamisch gegevens ophalen uit ACCESS

Status
Niet open voor verdere reacties.

janmeesters

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2007
Berichten
17
Ik wil in een spreadsheet een gegeven plaatsen, wat is opgeslagen in een ACCESS-database.

De sleutel van de tabel uit de ACCESS-database staat in het werkblad.

Voorbeeld:
EXCEL:
Begrotingscode (is sleutel) Vestigingsnaam
CC ???

Ik zou nu in ACCESS het volgende op willen halen:
Begrotingscode Vestigingsnaam
CC Praktijkschool

De naam: Praktijkschool moet nu op de plaats van de vraagtekens komen.

Een soort VERT.ZOEKEN, maar dan rechtstreeks in een ACCES database.

Iemand een idee???
 
Janmeesters, Volgens mij moet je prima een ODBC-verbinding met een Access database kunnen maken vanuit Excel. Helaas heb ik daar geen ervaring mee en kan je dus niet verder helpen. Misschien een andere helper... Of ga ff Googlen met bovenstaande termen.

Groet, Leo
 
Best is in Excel een nieuwe databasequery aanmaken (standaard via Microsoft Query) dan kan je daar via een SQL statement de juiste data uit de database (dynamisch) in Excel laden en daarop verder bouwen.
 
Met dank aan Ginger en Finch.

Ik zoek naar oplossingen, waarbij ik met variabelen rechtstreeks in een database gegevens op kan halen.
 
Ik heb het hele internet afgezocht. Men komt niet verder als een query, die een werkblad vult, waar ik dan de gegevens kan op gaan halen.

Toch raar. Ik kan me nog uit de COBOL- en RPG-tijd herrinneren dat je met een CHAIN en GET-opdracht rechtstreeks gegevens uit een database kon ophalen.

25 jaar later is Microsoft er niet in geslaagd een dergelijke opdracht voor EXCEL te ontwikkelen. Best ongelooflijk!!!
 
Beste WIGI,

Een beetje laat.

Ook daar vind ik de oplossing niet.

Ik zoek een "nieuwe" EXCEL-functie met parameters (zoals VERTZOEKEN), waar eventueel een stuk VBASIC of Macro achter zit.

Groeten,

Jan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan