• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dynamisch HYPERLINK

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jefkevdb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 feb 2019
Hallo iedereen
Ik zit met een probleem in Excel 2010.
Ik heb een bestand met verschillende tabbladen (pagina's)
Het eerste blad is een overzicht van alle tabbladen, met hyperlinks naar ieder tabblad:
excel 001.jpg

Dit eerste blad is dus de inhoudstafel van het hele bestand. achter iedere landsnaam zit een hyperlink naar de overeenkomende pagina.
Voorbeeld voor Cook Islands :
excel 002.jpg

Dit werkt allemaal simpel en naar wens.

Het eigenlijke probleem zit op de pagina's van de landen.
Het meest uitgebreid probleem zal ik hier even uitleggen.
Op de betreffende pagina heb ik de verschillende historisch perioden van Belgie.
Nu wil ik bovenaan de pagina een korte inhoudstafel maken, zodat ik snel kan navigeren in dit blad :
excel 003.jpg

Dus: als ik op de cel D3 klik, wil ik de cursor naar de cel A26 doen springen. Of als ik op de cel C3 klik, wil ik naar A21 springen.
Dat lukt met de funktie HYPERLINK(.....) of de funktie =HYPERLINK(.......) , MAAR :

Als ik een nieuwe rij tussenvoeg (wat regelmatig gebeurd bij het invoegen van een nieuw item) dan gaan de verwijzingen in de hyperlinks niet mee.
Bijvoorbeeld de verwijzing in de hyperlink D3 blijft cel A26, in plaats van te wijzigen naar A27. Dus naar de verkeerde cel.

Hoe kan ik dit probleem oplossen.
Ik zit met volgende idee:
Als ik klik op D3 heb ik de tekst "Graafschap Vlaanderen". Deze tekst ga ik zoeken in de kolom A, en als resultaat zou ik het adres van die cel moeten kunnen krijgen.
En dan dat adres gebruiken in de funktie HYPERLINK.
Maar ik vind in Excel geen funkties die mij hier kunnen helpen. Waarschijnlijk zoek ik in de verkeerde richting of ik ben niet genoeg op de hoogte van de juiste syntax van de funkties.

Graag heb ik hulp met dit probleem. Ik heb me een heel weekend zitten zot zoeken, maar zonder enige oplossing :evil:

Ik heb ook op internet volgende dingen opgemerkt:
Adresnotatie : wat is het verschil in werking tussen bvb A1 en $A$1 ?

Wat doet het # teken in HYPERLINK? voorbeeld : =HYPERLINK("#BE!A14","Budget")

Alvast bedankt
Jos

Bijlagen

• excel 003.jpg
    excel 003.jpg
    167,6 KB · Weergaven: 62
Door gebruik te maken van gedefinieerde namen en deze te gebruiken in de hypelinks. Je kan dan rijen invoegen/verwijderen en de koppeling loopt netjes mee.

Het werkt

Bedankt VenA, het werkt
Ik wist niet dat het zo kon.
Ik heb wel wat moeten zoeken naar de juiste syntax.
Blijkt dat de bestandsnaam EN het tabblad mee in de hyperlink moeten:
=HYPERLINK("[bestand.xls]BE!Graafschap_Henegouwen";"Graafschap Henegouwen")
Het nadeel is dat in sommige gevallen de geselcteerde cel onderaan het scherm staat.

Nogmaals bedankt!

Daar was juist de "#" voor als het in hetzelfde bestand is.

Uit de plaatjes is niet op te maken hoe jouw bestand in elkaar steekt. Het lijkt mij 1 grote flipperkast die met een gestructureerde opzet veel makkelijker te beheren is.

Wel even jouw product registreren, dan ben je ook van de rode balk bovenin af.:)

@HSV

Ah inderdaad! Bedankt!!
En het $ teken? Dat heb ik ook al regelmatig gezien zoals A of $A$1

@VenA
Ik zit op een tijdelijke pc....

Laatst bewerkt door een moderator:
De S-tekens plaats je als je het absoluut wilt maken.
De eerste voor de A is om de kolom vast te zetten. die tweede voor de rijen.

Test ze maar eens alle vier: te veranderen d.m.v. F4 toets.
Bv. in E1 zet je, of:
=A1
=$A1
=A$1
=$A$1

Nu doorvoeren naar rechts en naar onderen, en zie wel of niet de verandering van de verwijzing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan