• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamisch snijpunt voor grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

ClipRijk

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2013
Beste allen,

Ik zou graag een grafiek willen maken (liefst zonder macro's) die met een dynamisch snijpunt overweg kan gaan. Even in het kort de achtergrond:

Ik wil een " matrix" grafiek maken, die mij laat zien hoe bepaalde producten presteren binnen een bepaalde categorie obv de selectie (in dit geval de draaitabel in mijn voorbeeld). Producten kunnen vervolgens obv de meetwaarden (Volume en Omzet) in 4 categorieën terecht komen (zie ook mijn voorbeeld);

A (wel boven het gemiddelde van de X-as maar onder het gemiddelde van de Y-as
B (beide boven het gemiddelde; het liefst zou je dus willen dat alle producten in dit gebied zouden zitten !)
C (onder het gemiddelde van de X-as, maar wel boven het gemiddelde van de Y-as)
D (beide onder het gemiddelde; deze producten zou je eigenlijk moeten saneren)

Nu heb kan ik zo'n grafiek best 1x maken, maar helaas dus niet dynamisch (dus als ik ga filteren in de draaitabel). Door de filters veranderd mijn snijpunt (gemiddelde van het volume en de omzet) steeds en dus de getallen/producten die er aangekoppeld zijn.

Wie kan mij helpen?

Ik hoop dat mijn uitleg en het voorbeeld bestand voldoende is mbt mijn probleemstelling.Bekijk bijlage Voorbeeld HelpMij.xlsx

Laatst bewerkt:
Beste Joost,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik mis alleen de "invulling" waardes/merken in de grafiek (niet geheel onbelangrijk :-) ) of kan ik deze nog toevoegen?

Misschien nog een belangrijke toevoeging, het gaat om een type Spreiding grafiek in Excel.

Laatst bewerkt:
Beste Joost,

Dat ziet er zeer fraai uit! Nu de vraag hoe kan ik dit ook voor elkaar krijgen? :-)

Want ik kan niet zien welke grafiek het is (als naar andere grafiek type kies, zie ik niet de huidige, deze staat op sjabloon). En als ik de grafiek goed "lees" moet je wel handmatig de "reeks" (dus in dit geval de Merknamen (Aap, Noot, Mies)) aanmaken/verwijzen naar cel?

Verder zal ik waarschijnlijk nog wel tegen een paar dingen aanlopen als ik hem wil gaan bouwen.

Werkt het zoals je wilt dat het moet werken ?

De vierkantjes met label ( Aap , Noot, Mies etc. ) zijn inderdaad afzonderlijk gemaakte spreidingsgrafieken ( reeksen) bestaande uit één punt. Het grafiektype is spreidingslijn met markering. Voor de markering heb ik voor allemaal het vierkantje gebruikt en wat groter gemaakt dan de standaardwaarde.
Maar ik besef me nu dat het eenvoudiger kan door het grafiek type "Spreiding met alleen markeringen" te gebruiken, waardoor je maar één reeks hoeft in te voeren. .
Bij het maken moeten dan wel alle filters uit staan.
Vervolgens zal je dan wat met moeten stoeien met "Gegevensreeks opmaken" en "Gegevens label(s) opmaken" om tot een fraai resultaat te komen.
Succes bij het bouwen.

Groet

Het werkt zeker zoals het zou moeten werken.

Maar ik kom er niet uit mbt het grafiek type, want als jouw voorbeeld pak en kies ander grafiek type en selecteer dan Spreiding met Rechte lijn (zoals jouw eerste voorbeeld) dan vervallen de blokjes (geen ramp). Maar als ik het bij mijn echte bestand doe, dan krijg ik geen snijlijn :-(. En als ik kies voor type alleen spreiding markeringen dan vervallen die x en y-as en het snijpunt (in jouw voorbeeld).

Kan dit te maken hebben met de versie die je gebruikt?

Spreiding met Rechte lijn (zoals jouw eerste voorbeeld) dan vervallen de blokjes (geen ramp)
Je moet spreiding met rechte( of vloeiende) lijnen en markeringen kiezen bij grafiek type.

Dit heeft niet te maken met de versie van excel.
Als het ik zo lees dan kies je een grafiektype voor alle reeksen in de grafiek tegelijk.
Als je dan kiest voor spreiding met alleen markeringen dan ben je inderdaad het "kruis" kwijt.
Maar wat er in feite moet gebeuren is dat je voor iedere reeks een spreidingsgrafiek type kiest.

In het plaatje wat in #4 is mee gestuurd zitten twee grafiektypen.
- spreidingsgrafiek met alleen lijnen voor de horizontale en verticale lijn voor reeks2 en reeks3
- spreidingsgrafiek met lijnen ( welke bestaan dus uit één punt ) + markering voor de andere reeksen

Het vereist wat handigheid en ervaring om via 'Hulpmiddelen voor grafieken' bepaalde zaken goed te selecteren. Maar oefening baart kunst.

Dank Joost, dat is hem! Heel erg blij mee. Helaas kost het nog wel wat werk omdat het best een lijst met 300 producten kan bevatten :-(

Ik heb in #6 al aangegeven dat het veel eenvoudiger kan dan ik # 4 heb gedaan heb. Dit kun je nu zien in de oplossing van plongske.
Dus kijk daar maar eens goed naar hoe dat gedaan is.

Groet

Beste Plongkse,

Bedankt voor het meedenken. Maar als ik het zo bekijk, heb ik met jouw oplossing het "probleem" dat ik niet benaming van de individuele punten kan zien. Als ik deze wijzing (Gegevens laber wijzingen) en dan voor Reeksnaam kies, die krijg ik Bedrijf bij alle waarden/punten te zien ipv App, Noot, Mies etc.. Zo kan ik die niet zien welk punt welke is. Of moet ik dan nog een ander trucje uithalen?

Welke versie van Excel gebruik je?
ik heb deze gemaakt me excel 2013.
daar kon ik kiezen bij label opties voor waarden en daarna gedrukt op bereik selecteren. en het gewenste bereik geselecteerd.
dan komen bij de gegevenspunten de namen erbij te staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan