• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"Dynamisch" verticaal zoeken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clipstra

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2008
Beste,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende:

Ik "maak" elke maand een overzicht met daarin allerlei verschillende informatie. Nu wordt sommige data per week bijgehouden. Hoe kan ik mijn overzicht (tabblad schema in voorbeeld bestand) ervoor zorgen dat ik de cijfers van (in dit geval) wk 35 in mijn overzicht krijg. En dan voor sept wk 39 etc... Zodat ik dus niks meer hoef te doen, dan alleen maar de data sheet aan mijn bestand toe te voegen.

Misschien kan het ook met een Macro, echter is dit voor mij een te lastige opgave. Mijn 1ste gedachte heb ik al min of meer in het tabblad data gezet. Ik zet in een hulp bestand de maanden en weken. Vervolgens pak ik de datum van vandaag => de maand. Daar trek ik 1 maand vanaf (immers maak op dit moment een overzicht van een maand geleden/afgelopen maand) . En deze moet dan gaan zoeken naar de laatste week van de desbetreffende maand (voor aug is dit dus week 35 en in september wk 39). En dan zou hij moeten zoeken in de kolom van week 35.

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is. Ik vertelt het misschien omslachtig. Het doel is echter gewoon om de getallen (in dit voorbeeld) van de laatste week van een maand ergens anders terug te laten komen, zonder dat je daar elke maand veel voor hoeft te doen.

Helaas kan ik vanaf het werk geen bestanden openen, dus moet ik dat thuis doen..

Bijlagen

Beste Clipstra ;)

Zoiets ongeveer ?

Als je de gegevens wil wegschrijven naar een ander tabblad, dan heb je VBA code nodig.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Beste,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende:

Ik "maak" elke maand een overzicht met daarin allerlei verschillende informatie. Nu wordt sommige data per week bijgehouden. Hoe kan ik mijn overzicht (tabblad schema in voorbeeld bestand) ervoor zorgen dat ik de cijfers van (in dit geval) wk 35 in mijn overzicht krijg. En dan voor sept wk 39 etc... Zodat ik dus niks meer hoef te doen, dan alleen maar de data sheet aan mijn bestand toe te voegen.

Misschien kan het ook met een Macro, echter is dit voor mij een te lastige opgave. Mijn 1ste gedachte heb ik al min of meer in het tabblad data gezet. Ik zet in een hulp bestand de maanden en weken. Vervolgens pak ik de datum van vandaag => de maand. Daar trek ik 1 maand vanaf (immers maak op dit moment een overzicht van een maand geleden/afgelopen maand) . En deze moet dan gaan zoeken naar de laatste week van de desbetreffende maand (voor aug is dit dus week 35 en in september wk 39). En dan zou hij moeten zoeken in de kolom van week 35.

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is. Ik vertelt het misschien omslachtig. Het doel is echter gewoon om de getallen (in dit voorbeeld) van de laatste week van een maand ergens anders terug te laten komen, zonder dat je daar elke maand veel voor hoeft te doen.

Helaas kan ik vanaf het werk geen bestanden openen, dus moet ik dat thuis doen..
Alles zal best kunnen zonder VBA, maar eerst enkele vragen:

Waar komen de aantallen van schoenen en truien vandaan, deze zie ik niet bij data (A3 t/m C10) staan?
Hoe definieer je "de laatste week van de vorige maand" oftewel, wanneer wordt een week bij een bepaalde maand gerekend? Hoeveel/welke dagen moeten er dan in die maand zitten?

Misschien kan je het bestandje nog iets duidelijker maken.

Beste Danny,

Zoals gezegd, kan ik vanavond pas naar kijken..

Beste Paul,

De data staat op de 1ste sheet onder de vetgedrukte tekst "data voor omzet..". Deze data krijg ik ook alleen plat binnen.

De laatste week van de maand kan ik zelf bepalen (tenminste in mijn voorbeeld). Alleen bij 4 dagen van de week kan een week onder een maand vallen. Dus stel: donderdag is de 31 (of 30) ste (en vrijdag dus de 1ste) dan tel ik deze week nog voor de complete maand. Is het woensdag de 31ste (of 30). Dan telt dit voor de nieuwe maand..

Wat ik "gewoon" wil kunnen is dat het verticaal zoeken dynamisch is. In dit voorbeeld moet hij zoeken naar de data in wk 35. Maar voor September moet hij gaan zoeken naar de data die in wk 39 zal staan. Zonder dat ik daarvoor iets moet doen.. Dus zoals ik mijn voorbeeld al probreede; 1st de week te bepalen die als laatste van maand geldt. En vervolgens moet deze data van deze week in de desbetreffende kolom gevonden worden.

Hier een aanzet.
Op blad schema in cel E3 bereken ik een datum die in de laatste week van de vorige maand zit. In cel E4 wordt het bijpassende (iso) weeknummer berekend.

Zo heb je dus altijd de laatste week van de vorige maand.

Bijlagen

Beste Clipstra ;)

Zoiets ongeveer ?

Als je de gegevens wil wegschrijven naar een ander tabblad, dan heb je VBA code nodig.

Groetjes Danny. :thumb:

Beste Danny,

het is aardig verzonnen echter is dit niet wat zoek..Het tabblad schema "moet" onaangetast blijven. Oftewel de waarde moet er meteen goed instaan, zodra ik het tabblad met de data aan het werkblad heb toegevoegd.

Hier een aanzet.
Op blad schema in cel E3 bereken ik een datum die in de laatste week van de vorige maand zit. In cel E4 wordt het bijpassende (iso) weeknummer berekend.

Zo heb je dus altijd de laatste week van de vorige maand.

Beste Paul ziet er goed uit. Echter zit het zo geavanceerd in elkaar dat ik het niet kan testen, door bijvoorbeeld de reeks langer te maken en te kijken wat er gebeurd in Oktober..

Zou je dat eens kunnen laten zien?

Beste Paul ziet er goed uit. Echter zit het zo geavanceerd in elkaar dat ik het niet kan testen, door bijvoorbeeld de reeks langer te maken en te kijken wat er gebeurd in Oktober..

Zou je dat eens kunnen laten zien?
Iets aangepast, zodat je kan testen.
Als cel E1 leeg is wordt gerekend met de datum van vandaag. Als in cel E1 een datum staat wordt met deze datum gerekend.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan