• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische grafiek bij aanvullende data

Status
Niet open voor verdere reacties.

tarikhan

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2009
Hallo,

Ik wil graag mijn grafiek dynamisch maken. Ik wil vanaf deze week 1 week vooruit en 4 weken terug kunnen zien. Ik heb de weken reeds gevalideerd.

Vervolgens heb ik een poging gewaagd om met verschuiving aan de gang te gaan maar ik kan de formule niet kwijt in de gegevensreeks van het grafiek. Ik werk nu in excel 2013.

Kan iemand mij helpenBekijk bijlage helpmij verschuiving.xlsx

Ik ben niet zo van de grafieken. Het bereik loopt nu wel mee met de periode alleen de grafiek neemt dit nog niet over. De formule in "postingdate" heb ik aangepast naar
PHP:
=VERSCHUIVING(Blad118!$C$2;Blad118!$J$2;0;Blad118!$K$2;4)

Kijk maar even of je er verder mee kan.

Bijlagen

Beste Tarikhan,

Wat jij voor ogen hebt is mogelijk maar vergt wel enige uitleg. Bovenstaande oplossing van VenA gaat in ieder geval niet werken.

Bestudeer ter voorbereiding dit artikel.

Je wilt 3 dataseries laten zien (debiteuren, leverancier en liquiditeit) met de bijbehorende aswaarden (posting date).
Van deze 3 + 1 = 4 bronnen dient eerst dynamisch het bereik te worden bepaald.
Dit realiseer je door in de Name Manager (Ctrl+F3) per bron een formule te maken die de broncellen bepaalt. Gebruik daarvoor OFFSET (VERSCHUIVING):

helpmij_namemgr.png
Om de formules niet te complex te maken heb ik gebruik gemaakt van hulpvariabelen in de vorm van bereiknamen 'cel_Posting_Date_Start', 'cel_Pos_Start' en 'cel_Pos_End'.
Zie ook Blad118!H2:J6: de info wordt in de formules gebruikt.

Vervolgens dien je m.b.t. je grafiek per value series de zojuist gedefinieerde naam toe te kennen, bijvoorbeeld m.b.t. dataserie 'Te ontvangen debiteuren':
='helpmij verschuiving v02.xlsx'!lst_Debiteuren

helpmij_datasource.png
Doe hetzelfde voor de horizontale aswaarden.

Bijgaand vind je de oplossing:
Bekijk bijlage helpmij verschuiving v02.xlsx

In cel I2 heb ik nu de formule =VANDAAG() gezet maar je kunt ter test andere datums invoeren.

Succes!

Laatst bewerkt:
@enijhuis, Niet zo onaardig doen he.:d De vraag ging over verschuiving en waarom dit niet werkt. Ik heb alleen een optie geplaatst waardoor het bereik wel mee loopt met een geselecteerde periode. In jouw bestand kan ik nergens de keuzelijst terugvinden? Het gaat om de kern van de vraag en niet allerlei toeters en bellen die de meesten hier wel kunnen maken.

@VenA Het was niet onaardig bedoeld, hoor :p. Ik heb inderdaad de keuzelijst verwijderd. Het maakt e.e.a. nodeloos ingewikkeld.
Volgens mij is de kern van de vraag dat de grafiekgegevens wijzigen met de huidige week.
Helaas krijg je dat zonder de 'toeters en bellen' niet voor elkaar; verschuiving() kun je niet gebruiken om het gegevensbereik van een grafiek te bepalen; die kan alleen maar statisch zijn.

Laatst bewerkt:
Dan gaan we het even een beetje met elkaar oneens zijn of we begrijpen elkaar niet. Even uit de oude doos:

Bijlagen

Mooi voorbeeld!
Maar ook dat bestand gebruikt dezelfde methodiek als die van mij:
-Per te tonen gegevens(bijv. omzet) dynamisch het bronbereik bepalen dmv een bereiknaam
-De bereiknaam toekennen aan de dataserie van de te tonen gegevens bijv.:
='Dynamische grafiek.xlsx'!omzet
(mijn bestand: ='helpmij verschuiving v02.xlsx'!lst_Debiteuren)

De onduidelijkheid heeft te maken waar het dynamische bereik wordt bepaald;
Dit moet gebeuren in aparte bereiknamen; het is niet mogelijk formules (zoals OFFSET) in het gegevensbereik van een grafiek te gebruiken:

chartdatarange.png

Laatst bewerkt:
Hoi,

Nou dit is een mooi begin van de ochtend!!

Ik kan met alle antwoorden mijn probleem oplossen!! Heren bedankt, TOP!!!!

De onduidelijkheid heeft te maken waar het dynamische bereik wordt bepaald;
Dit moet gebeuren in aparte bereiknamen; het is niet mogelijk formules (zoals OFFSET) in het gegevensbereik van een grafiek te gebruiken:

Dan zijn we het toch met elkaar eens.:thumb:

@tarikhan, Wil je de vraag nog wel even op opgelost zetten?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan