• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische grafiek maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maysun

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2014
Ik probeer om te oefenen een dynamische grafiek te maken waarbij de grafiek alleen de laatste 4 sales waarden weergeeft, zoals volgens lynda.com moet kunnen.

Nu is het me gelukt om de namen te definiëren, maar vervolgens krijg ik alleen maar foutmeldingen als ik probeer de aslabels en legendagegevens te wijzigen.

Eerste gedefinieerde naam is:
=VERSCHUIVING(Blad2!$A$1; AANTALARG(Blad2!$A:$A)-Blad2!$NS1;0;Blad2!$N$1)
met als titel Date
Tweede is:
=VERSCHUIVING(Blad2!$B1; AANTALARG(Blad2!$B:$B)-Blad2!$NS1;0;Blad2!$N$1)
met als titel Sales.

Mijn werkblad heet gewoon Blad2. Ik heb grafiekje gemaakt, doe rechtermuisklik - Gegevens selecteren -
'Bewerken' onder horizontale aslabels. Typ ik: =Blad2!Date dan snapt ie 't niet, wel als ik ervan maak: =Blad2!$A$2:$A$13.
Ga ik vervolgens naar bewerken onder de legendagegevens, dan maakt het niet uit wat ik typ bij Reekswaarden, krijg alleen foutmeldingen. Heb bv geprobeerd: =Blad2!Sales, maar ook =Blad2!"Sales" en ook =Blad2!=Blad2!$B$2:$B$13.

Printscreentje:
drxvk.jpg

Wat doe ik fout?

In een dynamische grafiek moet je ook de naam van het bestand in het bereik meenemen. Het zal dan zoiets worden Map1.xlsx!Sales

Mwa het lukt niet. Waar moet ik wat dan precies invullen?

Ipv een plaatje kan je beter het bestandje plaatsen.

Wilde gok: gebruik i.p.v. de gedefinieerde naam Date eens datum...

Ik kan uit het bestand en de openingsvraag niet helemaal opmaken hoe je de verschuiving wil hebben. Maar bijgaand een dynamische grafiek.

Bijlagen

Ik kan uit het bestand en de openingsvraag niet helemaal opmaken hoe je de verschuiving wil hebben. Maar bijgaand een dynamische grafiek.

Dankje voor jouw poging, ;-), wat ik bedoel is dat ik alleen de x (gekozen) laatste salesgegevens zie, dus bv. in cel E2 vul ik '2' in, dan laat de grafiek alleen de sales zien voor 15 en 16 januari. Vul ik in E2 '5' in, dan laat Excel de sales zien van 12 t/m 16 januari. Dat lukt nu nog niet.

Laatst bewerkt:
Hier trouwens een printscreen van een voorbeeld en uitleg van Lynda.com:
TBq2Vi0.jpg

Dan moet je even de verschuiving aanpassen in
PHP:
=VERSCHUIVING(Blad1!$A$1;AANTALARG(Blad1!$A:$A)-1;;-Blad1!$E$2)

Ik snap er geen **** van, jammer dat die meneer op Lynda gewoon zegt doe even kopieerplak met formule want dan weet ik niet waarom de formule is zoals die is. Ik ga me eerst wel verder verdiepen in het principe Verschuiving en Dynamische grafiek.

Ik zie wel dat de verwijzingen in het voorbeeld niet gematcht heb met geuploade voorbeeldbestand; dat komt omdat ik het al vele malen heb geprobeerd en even speciaal bestandje had gemaakt voor dit topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan