• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schoenlepel

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2008
Dag mensen,

Ondanks de vele informatie op dit forum, kom er toch niet uit m.b.t. mijn probleem.

Ik wil graag een dynamische grafiek die wanneer je in bepaalde cellen waardes invoert, de grafiek zich automatisch aanpast (zie bijgevoegd bestand). De waardes worden in rij 5 ingevoerd per maand bij werkelijk. Wanneer je bij de maand juli een waarde invoert, moet de grafiek deze waarde meenemen. Ook de x-as waarde, de maand, moet erbij komen.

Wie kan mij helpen?

Groetjes

Bijlagen

Je hebt een slechte layout voor jouw data.

Zet het in rijen.

Kolom 1: maand
Kolom 2: Werkelijk
Kolom 3: Begroot

Dan zal je er wel uitgeraken met je dynamisch bereik.

Wigi

Ik zou eerst de opzet veranderen.

Nu heb je samengevoegde cellen, en de werkelijke waardenslaan steeds een kolom over.

Ik zou in A4 "begroot" zetten, in A5 "werkelijk" en in B3 t/m M3 de maanden.
Dan wordt het een stukje makkelijker.

Als je dat hebt dan moet je een dynamisch bereik (met =VERSCHUIVING()) een naam geven. In de grafiek bij brongegevens moet je dan verwijzen naar die naam.

p.s. als je er niet uitkomt dan maak ik straks wel een voorbeeldje.

Laatst bewerkt:
Je hebt een slechte layout voor jouw data.

Zet het in rijen.

Kolom 1: maand
Kolom 2: Werkelijk
Kolom 3: Begroot

Dan zal je er wel uitgeraken met je dynamisch bereik.

Wigi
wat is hij weer snel vandaag;)

p.s. wel leuk dat we beide over de layout beginnen.
Met een goede basis is het makkelijk werken.:)

De reacties m.b.t. de layout deel ik, het was handiger geweest om het in rijen te zetten.

Maar het voorbeeld is een kleine schetst uit een groter geheel. Het is niet handig om het werkelijke spreadsheet op die manier aan te passen (anders was het mij misschien wel gelukt). Daarom vraag ik mij af of het toch op de manier kan zoals in het voorbeeld. In dit geval komen er geen waardes te staan bij begroot, dus die cellen blijven leeg.

De reacties m.b.t. de layout deel ik, het was handiger geweest om het in rijen te zetten.

Maar het voorbeeld is een kleine schetst uit een groter geheel. Het is niet handig om het werkelijke spreadsheet op die manier aan te passen (anders was het mij misschien wel gelukt). Daarom vraag ik mij af of het toch op de manier kan zoals in het voorbeeld. In dit geval komen er geen waardes te staan bij begroot, dus die cellen blijven leeg.
Als het niet anders kan zou ik 24 hulpcellen gebruiken, die je vervolgens onzichtbaar kunt maken met tekstkleur wit en kunt beveiligen.

Met de huidige layout wordt het erg lastig.
p.s. hier een voorbeeldje zoals ik het zou doen.

Bijlagen

Het voorbeeldje helpt mij in elk geval beter op weg, mijn dank daarvoor!

Alleen ik heb nog een probleem mee. De waardes bij werkelijk zijn een som van een drietal getallen. Als er dus niks wordt ingevuld is de waarde 0. Die neemt hij dan wel mee in de grafiek. Hoe kun je dit vermijden?

Groetjes,

Als je nb() neemt in plaats van 0 wordt dat niet in de grafiek getoond.

Zet dus een ALS functie errond die kijkt of het 0 is of niet.

Wigi

Je hebt inderdaad gelijk dat de waardes (0 dus) niet mee worden genomen.

De maanden blijven dan wel staan. Het zou mooier zijn als die dan ook 'wegblijven'. Kan dat middels zo'n trucje ook. Ook al vind ik dat minder belangrijk, zo kan het ook.

Tnx

Dan moet je een dynamisch bereik dat je al hebt, ook voor je X-waarden hebben. Je kan praktisch dezelfde formule daarvoor gebruiken (een VERSCHUIVING functie).

Je hebt inderdaad gelijk dat de waardes (0 dus) niet mee worden genomen.

De maanden blijven dan wel staan. Het zou mooier zijn als die dan ook 'wegblijven'. Kan dat middels zo'n trucje ook. Ook al vind ik dat minder belangrijk, zo kan het ook.

Tnx

Kijk in mijn voorbeeldje eens bij invoegen >> naam >> definieren, dan zie je dat "maand" en "begroot" worden afgeleid van "werkelijk". Voor het bereik "begroot" 1 rij omhoog, en voor "maand" 2 rijen omhoog vanaf "werkelijk". Dit is het makkelijkst.

Ja die naam zie ik staan en dat werkt bij ook totdat de waardes som-formules werden.
Ik heb onder het bestaande voorbeeld weergegeven wat ik bedoel.

Bijlagen

Neem voor bereik SOM een AANTAL functie en geen AANTALARG functie.

Als je bij namen defienieren een naam selecteerd, en vervolgens een gedeelte van de bijhorende formule selecteerd, dan zie je in het blad het resultaat verschijnen. Als je dit doet dan zie je dat het bereik van "som" loopt van B34 t/m M34.

Ik zou het zo oplossen:
Zet in B34 de formule: =SOM(B31:B33) >> vervolgens doortrekken t/m M34.
ga naar namen defienieren >> som, formule is:
Code:
=VERSCHUIVING(Blad1!$B$34;0;0;1;AANTAL.ALS(Blad1!$B$34:$M$34;">0"))
OK.
Je kijkt dus niet meer naar aantalarg, maar naar het aantal waarden groter dan 0.
De naam "maand2" verandert gelijk goed mee.

Laatst bewerkt:
Ja het werkt. Ik kan hiermee verder. Dank jullie wel voor jullie bijdrage! Ik zal de vraag op opgelost zetten.

Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan