• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische hyperlink

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ben81

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2009
Beste helpers,

Ik heb een modelletje gemaakt in excel waarin ik gebruik maak van de functie hyperlink. Hiermee kom je automatisch in het volgende invulveld.

probleem van de hyperlink is dat het gebruik maakt van een vaste verwijziging, dat problemen geeft zodra het document naar andere gebruikers (buiten de organisatie) verstuurd wordt en deze het bestand een andere naam gaan geven.

Is het mogelijk om een soort dynamische hyperlink te creeeren?

mvg

Ben

Beste Ben,

Probeer een een hyperlink te maken via Invoegen>Hyperlink. Dat kan bijvoorbeeld met je rechter muis knop.
Je kunt dan vervolgens via een menu kiezen waarnaar je wilt verwijzen.
In ieder geval is een dergelijk verwizing niet afhankelijk van je bestandsnaam.

groeten, Romé

Ik had even iets duidelijker uit moeten leggen dat ik een voorwaardelijke hyperlink heb toegevoegd:

=ALS(E21="Ja";HYPERLINK("[bestandsnaam.xls]'Okt - Dec ''12'!G26";"Ga naar wisselrooster per dag");ALS(E21="Nee";HYPERLINK("[bestandsnaam.xls]'Okt - Dec ''12'!E24";"Ga naar standaard roosteruren per dag");""))

Indien de bestandsnaam wijzigt klopt de verwijzing niet meer.

Hoe kan ik dit oplossen?

Door op de bovenstaande wijze een hyperlink in de formule in te voegen is het probleem opgelost.

Ben81: Duidelijk ben je (voor mij) niet in je eigen slotconclusie:
Wanneer de naam van het doelbestand in welke vorm van hyperlink dna ook, verandert, zal geen enkele hyperlink dat bestand meer terugvinden. Dat geldt ook voor de verandering van het pad waarnaar de hyperlink verwijst.
Wees dus wat duidelijker waarom het nu toch werkt!

Jan

Gebruik maken van een hyperlink zoals eerder beschreven is inderdaad niet mogelijk. :confused: Ik heb geen manier kunnen vinden om in de gehanteerde formule de verwijzing (bestandsnaam) te omzeilen. Derhalve heb ik ervoor gekozen de hyperlink te verwijderen.

mvg

Ben

Hallo Ben,

Misschien een beetje laat, maar ik liep gisteren tegen precies hetzelfde probleem aan. Ik was bezig met het maken van de sheet waarin de opgenomen vrije dagen en gewerkte overuren ingezet konden worden. Hierin had ik een hyperlink gemaakt die automatisch naar het tablad van deze maand ging. Dit werkte allemaal goed, totdat ik het bestandsnaam van het document wijzigde. Ik heb op internet gezocht, maar niks gevonden. Uiteindelijk heb ik toch (zelf) een oplossing gevonden.

Met de formule "=CEL("bestandsnaam";A1)" wordt het complete pad weergegeven waar het bestand staat (vb. "C:\[Test.xls]Blad1"). Omdat mijn hyperlink afhankelijk was van de maand, had ik al de verwijzing naar het tabblad geautomatiseerd. Voor een juiste bestandslocatie heb je alleen maar "[Test.xls]" nodig.

Om dit uit de complete bestandsnaam te halen (welke soms erg lang kan zijn), Ga ik met de formule "=VIND.ALLES" zoeken naar de eerste "[" en de eerste "]". Wanneer ik deze gevonden heb weet ik de positienummers van deze karakters. Nu zorg ik er voor dat ik met de formule "=DEEL" het deel vanaf de "[" en tot "]" uit het volledige bestandslocatie haal. Dit alles is samen te voegen tot 1 formule (schrik niet :P):

=DEEL((CEL("bestandsnaam";C7));(VIND.ALLES("[";(CEL("bestandsnaam";C7));1));((VIND.ALLES("]";(CEL("bestandsnaam";C7));1))-(VIND.ALLES("[";(CEL("bestandsnaam";C7));1))+1))

Deze formule werkt in elke cel, je moet alleen de celverwijzing (C7) aanpassen of deze formule de eerste keer in "C7" zetten. Deze formule geeft als antwoord het bestandsnaam van het bestand. Wanneer je wilt dat de formule de gehele verwijzing in zich heeft, zet je de formule op de plek waar de hyperlink naar toe moet linken. Daarna verander je in de formule de "]" in het laatste karakter van het tabbladnaam (zorg dat je niet de celverwijzing vergeet anders werkt de link niet (vb. "Blad2!A1").

Vervolgens gebruik je de formule "=HYPERLINK" om de link compleet te maken.

Wanneer in cel "A1" het bestandsnaam staat en in "A2" de (dynamische) link naar een tabblad en cel dan is de hyperlink formule als volgt:

=HYPERLINK(A1&A2;"Hyperlink")

In A1 staat "[Test.xls]" en in A2 staat "Blad2!A1" dan wordt de hyperlink "[Test.xls]Blad2!A1". Het woord "Hyperlink" achter de ";" is voor de naam die zichtbaar wordt in de cel. Dit kan dus elke naam worden welke jij wilt.

Het lijkt veel maar als je het eenmaal door hebt, werkt het heel mooi. Hopelijk heb ik je toch nog een beetje geholpen.

Met vriendelijke groet,

Niels Poortman

Beste Niels,

Dank voor het posten van je uitgebreide reactie en de moeite van het uitzoeken. Het is inmiddels enige tijd geleden sinds ik deze oplossing zocht voor mijn bestandje, maar ik ga jouw voorstel zeker toetsen.

Nogmaals dank.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan