Hallo Ben,
Misschien een beetje laat, maar ik liep gisteren tegen precies hetzelfde probleem aan. Ik was bezig met het maken van de sheet waarin de opgenomen vrije dagen en gewerkte overuren ingezet konden worden. Hierin had ik een hyperlink gemaakt die automatisch naar het tablad van deze maand ging. Dit werkte allemaal goed, totdat ik het bestandsnaam van het document wijzigde. Ik heb op internet gezocht, maar niks gevonden. Uiteindelijk heb ik toch (zelf) een oplossing gevonden.
Met de formule
"=CEL("bestandsnaam";A1)" wordt het complete pad weergegeven waar het bestand staat (vb. "C:\[Test.xls]Blad1"). Omdat mijn hyperlink afhankelijk was van de maand, had ik al de verwijzing naar het tabblad geautomatiseerd. Voor een juiste bestandslocatie heb je alleen maar "[Test.xls]" nodig.
Om dit uit de complete bestandsnaam te halen (welke soms erg lang kan zijn), Ga ik met de formule "=VIND.ALLES" zoeken naar de eerste "[" en de eerste "]". Wanneer ik deze gevonden heb weet ik de positienummers van deze karakters. Nu zorg ik er voor dat ik met de formule "=DEEL" het deel vanaf de "[" en tot "]" uit het volledige bestandslocatie haal. Dit alles is samen te voegen tot 1 formule (schrik niet

):
=DEEL((CEL("bestandsnaam";C7));(VIND.ALLES("[";(CEL("bestandsnaam";C7));1));((VIND.ALLES("]";(CEL("bestandsnaam";C7));1))-(VIND.ALLES("[";(CEL("bestandsnaam";C7));1))+1))
Deze formule werkt in elke cel, je moet alleen de celverwijzing (C7) aanpassen of deze formule de eerste keer in "C7" zetten. Deze formule geeft als antwoord het bestandsnaam van het bestand. Wanneer je wilt dat de formule de gehele verwijzing in zich heeft, zet je de formule op de plek waar de hyperlink naar toe moet linken. Daarna verander je in de formule de "]" in het laatste karakter van het tabbladnaam (zorg dat je niet de celverwijzing vergeet anders werkt de link niet (vb. "Blad2!A1").
Vervolgens gebruik je de formule "=HYPERLINK" om de link compleet te maken.
Wanneer in cel "A1" het bestandsnaam staat en in "A2" de (dynamische) link naar een tabblad en cel dan is de hyperlink formule als volgt:
=HYPERLINK(A1&A2;"Hyperlink")
In A1 staat "[Test.xls]" en in A2 staat "Blad2!A1" dan wordt de hyperlink "[Test.xls]Blad2!A1". Het woord "Hyperlink" achter de ";" is voor de naam die zichtbaar wordt in de cel. Dit kan dus elke naam worden welke jij wilt.
Het lijkt veel maar als je het eenmaal door hebt, werkt het heel mooi. Hopelijk heb ik je toch nog een beetje geholpen.
Met vriendelijke groet,
Niels Poortman