• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische keuzelijst opmaken op basis van 'kruisje'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Igin19

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2021
Hallo allemaal,

Ik zou graag een "naam" toekennen aan een dynamisch bereik cellen. Doel: later een dynamische keuzelijst maken op basis van deze naam.

Kolom C geeft ofwel een "item" ofwel een "0". De inhoud van een cel wordt via een formule bepaald.
Omdat de cellen nooit leeg zijn (omdat ze een formule bevat) kan ik ook niet werken met de formule 'verschuiving'. Omwille van die reden heb ik een in kolom E een formule gezet die een "x" zet wanneer er een waarde in de cel van kolom C staat. Mijn doel is: als er een X staat in kolom E, dan moet het item in kolom C mee in het bereik staan.

Ter info: de items in kolom C staan altijd mooi onder elkaar. Daarvoor dienen kolom A en B.

Heeft iemand hiervoor een oplossing? Dankje :).

Bijlagen

Je kunt makkelijk zonder hulpkolom een dynamisch bereik gebruiken. Gewoon met VERSCHUIVING dus :).

Bijlagen

Hoi AccessGuru,

Toch nog een aanvullende vraag gezien het nog niet helemaal werkt.
Via de verschuiving-formule wordt het correcte bereik geselecteerd dus dat is prima. Voor één of andere reden werkt het toch weer niet als ik de keuzelijst afhankelijk maak van een andere keuzelijst via de 'INDIRECT' functie. Hoe kan ik dit toch laten werken? Zie bestandje

Dankjewel voor de hulp!

Bijlagen

Een keuzelijst verwijst naar een reeks cellen. Ik snap niet helemaal wat je wilt bereiken.

Het origineel bestand is natuurlijk iets complexer dan dit, maar het principe is hetzelfde.
Cel B16 is bepalend voor de keuzelijst die achter C16 hangt. Als ik in cel C16 'hobby's' aanduidt, dan wil ik de variabele keuzelijst C4-C7 zien. Als ik in cel C17 'sport' aanduidt, dan wil ik de variabele keuzelijst van G4-G6 zien. Maar dit werkt niet op de manier die je voorstelde precies...

Dan wordt het allemaal een stuk anders, en eigenlijk ook simpeler. Je kunt dan volstaan met het omzetten van de staatjes naar een tabel, en die dan gebruiken in je keuzelijsten. Tabellen zijn per definitie dynamisch, dus dan is je probleem zonder formules opgelost. Zie bijlage.

Bijlagen

@AccessGuru: Dankjewel voor de hulp! Wordt enorm geapprecieerd.

Helaas kan ik met tabellen niet werken aangezien de dynamische keuzelijst gevormd wordt door de formule 'verticaal zoeken'. Ofwel komt er een waarde, ofwel een "0". De 0'en wil ik uiteraard niet mee in de keuzelijst hebben.

Heb het voorbeeldbestand wat uitgebreid zodat je nog meer kan zien wat de bedoeling is.

- Tabblad 'inventaris' is een werkbestand: hierin worden geregeld nieuwe materialen (in dit geval sport/hobby's) toegevoegd. In het echt gaat het om magazijnmaterialen die regelmatig wijzigen.

- Tabblad 'automatisch' sorteert alle categorieën met hun ondercategorieën op basis van de inventaris: dit tabblad zou volledig automatisch moeten zijn. De gele delen (bereik C4-C15) zou dan de basis moeten zijn van mijn dynamische keuzelijst voor de categorie 'hobby' en bereik H4-H12 de dynamische keuzelijst voor de categorie 'sport'.

Het uiteindelijke doel is dat in het tabblad 'resultaat' je een categorie kan aanduiden (sport of hobby) en dat er dan in cel B2 een dynamische keuzelijst ontstaat met de ondercategoriëen.

Hopelijk heb je hier ook een passende oplossing voor!
Alvast enorm bedankt voor de hulp.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan