• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische range voor grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

michielvisser

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 feb 2009
Ik probeer een grafiek te maken, waarin initieel 12 verschillende waardes staan. In de loop van de tijd komen hier waardes bij, de grafiek moet dan automatisch deze extra waardes meenemen en dus tonen. Ik volg de tips van http://pubs.logicalexpressions.com/pub0009/LPMArticle.asp?ID=518 om dit te bewerkstelligen

Ik gebruik Excel 2007. Voor het maken van de dynamische range definieer ik een Named Range (Formules > Gedefinieerde namen > Naam bepalen), die initieel naar de 12 waardes verwijst, maar meegroeit met extra invoer van waardes.

Ik voer deze named range in waardes in de grafiek (rechtermuis klik op grafiek > Gegevens selecteren > Gegevensbereik van grafiek = DyChrt1.xls!Data).

Als ik de dialoog sluit en weer open, heeft Excel deze named range vervangen door de cellen waar de named range naar verwijst (Blad1!$D$1:$E$7). :( Dat wil ik niet, want de named range is een dynamische verwijzing naar cellen, geen statische.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat Excel de dynamische named range blijft gebruiken als brondata voor de grafiek?

Hey,

dat ie het veranderd is wel vreemd. Ik heb geen ervaring met 2007, maar 2003 veranderd dat niet. Want ik werk ook veel met dit soort grafieken.

Probeer de verwijzing eens zonder een bestandsnaam.
Dus alleen Data.
Als ie dat niet pikt, zet er dan eens het tabblad naam voor. Dus Blad1!Data.

Gr,
Mathijs

Probeer het eens met een ' voor het uitroepteken.
edit: en zonder de .xls

dus ipv DyChrt1.xls!Data dit: DyChrt1'!Data

Of beter: selecteer een cel op het werkblad en verander daarna het bereik (b.v. $A$1 in de naam van het bereik.
Bij mij komt hij dan met een aanhalingsteken voor het uitroepteken.

Laatst bewerkt:
Helaas, de truc met de quote geeft een foutmelding (hij accepteert de formule niet) en vervangen van DyChrt1.xls!Data door Data of Blad1!Data geeft hetzelfde probleem dat de formule vervangen wordt door de statische range...

hmm, ik zie net dat hij die quote later zelf plaatst.
Doe het iig op de maniier zoals aangegeven, dus een willekeurige cel selecteren en de range hierna vervangen door de naam van het dynamische bereik.

Dit werkt bij mij gewoon. Zie voorbeeld.

Bijlagen

Ok, dank je voor het voorbeeld. Ik zie nu hoe het werkt. Als ik in je voorbeeld-xls de lijn in de grafiek selecteer dan wordt in het waardeveld de dynamische reeks getoond. Eerder deed ik rechts-klik op de lijn en dan kiezen voor "gegevens selecteren", in de daarop volgende popup wordt niet de dynamische range getoond, maar de huidige statische waarde van de range...

Thanx!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan