• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rabberzzz

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2018
Goh het is weer zo ver! Hopelijk kan ik weer rekenen op steunen van de helpmij community.
In het kader van mijn casus hieronder heb ik zelf in de dynamische tabellen hoek geprobeerd te vinden, echter kwam ik hier niet uit.

Casus: (zie bijlage voor bestand)
Graag wil ik een dynamisch gedefinieerde tabel in mijn werkblad hebben. Waarbij ik de gegevens uit een ander tabblad haal of een elastisch laag "gedaan/nvt" is(in de bijlage kun je dit in cel M4 kiezen). Maar op basis van die waarde moet mijn definieerde tabel mee bewegen. Bij de keuze "Nvt" in cel M4 wordt het bereik van mijn gedefinieerde tabel 'onderzoeksaspecten'(zie gedefinieerde namen) B2:H14, waarbij het onderste gedeelte van de tabel aansluiting vindt met de tabel erboven. Bij de keuze "Gedaan" in cel M4 wordt het bereik van mijn gedefinieerde tabel 'onderzoeksaspecten' B2:H16, waarbij de tabel die rechts staat 'elastisch gebonden' toegevoegd is aan de gehele tabel. Misschien niet geheel onbelangrijk, normaliter zijn er in de lege cellen van al deze tabellen verschillende formules verwerkt.

Waarom deze constructie?
Omdat ik maar één gedefinieerde naam kan gebruiken, vanwege de koppeling met mijn rapport in Word.

Bijlagen

Ik kan er geen touw aan vastknopen van wat het moet worden.

Ik zie nergens een tabel nog enige structuur in deze opzet. Klopt dit voorbeeld wel? Waarom kan je maar 1 gedefinieerde naam gebruiken. Waarom gebruik je uberhaupt deze naam als er maar 2 waarden zijn? Waarom staat de verwijzing naar cellen onder de dynamische, wat jij noemt, tabel? Dus wat meer info is welkom. Maak een realistisch voorbeeld en doe het Word document er ook maar bij.

Als de rijen verborgen worden, worden deze rijen wel meegeteld waardoor de tabel niet meer zo zuiver is zeg maar, als iemand in de toekomst formules wil toevoegen kan het zijn dat daar weer rekening mee gehouden worden, ik heb het gedaan met hulptabellen. Het is een simpel dynamisch bereik, en om te bepalen waar de tabel begint wordt er een vergelijking gemaakt, de hoogte wordt bepaald door AO3, en de breedte is altijd 6.

Ik ben zo vrij geweest aan te nemen dat B2 B3 moet zijn, en H14 H13.

Edit: Ik denk dat het het mooiste is mijn wijze formuletechnisch te gebruiken en die van emields voor het visuele gemak en overzicht. Maar als ik mijn wijze in het bestand van emields wil stoppen krijg ik bij iedere bewerking een foutmelding, zie foto, maar ik heb dan ook mac, misschien kun jezelf de boel samenvoegen, zonder foutmelding of dat emields dat kan.

Bijlagen

• Onderzoeksaspecten.xlsx
    Onderzoeksaspecten.xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 23
  • Schermafbeelding 2019-04-09 om 21.12.26.png
    Schermafbeelding 2019-04-09 om 21.12.26.png
    562,9 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Dank Gotty. Dit is wel een manier om ermee te kunnen werken. Ik heb het iets aangepast, waardoor ik de rijhoogte van de 'nvt' tabel aangepast heb naar 12, want de onderbouw moest er wel bij. Enkel elastisch gebonden moest er wel of niet tussen.

Ik vraag me alleen af wanneer ik meerdere vergelijkingen heb, dus naast de waarde van M4 heb ik bijvoorbeeld bij M5 nog een waarde die naast M4 moet worden meegenomen in de vergelijking.
Nu heb ik het voorbeeldbestand aangepast en geprobeerd met de extra vergelijkingen(twee in totaal, namelijk M4 en M5) nieuwe voorbeeldtabellen/hulptabellen gecreëerd.

Daar weer naast, meest rechts, heb ik een totaaltabel neergezet, om te laten zien wat maximaal mogelijk is qua constructie, maar er zal altijd wel 1 of 2 lagen(zo noemen wij dat, een laag kan zijn 'fundering ongebonden') wegvallen, maar als er dan een laag weg valt dan moet de rest wat eronder staat opschuiven naar boven en zal de gedefinieerde naam opnieuw afgebakend moeten worden.
Ik weet niet of het mogelijk is om het naar boven te laten verschuiven en het bereik van de gedefinieerde naam 'onderzoeksaspecten' mee te laten gaan? Anders worden het wel veel tabellen, aangezien er veel verschillende constructies mogelijk zijn.

EDIT: even hardopdenken: ik kan bijvoorbeeld van alle mogelijke constructies een hulptabel maken en daar een nummer of tekst aan koppelen zodat de formule de juiste tabel neemt inclusief de rijhoogte + kolommen om de gedefinieerde naam goed af te bakenen. Maar ik hoop toch op een doorschuif manier. Dat je van elke constructie een gedefinieerde naam geeft en dat die op volgorde onder elkaar worden gezet...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met nog meer tabellen is het denk ik makkelijker om met nummers te werken, door de 2 keuzes in de vervolgkeuzecellen rolt er een getal uit, en die wordt dan met vergelijken in de gedefinieerde naam gezocht, je hebt nu trouwens 1 gedefinieerde naam en dat blijft geloof ik ook zo, alleen hij is dynamisch door de vervolgkeuze cel, kun je eens alle mogelijke constructies in het bestand zetten?

In het bijgevoegd bestand heb ik alle hulptabellen aangemaakt op basis van de verschillende waardes die gehaald worden uit het originele werkblad.
Het betreft 6 hulptabellen, waarvan en schrik niet, de waarde kan ook teruggeven "In behandeling" dit betekent dat het onderdeel wel meegenomen moet worden maar dat het een afkeur is wat betreft op één van de mogelijk onderdelen, wat dan een "X" geeft in de tabellen (en uiteindelijk in het rapport in Word zie afbeelding in het bestand).

Alle tabellen zijn op de waardes boven de tabellen interactief, tabellen 2 - 6 enkel interactief op basis van "in behandeling". Bij 2-6 heb ik de onderdelen(lagen) weggehaald om te laten zien hoe wij het graag willen zien en dat de gedefinieerde naam onderzoeksaspecten mee beweegt, de weggelaten lagen kun je terugzien aan het "Nvt" boven de desbetreffende tabel.
Tabel 1 is meer interactief op basis van de waarde "Nvt", dan vlakt het die laag zwart uit. Echter is dit niet de gewenste oplossing. Zwart betekent eigenlijk dat die laag uit de tabel verwijdert moet worden, maar zonder tussenruimte. Wat het meest wenselijk is, doorhameren.nl haha

Ik vind het moeilijk om een nummer/naam te geven aan de tabellen, want als je =aantal.als gebruikt voor 'gedaan' of 'in behandeling' dan kun je bijv. op een totaal van 3 uitkomen. Maar dan kan het tabel 5 of 6 zijn bijvoorbeeld.

Ik heb eerder een index overzicht gemaakt, wat je ook kunt vinden in het bestand, echter was dat naar mijn idee beter te overzien. Op basis van de waardes in de casus hierboven wordt het eventjes te veel in mijn bolleke. Misschien dat iemand simpeler kan denken dan ik?

EDIT: Even een test gedraaid met de geboden oplossing door Gotty, om te proberen of ik de juiste tabel/gedefinieerde naam kan laten converteren naar het Word rapport. Echter werkt het niet. Ik maak gebruik van "Excel to Word Automation" dit is een Excel/Word invoegtoepassing, die werkt op basis van gedefinieerde namen. Deze gedefinieerde namen kunnen wij heel specifiek in het rapport plaatsen(vandaar in dit geval wij maar één gedefinieerde naam gebruiken) en uiteindelijk de juiste waardes/tabellen/grafieken converteren van Excel naar Word. Nu loop ik dus even een beetje vast wat te doen. Is er nog een andere manier ipv hulptabellen aan te maken en dat de gedefinieerde naam juist mee beweegt?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan