• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische verwijzing ???

• Onderwerp starter Onderwerp starter safe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

safe

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2013
Hallo allen,

Wederom aan het stoeien in Excel en ik vraag mij af of het volgende in de praktijk valt te realiseren :

Ik heb in Excel een klein boekhoudtemplate gemaakt dat ik zelf wil gaan gebruiken. Hierin houd ik mijn zakelijke km's, uitgaven,inkomsten en mijn tankbeurten apart bij.
Deze voer ik in dmv een userform. Nu is het zo dat ik alles naar diverse werkbladen kan wegschrijven, welke apart zijn onderverdeeld in de bovenstaande onderwerpen. (KmInvoer-Inkomsten-Uitgaven-Brandstof) Ik ben ervan bewust dat op de werkbladen automatisch op datum gesorteerd kan worden, maar nu vraag ik mij af of ik dmv dynamische verwijzing(???) mijn invoer kan wegschrijven per kwartaal op de desbetreffende werkblad. Houdt in dat ik van elk onderwerp 4 werkbladen heb. ( 1 per kwartaal-> KmInvoer1, KmInvoer2,KmInvoer3,KmInvoer4, Inkomsten1,Inkomsten2 etc..)

Kan dit dmv een berekening in de datum toegewezen worden?

M.vr.gr.
Safe

Stop alles in een databank en later maak je een filter op een apart tabblad, door middel formules of met een VBA code.

Draaitabellen!
Ik zou het doen met draaitabellen.
Al je data in één grote lijst en dan een draaitabel met rijen per kwartaal en kolommen voor km's, uitgaven, ... ...

Dankjulliewel voor jullie advies !!

Ik heb nooit gewerkt met draaitabellen, maar uiteraard ga ik daar mee stoeien!
Wellicht dat jullie tips voor mij hebben waarop ik moet letten en hoe dit het makkelijkst uitgevoerd kan worden?

Thnx!!

M.vr.gr.
Safe

Kan je een voorbeeld bestandje plaatsen met wat fictieve data en hoe je die graag had gegroepeerd?
Is altijd gemakkelijker om mee te werken :)

Ken je de DTPicker control niet of had je gewoon zin in het plaatsen van véééél labels op de user form?
Anyway, ik heb die op het "Datum invoer" blad gezet als voorbeeld.
Voor de DTPicker moet je wel een referentie leggen naar "Microsoft Windows Common Controls-2 6.0 (SP6)"

Ik heb alle hoofdingen naast elkaar op "Blad2" gezet en wat data ingeklopt voor "kmRegistratie"
Op "Sheet2" heb ik vervolgens een (primitieve) draaitabel gezet die km's en bedrag optelt per kwartaal.

Nu zou je macro de data ipv in afzonderlijke bladen te schrijven altijd in Blad2 moeten schrijven, elke nieuwe ingave wordt een nieuwe rij maar de juiste kolommen moeten wel gebruikt worden. Na een "refresh" van de draaitabel heb je data onmiddellijk beschikbaar.

Voor de andere topics moet dan natuurlijk een eigen draaitabel komen.

PS: Mocht je het bestand niet kunnen uitpakken; ik heb de extensie van het bestand gewijzigd van "7z" naar "rar".
PS2: Van waar de nummers in sommige macro's? Ik voelde mij plots 30 jaar jonger ! :shocked: !! :thumb: !

Bijlagen

Het was voor mij erg lastig om de DTPicker zichtbaar te krijgen.
Ik had deze kalender op het internet gevonden, dus was het een kwestie van de userform implementeren. (Vandaar ook al die codes aan de zijkanten)
Overigens, geen idee waarom die daar staan, maar ik ben ook pas een maand bezig met Excel ontdekken...

Erg fijn dat je mij een voorbeeld hebt toegezonden! Ik ga dit zeker gebruiken! Lijkt me een stuk handiger dan wat ik in gedachten had.

Bedankt voor je hulp !! Kan ik weer verder brouwen..

M.vr.gr.
Safe

Laatst bewerkt:
Nog een klein probleempje ontdekt..

Bij het invoeren van de datum via de Userform, kan de kwartaal niet eraan worden gekoppeld.
Echter heeft dit met de datum notatie te maken. Ik heb echter in celeigenschappen diverse catogorien geprobeerd in de datumnotatie, maar zonder resultaat.

Als ik de cel selecteer waarin de datum staat, deze dubbelklik en voor de datumreeks op backspace druk, dat het dan wel wordt herkent en een kwartaal toewijst. (??)
Als ik dit in de macrorecorder opneem en dit later bekijk zag ik het volgende verschil :

Voor het gebruiken van de backspace is het 13-02-2012
Na het gebruiken van backspace is de notatie 13/02/2012

Blijkbaar wordt de eerste notatie niet herkent door de formule.
Kan ik dit aanpassen in mijn kalender, of misschien in de formule ?

=ALS(ISGETAL(A1);AFRONDEN.NAAR.BOVEN(MAAND(A1)/3;0);"")

M.vr.gr.
Safe

Hoe schrijf je de DTPicker waarde weg?
Met de "Value" property, zoals in voorbeeld hieronder of niet?
Code:
.Range("A1").Offset(.Range("A1").End(xlDown).Row, 0).Value = DTPicker1.Value
Ik heb hier totaal geen probleem mee :D

Laatst bewerkt:
Code:
.TextBox8.Value = VBA.FormatDateTime(VBA.DateSerial(iYear, iMonth, iDay), vbShortDate)

Laatst bewerkt:
eeeeuhh :shocked:

Die code schrijft toch naar een tekstbox, je probleem was toch naar een werkblad ?
Waarom niet gewoon "DTPicker1.Value" gebruiken?

Omdat ik geen dtpicker gebruik maar een aangemaakte kalender. Ik heb om een vage reden problemen in het gebruik van een DtPicker.
Ik had van internet een code afgehaald van een kalender dat bij mij wel werkt.
Allee zit ik nog met het omschreven probleem.

De kalender zit in de bijlage dat hierboven ergens staat... (TestdocumentSafe)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan