• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dynamische y-as in grafieken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scandie

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2016
Berichten
5
Beste forumleden,

Ik heb al gezocht in de bestaande onderwerpen, maar kan het antwoord op mijn vraag niet vinden (wel voor een dynamische x-as, waarvoor mijn dank!)

Ik wil graag in een grafiek een dynamische y-as hebben. Afhankelijk van de op te nemen gegevenslijnen, moet de y-as aangepast worden aan bv. -10% van de laagste waarden tot + 10% van de hoogste waarde.
In mijn huidige grafiek staat de instelling voor de y-as op "automatisch", maar de x-as snijdt de y-as altijd bij 0.
In tegenstelling tot bij de x-as kan ik bij de y-as niet de optie "automatisch selecteren o.b.v. van gegevens" aanvinken.

Iemand een oplossing voor dit probleem?

Alvast dank,

Scandie
 
Laatst bewerkt:
Voeg een (verborgen) lijn toe die gebruik maakt van een berekende x-as die dus kijkt naar de huidige x-waarden en daaruit een -10 en +10% berekend.
Zet naast die + en - 10% twee cellen met de formule =NB(), kopieer die vier cellen en klik op de grafiek. Kies plakken speciaal en stel de juiste vinkjes in.
 
Beste Jan Karel,

Dank voor je bericht. Het lukt met alleen niet om het voor elkaar te krijgen.
Het kopiëren naar de grafiek lukt me niet.
Ik heb een voorbeeld bestand bijgesloten.
In mijn voorbeeld loopt de y-as van 0 tot 180.000, het liefst zou ik willen dat de y-as loopt van ongeveer 80.000 tot 180.000 (of -10% tot +10% van de laagste en hoogste waarde) zodat de verschillen in de 4 lijnen beter zichtbaar zijn, ze liggen nu bijna over elkaar.
Ik wil dit graag geautomatiseerd doen, omdat in het werkelijke bestand (een soort dashboard) de gebruiker in cel D3 zelf een waarde kan invullen en dat de grafiek dan automatisch aanpast.
Is het mogelijk dat je hier nog naar kijkt en aanpast in mijn voorbeeld.

Alvast weer enorm bedankt voor je moeite!
Bekijk bijlage testbestand.zip
 
Hier probeert Excel je te beschermen tegen het maken van een grafiek die effecten overdrijft. Als je namelijk de y-as "opblaast", dan zie je altijd wel iets als je maar ver genoeg inzoomt. Een y-as die niet bij 0 begint vertekent sowieso vaak de boel.
Maar het kan zo zijn dat je een volkomen valide reden hebt om de y-as niet bij nul te laten beginnen en dan werkt dat automatisch schalen helaas dus niet. Het enige wat je zou kunnen doen is werken met een macro die de schaling dan voor je aanpast.
 
Met een macro is dit inderdaad wel vrij eenvoudig op te lossen. Maak even een voorbeeldje hoe het werkelijk in elkaar steekt. Dus als ik iets wijzig in D3 dat er ook andere data getoond wordt en waar het vandaan komt. Waarom bepaal je de grootste waarde obv rij 10 en de kleinst obv rij 7? Er zijn een aantal waarden die kleiner/groter zijn. (zie de gekleurde cellen)
 

Bijlagen

  • test-bestand.xlsx
    16 KB · Weergaven: 45
Beste VenA,
In de eerste plaats dank voor je reactie. Ik was al bang dat het nooit zou gaan lukken.

Het is lastig om een goed voorbeeld bestand bij te voegen. De gegevens voor de tabel en de grafiek worden in een hulpblad opgehaald op basis van het nummer in cel D3 van blad 2 vanuit een externe gegevensbron (kubuslid/kubuswaarde). Dat is lastig om onherkenbaar te maken en hier te plaatsen. Er zijn ongeveer 4000 mogelijkheden om op te halen. Zoals misschien nog te zien is, is cel B5 in blad1 afhankelijk van de input van de gebruiken in cel D3 in blad2.
Voor de beeldvorming heb ik een tweede tabel aangemaakt in blad 1 met een ander nummer. In het werkelijke bestand bestaat deze tabel niet.
De waarden in de tabel kunnen negatief én postief zijn en lopen uiteen in waarden tussen de 0 en 1 (percentages) tot vele miljoenen.

Voor wat betreft de bepaling van de grootste en kleine waarde heb ik niet de hele tabel gebruikt omdat de formule een foutmelding gaf o.b.v. de cellen M8 t/m P8. Hier staat een #NB, zodat de lijn in de grafiek niet ineens naar 0 gaat. Er zijn nog geen waarden beschikbaar voor die maanden. Misschien dat je daar ook nog een oplossing voor weet!

Hopelijk is het nu een beetje duidelijker en kan je me verder helpen.
Alvast bedankt!

Scandie





Bekijk bijlage testbestand (2).zip
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan