E-mail Planet gehad over virus versturen, deze worden niet (bewust) verstuurd??

• Onderwerp starter Onderwerp starter crash
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
M'n buurman kwam van de week bij mij, dat hij een E-mail van Planet heeft gehad met een waarschuwing.
Hier in staat dat hij virussen aan het versturen is en daarvoor een waarschuwing krijgt.(tweede keer)
Planet gaf ook aan dat hij afgesloten wordt ,als hij hier niet mee stopt.:mad:

De beste man weet net een beetje te surfen en wat te downloaden.
Heeft verder (nog) weinig verstand van het hele pc gebeuren.
Laat staan dat ie weet hoe met virussen om te gaan.
Ik heb de pc vorige week nog opnieuw voor hem geinstalleerd na een format.
Gevalletje Blastervirus.:rolleyes:

Deze pc is dus helemaal leeg gehaald, alle partitie's zijn geformateerd.
Daarna met de restore cd (Packard Hell) Windows XP Home en de rest laten installeren.
Meteen de Blasterpatch geinstalleerd en alle Windows updates gedaan.(inclusief SP1)
Norton Antivirus weer geinstalleerd en geupdate.
Norton laten scannen, pc is virus vrij, ook nog online laten scannen.

Deze mail is een paar dagen geleden bij hem binnen gekomen.
Heeft ook nog naar Planet gebelt en de mail wordt door hun bevestigt.(geen Hoax dus)
Hij zal, op mijn aanraden, Planet nog eens bellen om te vragen om welke virussen het gaat.

Wat kan je hier nog tegen doen, zodat hij niet afgesloten wordt?
Hoe kan ik controleren of z'n pc werkelijk virussen aan het versturen is?

(PC heeft inmiddels alweer een virus/trojanscan gehad.)

ik heb zo geen idee,
maar om zeker te zijn:

- Zonealarm installeren
- up-to date virusscanner
- en misschien een hotmail-adres aanmaken?

('t zijn maar een paar suggesties, maar wellicht heeft iemand anders een idee)

Heeft er misschien iemand ingebroken op zijn webmail?

heeft ie kabel(vast ip)
mocht het met ip/renew niet lukken, vraag dan aan de
provider een ander ip-adres, na uitleg van de problemen

Planet en email virussen.

Mischien is dit een beetje lange tekst, sorry alvast daarvoor maar dit is wat Planet verteld als men daar voor belt of email verstuurd met de waarschuwing dat er via hun server virussen worden verstuurd.
------------------------------------------------------------------------

Geachte heer wolters,

Hierbij ontvangt u het antwoord op de door u gestelde vraag.
We hebben meer meldingen gekregen van dit soort mailtjes waarbij het lijkt alsof deze van andere Planet klanten, of van Planet Internet zelf komt. Dit is echter niet het geval, dat lijkt alleen zo. De mail die u ontvangen heeft, betrof een virusmail.

Win.32.Netsky.b is een nieuw virus, zodra dit virus op uw computer staat, zoekt het naar alle emailadressen die op uw computer staan en verstuurt zichzelf daarheen. De afzender van deze mail wordt random gegenereerd uit de naam voor het @ en daarachter. Aan de afzender is niet te zien of diegene het virus heeft of van wie het virus afkomstig is.

Wij adviseren u nooit bijlagen te openen van mails waarvan u de afzender niet kent. Daarnaast is het raadzaam een virusscanner op uw computer te installeren. E-mail VirusScanner is een speciale dienst voor abonnees van Planet Internet die u op elk gewenst moment kunt aanzetten. Hierdoor worden bijlagen (attachments) van uw e-mail automatisch gescand op virussen, zodra het binnenkomt op de mailserver pop.planet.nl.

Gedetailleerde informatie over virussen kunt u vinden op: www.virusalert.nl

Titel van de link: Hoe kan ik contact opnemen met de afdeling Abuse?
Link: http://pmg.custhelp.com/cgi-bin/pmg.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1903&p_created=1069251480

Uw vraag:

Geachte Planet:

Ik zou graag een melding willen maken betreft het feit iemand een virus verstuurt via jullie email adres server.

Ik heb een email adres van de ontvanger.
Ik zou graag contact met jullie willen om uit te zoeken hoe dit opgelost moet worden.

Vriendelijk bedankt Jarno Wolters

Wij vertrouwen er op hiermee uw vraag naar tevredenheid te hebben
beantwoord. Mocht dit niet het geval zijn, verzoeken wij u vriendelijk
om uw vraag tussen de onderstaande lijnen nader toe te lichten. Dit
helpt ons om uw vraag beter te beantwoorden.

[===> Voer Uw antwoord a.u.b. beneden deze lijn in <===]

[===> Voer Uw antwoord a.u.b. boven deze lijn in <===]

Met vriendelijke groet,
Planet Internet

Ze hebben op geen enkele wijze het recht iemand af te sluiten om deze reden, tenzij kan worden aangetoond dat iemand te kwader trouw is.
In dit laatste geval draait de bewijslast om en zal hij moeten aantonen dat hij geen virussen verspreid.

Typisch weer een gevaltje van bangmakerij door slecht opgeleide mensen in dienst van een provider. Deze mensen hebben werkelijk nergens ook maar enig benul van en denken dat ze god zijn omdat ze toevallig enige binaire kennis hebben en nog niet bij een reorganisatie uit de organisatie zijn gegooid.

Je zou zeggen dat je buurman wel meer dan 1 virus heeft verstuurd. Het lijkt me nogal een overtrokken reactie die eerder past bij 1000 virussen.
Als Planet mij dit zou flikken zou ik ala minuut een andere provider kiezen.

Ik zal het een en ander doorgeven.:)
Wat ik vreemd vind, is dat de pc helemaal leeg is gemaakt en toch verstuurd deze virussen.:8-0:

Ik heb NIS 2003 erop geinstalleerd, dus er zit een firewall op.
Had ik beter ff in m'n eerste bericht kunnen zetten. :o
Geplaatst door sigma
Ze hebben op geen enkele wijze het recht iemand af te sluiten om deze reden, tenzij kan worden aangetoond dat iemand te kwader trouw is.
In dit laatste geval draait de bewijslast om en zal hij moeten aantonen dat hij geen virussen verspreid.
Hoe zou ik eventueel, mocht Planet echt lastig doen, bewijzen dat m'n buurman niet bewust virussen verstuurd?

Laatst bewerkt:
Re: Planet en email virussen.

Geplaatst door jjw

We hebben meer meldingen gekregen van dit soort mailtjes waarbij het lijkt alsof deze van andere Planet klanten, of van Planet Internet zelf komt. Dit is echter niet het geval, dat lijkt alleen zo. De mail die u ontvangen heeft, betrof een virusmail.

Win.32.Netsky.b is een nieuw virus, zodra dit virus op uw computer staat, zoekt het naar alle emailadressen die op uw computer staan en verstuurt zichzelf daarheen. De afzender van deze mail wordt random gegenereerd uit de naam voor het @ en daarachter. Aan de afzender is niet te zien of diegene het virus heeft of van wie het virus afkomstig is.

Kan aan mij liggen, maar hier zeggen ze toch echt zelf dat de afzender random word gekozen. Laten zij maar met het bewijs komen.
Mocht jou buurman als afzender in de emailtjes staan, verwijs ze dan met een glimlach naar hun eigen email. Afzender word random gekozen.............

Hallo Crash,

Planet moet eerst aantonen dat je buurman te kwader trouw is, voordat je in het andere traject terecht komt.
Dreigen met advocaat en rechter zal waarschijnlijk voldoende zijn om ze te laten stoppen.
Verder is het zo dat je buurman geen computerkennis heeft zoals je zegt, hoe moet zo iemand een virus produceren?
Volgende punt is ; Welke virusverspreider bij zijn volle verstand verspreidt virussen vanaf zijn eigen IPadres.
Tevens kun je in de computer in de map verzonden berichten bekijken wat er verspreid is.

Mvg Sigma

Arie en Sigma bedankt voor de info.:thumb:
Ik zal het allemaal doorgeven en bel mischien zelf dan wel ff met Planet.

Ik hou jullie op de hoogte.

Crash en de anderen natuurlijk.... :)

Zie deze topic http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?postid=1026427#post1026427

Die gaat hier ook over, helaas.....
Maar ik denk niet dat hij er idd wat aan kan doen...
Want ik kreeg een gelijk soortig mailtje van mijn collega
en die heeft een @home abonnement en toch komt er
bij mij een mailtje uitrollen van Planet , dat ik de boosdoener
was, terwijl hij toch echt afkomstig was vanaf een @home
e-mail adres

Remy, het gaat hier om een Nederlands mailtje.
Ik had ook de topic van Gezina al gezien, daarin gaat het over een storingsmelding die een virus bevat.
Deze mails zijn echter in het Engels.

Er is gebelt met Planet en die bevestigen dat m'n buurman een "boosdoener" is.:evil:

Op het moment wordt ik op 4 accounts overspoeld met virus-mails. De eerste was diegene met 'hi' bij de omschrijving. Ik heb direct Mailwasher er opgezet bij mijn man en mij. Nu krijgen we beiden dagelijk 4 a 5 mailtjes met virus. Ik kruis alles aan bij Mailwasher.
Nu ga ik me afvragen of Planet straks ook richting mij gaat dreigen :8-0: want eigenlijk verstuur ik dan ook.
Of werkt het bounchen anders?

Geplaatst door Elisa
Op het moment wordt ik op 4 accounts overspoeld met virus-mails. De eerste was diegene met 'hi' bij de omschrijving. Ik heb direct Mailwasher er opgezet bij mijn man en mij. Nu krijgen we beiden dagelijk 4 a 5 mailtjes met virus. Ik kruis alles aan bij Mailwasher.
Nu ga ik me afvragen of Planet straks ook richting mij gaat dreigen :8-0: want eigenlijk verstuur ik dan ook.
Of werkt het bounchen anders?

"Opmerking: Toch is het beter om 'terugstuiteren' (Bounce) liever niet te gebruiken. De afzender weet dan dat het inderdaad een gebruikt emailadres is en zal vervolgens onder een andere afzendernaam opnieuw spam versturen."
http://home-3.tiscali.nl/~sb155413/verhaal_07/mailwasher.htm+http://home-3.tiscali.nl/~sb155413/verhaal_07/mailwasher_2.htm

Ik vond dit betoog van Saldos wel te begrijpen: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=136635&perpage=20&pagenumber=5

Laatst bewerkt:
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Als ik niet bounch en delete weet de afzender ook dat ik besta.

Tja, ik snap ook niet hoe dat zit met het bouncen. Toen ik nog een e-mailadres had waar regelmatig spam op kwam, (b)leek het bouncen met MailWasher bijzonder goed te werken: al gauw kwamen de betreffende spamberichten niet meer. Dit argument begrijp ik niet goed:

Opmerking: Toch is het beter om 'terugstuiteren' (Bounce) liever niet te gebruiken. De afzender weet dan dat het inderdaad een gebruikt emailadres is en zal vervolgens onder een andere afzendernaam opnieuw spam versturen.

Het bouncen houdt toch in dat zo'n bericht wordt verstuurd dat je normaliter ontvangt als je iets naar een niet-bestaand e-mailadres verstuurt? Hoezo weet de afzender daardoor dan "dat het inderdaad een gebruikt emailadres is"?

(Gelukkig krijg ik nooit meer spam en ook nooit virusmails... :) )

Klopt, je moet dus niet bouncen met spam.
Laat staan het bouncen met een virus. Reden: je bounced het virus terug namelijk naar de verkeerder persoon !
Dus de verkeerde persoon van wie het virus niet komt krijgt een virus terug gebouced die helemaal niet afkomstig is van hem of haar. In dat geval ben jij zelf de verspreider van het virus omdat je bounced.

crash,
Die mensen die bij planet werken weten blijkbaar niet veel over virussen want als ze het wisten dan wisten ze ook wat "virus spoofing" betekend.
Sinds het yaha virus ongeveer (February 15, 2002) werken alle nieuwe Virussen (zoals klez, sobig etc) met een methode die dus spoofen heet. Ze sturen het virus met een email adres van iemand anders dan de persoon die echt besmet is. Ze pakken dan meestal een email adres uit het adresboek van de besmette persoon en sommige virussen pakken een email adres die ergen op de pc voorkomt of ergens in een van de mailtjes die de besmette persoon heeft tussen zijn emails van de besmette persoon.

Als ze hem niet geloven geef dan planet deze text:

http://www.uni.edu/pubrel/virus/

Vooral deze text is dat van belang voor ze:

Virus spoofing
Email-distributed viruses that use spoofing, such the Klez or Sobig virus, take a random name from somewhere on the infected person’s hard disk and mail themselves out as if they were from that randomly chosen address. Recipients of these viruses are therefore misled as to the address from which they were sent, and may end up complaining to, or alerting the wrong person. As a result, users of uninfected computers may be wrongly informed that they have, and have been distributing a virus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan