E-mails naar specifiek adres komen niet aan

• Onderwerp starter Onderwerp starter Criz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Criz

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Hallo,

Al ruim een week heb ik een merkwaardig probleem met mijn e-mail. Zowel vanuit Outlook als vanuit webmail kan ik geen e-mails versturen vanaf mijn zakelijke e-mailadres naar een klant. Ik krijg deze e-mails namelijk direct terug (A message that you sent could not be delivered to one or more of its recipients. This is a permanent error). Of ik deze nu naar piet@domeinnaam.nl, jan@domeinnaam.nl of henk@domeinnaam.nl verstuur, geen van alle verstuurde e-mails komen aan. Twee weken geleden ging dit nog zonder problemen. Ook heb ik dit vanaf meerdere computer geprobeerd. Opmerkelijk is wel dat andere e-mails die ik verstuur naar andere klanten wel gewoon aankomen. Mijn klant zegt ook gewoon e-mails van anderen te ontvangen en ook bij mijn privé e-mailadres is dit wel gelukt. Wie kan mij hierbij helpen?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Tsja, dit is koffiedik kijken voor de helpers. Ik geef een paar hints/mogelijkheden:
a. Werkt DNS wel goed op je (bedrijfs-)netwerk?
b. Is er wel verbinding mogelijk vanaf je (bedrijfs-)netwerk naar de mailserver(s) van de klant?

M.b.t. a. en b.:

Eerste test die ik zou doen is de volgende (liefst vanaf je eigen mailserver; ik ga hier van Windows uit):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
nslookup -type=mx maildomeinklant.nl
nslookup -type=mx maildomeinklant.nl 8.8.8.8

Kijk of er verschillen te zien zijn.
Ben je op de mailserver zelf, dan proberen een telnet sessie op te zetten met (een van) de hierboven achterhaalde mailservers van de klant, op poort 25
Dat vertelt je dan meteen of er een firewall in de weg zit, of er een route is vanaf jouw bedrijfsnetwerk naar de mailservers van de klant etc.

Wil je het nóg verder voeren (aanbevolen) is om vanaf je mailserver een telnet verbinding op te zetten met de mailserver van de klant, op poort 25 en meteen een SMTP sessie na te spelen, met een geldige afzender op jouw maildomein en een geldige geadresseerde op klant's maildomein.
Dat zou je dan kunnen vertellen of jullie bedrijfsnetwerk geblacklist is, niet voldoet aan anti-spam eisen (denk aan SPF-records in DNS), greylisting anti-spam acties bij de ontvangen mailserver etc.

Tijs.

Kan ook nog een DNS probleem bij de webhoster zijn. Is domeinnaam.nl recentelijk van webhoster veranderd?

Kun je de complete foutmelding posten. (A message that you sent could not be delivered to one or more of its recipients. This is a permanent error..................
Staat er misschien een reason in?

Groeten Marcel

Idd realiseer ik me (nu) dat de mailserver waarschijnlijk wel bereikbaar is maar er een specifieke reden zal zijn waarom de mail niet afgeleverd kan worden.
En inderdaad staat er (standaard) ook een oorzaak/reason in.

Voorbeelden van dergelijke gemelde oorzaken/reasons:
Unrouteable address
local delivery failed
550 x.x.x yyyyyyyyyyyyyyyy
Mailbox full

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan