E6600 overklokken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robbert1978

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 nov 2002
Weet iemand waar in de bios ik moet zijn om mn E6600 over te klokken? Weet niet of het belangrijk is maar ik heb een Asus P5B-E Plus moederbord.

En hoever kan ik hem ongeveer zonder problemen overklokken?

Ik heb een programmaatje ontdekt wat op cd van mn moederbord stond, Al Booster.

Ik heb hier de CPU frequentie veranderd van 266,0 naar inmiddels 300. De CPU ratio staat en stond op 9, deze kan ik volgens mij niet veranderen klopt dit?

Wat zijn de risicos van tever gaan? Kan ik ten aller tijden windows wel nog opstarten (als ik tenminste niet al te grote stappen maak). Ik bedoel, het is niet zo dat bijvoorbeeld bij 300 hij het nog goed doet en als ik hem op 301 zet dat hij niet meer opstart? Of ga ik dit alleen merken dat hij op een gegeven moment onstabieler wordt?

Ik snap het niet zo goed, wat heeft overclocken nu voor zin, echt sneller wordt hij er echt niet van, vorige eeuw kon je er nog op vooruitgaan, maar nu alleen nog door cryo koeling technieken, en dan vooral op het geheugen, want daar haal je de meeste snelheidswinst, en juist daar, valt het niet mee.

En het langzaamste onderdeel, de harde schijf, wordt meestal niets aan gedaan, zoals scsi U320.

Oftewel, je merkt er in gebruik geen fli... ervan, alleen mogelijke instabiliteit, maar ja, het is jouw feestje.

ik zou er maar eerst verstand van krijgen voor je uberhaubt zon super processor gaat overclocken en aan de bios moet je niet zomaar wat veranderen..

pas als je het 100% zeker weet

Je gaat er wel degelijk op vooruit: met mijn C2D E6600 @ 3 ghz, haal ik nu 10 fps gemiddeld meer uit games, hoewel het geen nut heeft op dit moment(geforce 8800 gtx:p)

Ik heb hem ook en het is een prachtding!
Bij mij draait hij ook op 3 GHz.
Ik heb hem op 9x 266 MHz draaien.
In de bios kun je het onder de jumper free configuration aanpassen.
Veel nut heeft het niet overigens.
Mijn systeem was snel op 2,4 GHz en is nu nog steeds snel op 3.0 GHz.
Je haalt meer winst door met RAID 0, 1 en 5 te spelen, je geheugen een beetje op te waarderen, opstarten van XP te verkorten. etc.

groet,
Dave.

PS. op tweakers hebben ze 3,6 GHz gehaald met een E6600.

Ik heb hem ook en het is een prachtding!
Bij mij draait hij ook op 3 GHz.
Ik heb hem op 9x 266 MHz draaien.
In de bios kun je het onder de jumper free configuration aanpassen.
Veel nut heeft het niet overigens.
Mijn systeem was snel op 2,4 GHz en is nu nog steeds snel op 3.0 GHz.
Je haalt meer winst door met RAID 0, 1 en 5 te spelen, je geheugen een beetje op te waarderen, opstarten van XP te verkorten. etc.

groet,
Dave.

PS. op tweakers hebben ze 3,6 GHz gehaald met een E6600.

Jij zult het inderdaad niet merken: 9*266 mhz is nog steeds 2400 mhz. Dat is de standaardspeed van de E6600. Dus loopt de jouwe ook niet overklokt. Bij mij loopt ie op 9*333 mhz: dat is 3 ghz en dus overklokt! Met overklokken loopt je geheugen ook sneller. Maar als je al 2 gigabyte hebt(zoals ik en de meeste E6600 gebruikers) dan haal je echt niet meer snelheid uit nog eens een gigabyte te kopen. Bij het gamen is de E6600 @ stock icm een 8800 gtx nog steeds de bottleneck, maar op 3 ghz is die bij mij grotendeels verdwenen(helaas wilde ik dan weer mij videokaart overklokken en is die bottleneck teruggekeerd:p hetzij niet zo erg dan wel). Maar als je niet eens weet hoe je eraan begint, begin er dan niet aan voor je je goed hebt ingelezen. Voor je het weet denk je: ach dat mobo wil 650 mhz fsb en 1.85 volt. Laat ik het op het maximum zetten, dan kom ik mooi uit op 5.85 ghz. En dan wil je pc niet meer opstarten want je hebt wat teveel volt erdoor gejaagd met als gevolg dat je koeling het niet meer kon bijbenen.

'Tis een oud topic (ik heb een search op "mijn" items gedaan :D)

Toch even reageren.
Mijn CPU draait wel degelijk op 3 GHz.
Ik heb me alleen vergist in mijn FSB... :o
Maar ook al draait hij op 3 GHz, ik merk er echt helemaal niets van.
De PC wordt niet instabiel, hij wordt niet sneller (niet merkbaar althans).

Het staat wel cool.... :cool:

Je kan hem stabiel klokken tot 3.6Ghz, maar je moet wel zien dat je RAM mee kan, best 1066Mhz RAM gebruiken.
Maximum overklok is 5.8Ghz, maar na enkele minuten crasht het systeem door te hoge temp.

Dat overklokken van een Core2Duo heeftalleen zin wanneer je geld wilt besparen.
Koop dan een E4300 ipv een E6600, zo'n E4300 is gemakkelijk bijna net zo hoog te klokken (uiteraard met alle risico's vandien) als een E6600, dan heb je dus voor minder geld een min of meer even snelle cpu

Je kan hem stabiel klokken tot 3.6Ghz, maar je moet wel zien dat je RAM mee kan, best 1066Mhz RAM gebruiken.
Maximum overklok is 5.8Ghz, maar na enkele minuten crasht het systeem door te hoge temp.

lol hoge temp? Die mannen koelen onder 0 graden hoor:P Nee het is eerder van limiet van de cpu. Nuja in sommige apps gaje het inderdaad niet merken omdat de cpu gewoon snel genoeg is. Maar ik denk als je rendert dat je het wel zal merken. Ook later met oa crysis zal het zeker nut hebben(hoewel videokaart toch in games een veel grotere rol speelt)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan