e8400 Overklokken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hauub

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2007
Hallo Allemaal,

ik heb thuis staan:
OCZ ReaperX DDR2 PC2-8000 4GB (5-5-5-18)
E8400 @ 3,00GHZ + (Goede Ventilator)
Asus P5Q-E Moederbord
Asus 8800GT 1GB

Ik ben nu dus van plan om het hele zooitje over te klokken d.w.z. de CPU en RAM Geheugen. Nu vraag ik me af hoe ik nou precies de beste verhoudingen kan krijgen? Hoe kan ik het maximale uit mijn computer halen (inc. het veranderen van de timings indien nodig)?

Alvast Bedankt,
Hauub

Misschien een domme vraag, maar wat is een E8400 en van welk merk?

Allereerst: je begint met het maximale te halen uit je CPU, daarna pas kijken naar je RAM. Dus begin met je geheugen 1:1 te laten lopen met je FSB (overigens geeft het overclocken van geheugen maar een marginale winst die je eigenlijk niet merkt, naar mijn idee is het overclocken van geheugen een beetje over-rated).

Ga vervolgens eens kijken hoe je temperaturen zijn onder full load van je computer:
temperatuur bekijken kan bijvoorbeeld met coretemp: klik
Computer onder full load zetten met prime95: klik voor 32bit, klik voor 64bit
Dan weet je wat je speelruimte gaat zijn qua temperatuur (je wil toch wel onder de 65 graden blijven naar mijn mening)

Vervolgens moet je nog wat andere dingen vastzetten: PCI-E op 100MHz (heel belangrijk!), CPU voltage vastzetten (begin op de hoogste waarde van je VID), northbridge voltage en andere voltages vastzetten (niets op auto laten staan van voltages!). Controleer of je systeem dan goed stabiel is door een kwartiertje prime95 te draaien (en de temperaturen in de gaten te houden).

Volgende stap is om met kleine stapjes (10MHz) je FSB te verhogen. Na elk stapje testen met prime95 voor minimaal een kwartier lang om te kijken of je systeem dan nog stabiel is. Houd kleine stapjes aan en houd je temperatuur in de gaten (ten alle tijden onder de 65 laten)! Is het systeem op den duur niet meer stabiel, dan kan je het cpu-voltage ietsje verhogen maar om veilig te zijn, ga nooit hoger dan 1.4V!!!!!!!
Vervolgens weer de FSB met kleine stapjes verhogen.

Als je dan je maximale snelheid voor je processor hebt gevonden moet je nog kijken of dat helemaal 100% stabiel is. Dit doe je door je computer minimaal 8 uur lang te stressen met prime95 en dan moeten er uiteraard geen errors komen ;) Eventueel zijn er dan nog andere trucjes om iets verder te komen, maar dan heb je zeker al 80% van het maximale van je CPU te pakken (die extra trucjes kunnen ook erg gevaarlijk zijn, en zijn moeilijker uit te leggen!)

Ga hier eerst maar eens mee aan de slag, en ja dat kost tijd, maar ga je te hard van stapel, dan kan je zo de hele boel slopen.

Bedankt voor de snelle en goede reacties! een e8400 is inderdaad een cpu van intel!

Tot zover snap ik alles zoals k1pje het uitlegt. Nu vraag ik me af wat ik hierna moet doen m.b.t. mijn RAM geheugen. Als ik 1:1 loop haal ik nooit het maximale uit me ram toch? En hoe zit het met timings? :)

Nee, dan haal je nog niet het maximale uit je RAM. Maar om niet tegen limitaties aan te lopen bij het overclocken van je CPU, zal je eerst je CPU moeten overclocken (dan klokt je RAM namelijk mee), en wanneer je dat gedaan hebt moet je pas naar je RAM kijken (ook al heeft dat amper effect op de merkbare prestaties) ;)

oke, dat begrijp ik! Kan je misschien wat meer vertellen over hoe ik mijn RAM dan overklok? Zijn behoorlijk goed gekoeld dus moet wat mee te doen zijn

dat is gewoon een kwestie van met de multiplier, timings & voltage te spelen.

Dat je modules koelribben hebben is echt alleen maar marketing overigens, zijn nergens voor nodig :P Ik zou zelf niet hoger gaan dan 2.2V voor DDR2.

wat bedoel je met je spelen? is het de bedoeling om 4-4-4-12 timings te krijgen ofzo? het cpu verhaal snap ik nu helemaal, maar ram nog niet

er zit trouwens een heatsink op me ram geheugen

Ja dat zeg ik: heatsinks is onzin, alleen maar voor marketing.

RAM geheugen is spelen met instellingen. Om strakkere timings te hebben, zal je waarschijnlijk niet de volle snelheid van je geheugen kunnen draaien in MHz zin. Dit is gewoon altijd een gevalletje van trail & error. Probeer eerst met je geheugen 1:1 het maximale uit je processor te halen. Vervolgens kijk je of je de timings kan halen die jij wil (eventueel met een kleine voltageverhoging). Haal je die, dan kan je eventueel proberen nog je geheugen wat sneller te laten lopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan