EAH6950 AMD HDMI Output not connected

Status
Niet open voor verdere reacties.

slayerizer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jan 2012
Hallo,

Ik heb momenteel problemen met het uitsturen van Audio over de HDMI naar mijn Receiver toe.
Even wat relevante info over mijn systeem:
Asrock Z68 Gen3 motherboard
ASUS EAH6950
Intel I7 2600
Voor oud en nieuw deze computer in elkaar gezet, en het probleem nog niet kunnen verhelpen.

Voorheen had ik een PC met een Nvidia ENGTX275 met een (interne) S/PDIF aansluiting. Geen problemen hiermee gehad. Een DVI naar HDMI verloopstuk gebruikt met HDMI kabel van 5 meter aangesloten op mijn Receiver TX-SR507, en zonder problemen beeld en geluid kunnen afspelen via de receiver.

Nu sluit ik vervolgens dezelfde kabel aan op mijn huidige 6950 videokaart, alleen mijn computer zegt dus dat de AMD HD Audio Device niet aangesloten is, waardoor ik geen geluid kan oversturen naar mijn receiver. Beeld is echter wel mogelijk zonder enige problemen.

Ik heb verscheidene dingen geprobeerd.
- Beide kanten los gehad en weer aangesloten.
- In apparaatbeheer AMD HD Audio Device uitgeschakeld en weer ingeschakeld.
- Meest recente stuurprogramma geïnstalleerd via de Catalyst control Center
- Mijn monitor los gekoppeld en alleen de Receiver aangesloten op de eerste ingang...

Nu vraag ik mij af, Heeft de EAH6950 geen (interne) S/PDIF aansluiting zoals bij de ENGTX275, Ik heb de videokaart bekeken, maar zo geen aansluiting hiervoor gevonden. Zou dit een probleem zijn?

Zijn er nog eventueel mogelijkheden die ik zou kunnen proberen om dit op te lossen? want ik krijg het echt niet voor elkaar om audio over de HDMI te sturen zoals voorheen met mijn oude PC

Is de kabel wel compatible met de ATi standaard? heb je nog steeds DVI->HDMI of direct HDMI->HDMI?

De HDMI kabel is een versie 1.3, neem aan dat deze wel compatible is met Ati, maar zeker ben ik het niet, alleen maak me wel zorgen om de DVI naar HDMI converter. Ik heb inderdaad deze er nog tussen zitten. Maar met de oude ENGTX275 hier geen problemen mee gehad, maar misschien werkt Ati wel anders.

Er zitten 4 extra ingangen op de videokaart voor Display port, maar dit is niet helemaal een HDMI ingang geloof ik... ik weet niet wat voor connector hierin hoort...
Video uit: 4x Display Port, DVI-D, DVI-I... Misschien als ik 1 van deze display ports kan gebruiken, is hier een speciale connector voor?

Ik zal nog even uitzoeken hoe het zit met die HDMI kabel...

een DVI poort kan helemaal geen audio versturen
S/PDIF aansluiting is wat het audio materiaal verstuurde naar je reciever

ik volg het even niet probeer je nou gewoon via een hdmi kabel geluid/video over te krijgen of gebruik je ook nog die dvi verloop stuk...

ik denk dat je een geluids kaart moet gebruiken wil je geluid naar je reciever hebben tenzij je videokaart een directe HDMI aansluiting heeft

EDIT: link naar je videokaart -> klikerdeklik
de EAH6950 heeft geen hdmi aansluitingen en kan dus geen audio overbrengen je zult een audiokaart moeten gebruiken of de onboard audiokaart van het moederbord moeten gebruiken

Laatst bewerkt:
een DVI poort kan helemaal geen audio versturen

Dat kun dus wel met ati kaarten als je een gecertificeerde DVI->HDMI converter gebruikt. De functionaliteit daarvoor zit al sinds de hogere HD3xxx kaarten op elke geleverde ati/amd kaart. Er zijn gewoon 4 ongebruikte pinnen van een normale DVI doorgelinkt naar de audiochannels van HDMI, maar dan moet de converter dat wel juist doen.

http://www.hisdigital.com/un/product2-52.shtml

Precies.. Ik heb idd dus een PC met 2x dvi uitgang. 1 op de monitor, en 1 dus Via een DVI --> HDMI adapter naar de Receiver toe.
Ik heb dezelfde DVI > HDMI adapter en kabel gebruikt als bij de vorige computer, en de vorige computer kon ik gewoon Audio over de HDMI kabel sturen, dus ook via die DVI -> HDMI adapter... Dus daar moet gewoon niks mis mee zijn...

Ik denk echt dat het OF in de videokaart ligt, OF in een instelling in de computer...
Zoals ik al in het verhaal had verteld, de NVidia kaart had een S/PDIF kabeltje naar de videokaart lopen vanaf het moederbord, een kabeltje met 2 draadjes, 1 zwarte en 1 blauwe, de Ati kaart niet...

Ik kan niks vinden over of de PCI-e slot S/PDIF naar de kaart brengt of niet... want als dat niet zo is, ja, dan is het gewoon niet mogelijk met een ati kaart. Dan heb ik geen keus en moet het wel via een Optische S/PDIF kabel lopen... dan doe ik het wel op die manier.. probeer dat alleen te voorkomen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan