• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

EAN code ontdubbelen en laagste waarde laten staan in excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yskam

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2016
Ik heb een lijst met EAN codes welke meerdere malen voorkomen maar elk met een andere waarde. Nu is het de bedoeling de laagste waarde te laten staan.

In kolom A staan de EAN code en in kolom B de bedragen. Ook heeft kolom B verschillende invoer door samenvoegen bestanden. Punten en komma's.

Ook heb ik een kolom met omschrijvingen welke afwijkend kunnen zijn maar deze lijkt me hier minder van belang.

Zie voorbeeld in bijlage.

Ben al een tijdje bezig en kom er niet uit. Kan ook geen soortgelijk topic vinden. ( of ik zoek verkeerd :( )

Ik werk met excel 2007

Alvast bedankt.

Bijlagen

Met zoeken en vervangen kun je van de punt en komma maken.
Dus de tekst wordt dan een getal.
Dan kun je met gegeven formule of met een draaitabel je doel bereiken.

Bijlagen

goed op weg maar niet helemaal.

Willem,

Bedankt voor je reactie.

Misschien niet duidelijk geformuleerd maar is nog niet geheel gelukt.

De punten en komma's wel :D

Er komen een aantal extra kolommen bij kijken, heb als bijlage een deel van het originele bestand gedaan. Gaat om totaal een kleine 20000 regels.

Het mooiste zou zijn dat het bestand gelijk blijft en dus alleen de hoogste bedragen en die regel verdwijnt, de reden hiervan is dat ik deze later weer in deze indeling moet uploaden.

Bijlagen

Het voorbeeldje voldoet niet echt aan de vraagstelling. Er staan twee dubbele EAN codes in maar hierbij is de prijs gelijk. Dan kan je vrij eenvoudig het verwijderen van duplicaten gebruiken.

Waarom moet de laagste bijbehorende waarde behouden blijven ?

i.v.m. met de marge tussen in en verkoop. Oftewel, moet een lijst hebben met de laagste inkoopprijs.

Ik ben het ook met Popipipo eens, maar dan heb ik alles rechts staan in de toegewezen cellen.

De opmaak mag niet afwijken van het origineel i.v.m. het uploaden van de lijst naar een externe partij.

Vandaar dat ik graag zou willen dat alleen de dubbele regels met de hoogste waardes verdwijnen.

Dit kan ik wel met de hand doen d.m.v. filters, maar is een lijst met ongeveer 20000 regels en dat is een beetje kostbaar qua tijd.

In het laatste voorbeeldje zie ik het probleem van de . en , niet terug dus daar heb ik maar niets meegedaan. Als je de lijst eerst sorteert dan duplicaten op alleen het EAN verwijdert dan lijkt het goed te gaan.

Code:
Sub VenA()
With Sheets("Blad1").Cells(1).CurrentRegion
    .Sort .Range("A1"), , .Range("E1"), , , , , xlYes
    .RemoveDuplicates 1
End With
End Sub

Bedankt voor het meedenken.

Hulplijn :D,

Bedankt voor het meedenken, het is helemaal gelukt nu.

Met vriendelijke groet,

Martijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan