Edimax EN-9130TXL installeren op WIN XP Pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

patsneok

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2002
Hallo,

Op mijn PC probeer een netwerkkaartje (Edimax EN-9130TXL) in mijn PC aan de praat te krijgen. Alleen dat lukt niet. :( Uiteindelijk is het de bedoeling om een ADSL router te installeren...

Ik heb de netwerkkaart in het PCI slot gestopt. En daarna heb ik WIN XP Pro de plug and pray optie gebruikt. Die ziet wel nieuwe hardware, maar heeft geen drivers ervoor. De diskette met bijgeleverde drivers doet het ook niet. :( Dus heb ik bij Edimax de drivers gedownload. Daar zitten geen drivers bij voor Win XP Pro, alleen voor windows 98, NT en 2000. :( Wat ook raar is, is dat de drivers voor WIN 98 en 2000 een driver voor de Realtek RTL8139 PCI Fast Ethernet adapter bevat. Klopt dat wel?
Als ik zelf in XP aangeef dat het gaat om een Edimax EN-9130 TX(A/L), dan krijg ik de melding dat die mogelijk niet goed met WIN XP overweg kan.

Wie kan mij helpen?

Ik download net de nieuwste drivers vanaf www.edimax.com en zie daar een map met drivers voor XP en WIN2003 inclusief een txt bestand met uitleg hoe e.e.a. te installeren.

Zip met specifieke drivers toegevoegd.

Bijlagen

Geplaatst door Tiborv
Zip met specifieke drivers toegevoegd.
@Tiborv: :thumb:
Dan zou je toch verwachten dat alles werkt.. Helaas nog niet. :(
Ik heb mij exact aan de readme gehouden waarin staat dat ik eerst de Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC moet installeren. Dat heb ik gedaan, en daarna moet ik de driver updaten. Dan geef ik aan op welke locaties (directories, a-schijf etc.) er gezocht moet worden naar een nieuwere driver. Die lijkt ie te vinden, toch sluit ie af met de melding: "Deze hardware kan niet worden geïnstalleerd. De hardware is niet geïnstalleerd omdat de benodigde sofware niet is gevonden.

Raar maar waar...

Ik lees het heel anders, je moet gewoon deze drivers installeren. De controller is hetzelfde als bij die realtec kaartjes.

Ook dat heb ik geprobeerd, helaas ook zonder suc6.
Ik heb XP wizard laten zoeken naar nieuwe hardware. Deze vindt dan een ethernet-controller. Voor de ethernet-controller heb je dan twee mogelijkheden/radiobuttons:
1. De software automatisch installeren (aanbevolen)
2. Ik wil zelf kiezen (geavanceerd)

Als ik kies voor 1. De sofware automatisch installeren, dan krijg ik de melding:
Deze hardware kan niet worden geïnstalleerd.
De hardware is niet geïnstalleerd omdat de benodigde software niet is gevonden.

Als ik kies voor 2. Ik wil zelf kiezen, dan geef ik de directory/map op waar ik de drivers heb uitgepakt. Ook hier krijg ik de melding
Deze hardware kan niet worden geïnstalleerd.
De hardware is niet geïnstalleerd omdat de benodigde software niet is gevonden.

Wat zou ik verder nog kunnen doen?

Wel, ik lees net een test over netwerkkaartjes en de realteckaartjes (Sweex, edimax en andere 'goedkopere merken') komen slecht uit de bus. Als je in de buurt van Almere woont kun je bij mij een 3COM kaartje halen.

Geplaatst door Tiborv
Wel, ik lees net een test over netwerkkaartjes en de realteckaartjes (Sweex, edimax en andere 'goedkopere merken') komen slecht uit de bus. Als je in de buurt van Almere woont kun je bij mij een 3COM kaartje halen.
Hmm, ik woon niet in de buurt van Almere. Maar momenteel werk ik in Lelystad en kom dus dagelijks via de A6 langs Almere. Misschien mag ik contact zoeken via de e-mail?

Geplaatst door patsneok
Hmm, ik woon niet in de buurt van Almere. Maar momenteel werk ik in Lelystad en kom dus dagelijks via de A6 langs Almere. Misschien mag ik contact zoeken via de e-mail?

Tuurlijk, e-mailadres ligt voor de hand :p tiborv@helpmij.nl

Helaas ....

Ook met het 3com netwerkkaartje van Tiborv lukt het niet. :( Ik krijg de melding:

3com.jpg

Ik heb verschillende PCI sloten gebruikt, allen met hetzelfde resultaat. :(

Ik ben bang dat het nikx wordt. :8-0:

Heeft er iemand nog een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? Ik kom er niet uit.. :(:confused:

:confused: Het kaartje is 100% goed, getest en al. Het ziet er uit als een IRQ en/of DMA probleem.

Als je het tabblad "bronnen" opent, zie je vaak wel wat er aan de hand is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan