eee pc versie Linux ook op PC ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Berichten
2.879
Zoals sommigen weten, heb ik onlangs een eee pc van Asus gekocht, met een speciale versie van Linux.

Omdat dit voor beginners (en ook ouderen waar ik wel eens een oud pctje plaats) een erg gebruiksvriendelijke versie is, vroeg ik mij af of ik een dergelijke versie van Linux ook redelijk eenvoudig op een normale PC zou kunnen zetten?
 
Is het een 'aparte' versie dan?

Het komt op mij over als een aparte versie. Ik zie bv geen commandshell mogelijkheid meer en zelfs geen startknop of iets wat daar op lijkt.

Ik las ergens dat het om een 'lichte' versie van Linux gaat, waar een desktop op geinstalleerd is met verschillende tabbladen.
In ieder geval lijkt het (in mijn ogen) niet op iets als KDE of zo, maar meer op iets van de Mac.
 
Ik heb er laatst vluchtig iets over gelezen ergens. Het ging meen ik om Xandros en is debian based (net als ubuntu bijv). De window manager was fluxbox of icewm, dat weet ik niet zeker meer. Je kon ook vrij eenvoudig overschakelen naar een desktop versie door een aantal pakketten te installeren en dan te rebooten. Maar waar ik dat gelezen heb weet ik niet meer..
 
Het komt op mij over als een aparte versie. Ik zie bv geen commandshell mogelijkheid meer en zelfs geen startknop of iets wat daar op lijkt.

Ik las ergens dat het om een 'lichte' versie van Linux gaat, waar een desktop op geinstalleerd is met verschillende tabbladen.
In ieder geval lijkt het (in mijn ogen) niet op iets als KDE of zo, maar meer op iets van de Mac.

Hoi buick,

Ja, het is een aparte versie, zelfs met een aparte kernel speciaal voor de eee dus die zal niet per se geschikt zijn voor een normale desktop. De desktop die je standaard ziet op een eee (de 'easy mode') is een custom applicatie die de AsusLauncher wordt genoemd. Dat werkt goeddeels op basis van IceWM. Het is echter wel mogelijk om KDE te installeren (dat heet daar de Advanced Desktop).

Ik denk dat je het gewoon moet proberen, en er zelf een custom kernel in bouwen. Ook in easy mode is de terminal gewoon beschikbaar, via ctrl-alt-t. Let op: standaard heeft xandros op de eee geen development tools, geen gcc, geen kernel headers, etc. Als je dus iets wilt, moet je dat zelf installeren. Dat gaat eigenlijk het makkelijkst met gebruik making van de debian repo's. Xandros op de eee denkt vaak dat het debian etch is.
 
Ik vind dat ubuntu/kubuntu/xubuntu ook zeer gebruiksvriendelijk is.
(eigelijk gebruiksvriendelijker dan windows, wat is er nu gemakkelijker dan synaptic/adept manager?)
En als je voor xubuntu gaat heb je ook een lichte desktop dus geschikt voor de minder goede pc.
 
Voor de eeePC is er ook eeeBuntu, speciaal voor de eeePC gemaakt. Er zijn meerdere distro's voor de eeePC nu.
 
Voor de eeePC is er ook eeeBuntu, speciaal voor de eeePC gemaakt. Er zijn meerdere distro's voor de eeePC nu.

Hij wil het juist op een andere pc zetten dan de eeePC dus het mag geen eeeDistro zijn, want die zijn aangepast aan de eeePC :)
 
Ja, maar ik reageerde op jou ;) Ik dacht dat jij ubuntu op een eee wilde zetten :p

Ahh oke, ik wist niet dat er een eeeBuntu was, dus nu weer wel, maar ik ga toch niet al de distro uit men hoofd kunnen kennen :), en ik hou het voorlopig nog bij de normale grote van pc's en laptops :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan