Een 2e harddisk formatteren met F-disk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jelle81

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2008
Ik heb onlangs een grotere harddisk gekocht, die heb ik met diskmgmt.msc opgesplitst in 2 partities en geformatteerd. Heb windows op de eerste partitie (C-schijf) geïnstalleerd. Ik heb hem aangeloten op de Master en mijn oude harddisk op de slave. De oude (huidige G-schijf) had ik ook opgesplitst in 2 partities. Ik heb hem pas leeggehaald nadat ik data van de schijf heb overgeheveld naar mijn nieuwe harddisk. Daarna heb ik hem geformatteerd met diskmgmt. Maar ik zag dat de grote van de schijf nog maar 31.5 GB is, terwijl de schijf 80 GB groot is. Nu heb ik gelezen dat je met Fdisk die grote weer kan halen, maar probleem is dat met opstarten van diskette met Fdisk hij mijn nieuwe schijf op de Master ziet. Mijn vraag is dan ook: hoe kan ik mijn oude schijf op de slave tevoorschijn krijgen en formatteren in Fdisk? Is dat mogelijk? Ik kan hem ook op de Master aansluiten, maar ben bang dat ik mijn hele bios daar weer mee in de war schop. Of is er een andere manier om weer die volledige 80 Gb te krijgen? hopelijk kunnen jullie me helpen

Schijfbeheer

Schijfbeheer vind je ook in configuratie scherm, systeem beheer, computer beheer, maar dit terzijde.

Zou eerst even alle partities van die oude schijf verwijderen in schijfbeheer, dan weer een of meedere partities maken en die in schijfbeheer formateren. Gebruik wel NTFS want FAT32 heeft maar zin tot 32 gig.

Fdisk is voor 98 en ME

Laatst bewerkt:
Schijfbeheer vind je ook in configuratie scherm, systeem beheer, computer beheer, maar dit terzijde.

Zou eerst even alle partities van die oude schijf verwijderen in schijfbeheer, dan weer een of meedere partities maken en die in schijfbeheer formateren. Gebruik wel NTFS want FAT32 heeft maar zin tot 32 gig.

Fdisk is voor 98 en ME
Ik had inderdaad Fat32 gedaan, ik zal het nog es proberen, bedankt eerst!

ik heb de partitie verwijderd, maar dan ziet ie nog steeds maar 31,5 Gb?
het heeft niet geholpen helaas, is er wat anders wat ik kan proberen om weer aan die 80 Gb te komen?

Laatst bewerkt:
Hallo Jelle81

Mogelijke oorzaken:

1. Jumper op HDD staat bij beperkte capaciteit i.p.v. slave (vaak moet dat geen jumper gemonteerd zijn). Dus geen jumper = slave.
    Er zijn drie jumper posities
    • master
    • cable select
    • limited capacity
    • Geen jumper = Slave
  2. Er staan verborgen bestanden en of partities op (in verkenner bij mapopties even verborgen niet weergeven uit zetten)
  3. Paardemiddel: Tooltje downloaden van fabrikant HDD en raw format uitvoeren.
Staat er wel in schijfbeheer voor dat de capaciteit 80 gig (dat is er voor waar ook online staat) is (meestal net wat minder want 1 gig is 1024 maal 1024), want als er 31,5 staat weet ik zeker dat je de jumper moet verwijderen.

Laatst bewerkt:
Het komt idd door de jumper, die heb ik eraf gehaald en nu heb ik inderdaad weer de volledige capaciteit, dus eigenlijk maar een kleinigheidje maar je moet het ff weten, bedankt voor de hulp:thumb:

Graag gedaan

Daar zijn wij voor.

P.s. Als je die andere schijf ook hebt geformatteerd met FAT32, raad ik je nu aan om Convert te runnen via uitvoeren, cmd, Convert.

Uitleg via Convert /?

Let op je kunt niet meer terug naar FAT32. Convert kan alleen van FAT naar NTFS.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan