Een aantal Linux vraagjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systemizer X100

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2003
Een vriend van me heeft Linux gedownload en wilt een dual boot systeem gebruiken met Windows en Red Hat Linux, dan gebruikt hij Linux voor internet en Windows voor spellen, omdat dit volgens hem veiliger is.
Klopt dit ook?

Ik vond het wel interessant en heb zelf een Linux distributie gedownload, Gentoo Linux. Ik weet niet of ik de goeie heb gedownload, ik heb het via Bittorrent gedaan, er zat 'amd64' in de bestandsnaam dus die had ik maar gedownload (ik heb een amd64 processor).
Ehm, nu vraag ik me af, hoe installeer ik de boel? Ik kan op zich deze image wel even op een cd zetten enzo, maar hoe maak ik bijvoorbeeld een dual boot system?
Kan dat met Partition Magic? Werkt Linux met FAT32, NTFS of iets anders?

Maar wat eigelijk echt belangrijk is is of dat vermoeden van die vriend van me klopt. Zo niet, dan kan ik mijn linuxplannetje gewoon aan de kant zetten.

De veiligheid van je computer hangt ook grotendeels af van hoe je hem gebruikt, dus als je er zelf goed op let wat je allemaal wel of niet downloadt, valt de veiligheid nog wel mee.

Gentoo linux is op zich wel een goede keuze. Kijk maar eens op http://www.gentoo.org, daar staat de complete handleiding hoe je het allemaal moet installeren. Het is misschien even wat werk en niet altijd even makkelijk, maar als je er eenmaal doorheen bent heb je al een goed idee van de werking van linux.
Verder staater op de gentoo site nog een forum waar je met specifieke vragen terecht kunt. Echt een aanrader wat mij betreft!

Geplaatst door Sauria
De veiligheid van je computer hangt ook grotendeels af van hoe je hem gebruikt, dus als je er zelf goed op let wat je allemaal wel of niet downloadt, valt de veiligheid nog wel mee.

Inderdaad.
Maar ik wou zowieso ooit Linux eens proberen :D
nu nog een partitie aanmaken...

Het formatteren van de partitie kun je het best tijdens de installatie doen. Dan moet je hem namelijk nog indelen in meerdere partities, wordt wel duidelijk uit de handleiding.

Om nog even op de veiligheid terug te komen. Linux is niet noodzakelijk veiliger dan Windows. Wel is het zo dat er voor linux nauwelijks virussen zijn. Ook is linux minder bekend dan Windows, dus als het iemand lukt om jouw te "hacken" (je zal het meest te maken krijgen met script-kiddy's, niet met echte hacker, vandaar de aanhalingstekens om "hacken") is het nog maar de vraag of ze iets kunnen doen op jouw systeem. Bovendien hoor je niet in te loggen als root (systeembeheerder) dus is het nog moeilijker om iets schadelijks te doen op jouw systeem.

Aan de andere kant is elke beveiling natuurlijk zo sterk als de zwakste schakel. Als jij een webserver, mailserver enz. start en deze niet update dan is Windows (met de laatste updates) veiliger. Hier moet je ook even goed op letten. De eerste linux distributie die ik gebruikte (Corel linux) installeerde en startte standaard een webserver. Ook huidige distributies doen dit nog. Ik weet helaas niet of Gentoo dat ook doet, maar let daar even op. Vaak is het een verouderde versie dus schakel hem uit of update hem.

Wat betreft de partities. Het beste is om een deel van je harde schijf ongepartitioneerd te hebben. Dan kan je tijdens de installatie op dat ongepartitioneerde deel de benodige partities maken.

Gentoo installeert niks extra's, behalve het systeem zelf. Via portage kun je heel makkelijk software downloaden en installeren. Een webserver als Apache kun je daarmee eenvoudig installeren en later ook updaten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan