Een Alert maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

old Hippy

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2008
Hallo allemaal

ik heb een onderdelen database table met een voorraad.
een product database table waarin een product word samengesteld uit div onderdelen.
wat er moet gebeuren is dat als ik een product maak er een alert label verschijnt. dat er van een onderdeel niet genoeg voorraad is.
Ik heb nog geen Idee waar te beginnen.
wat voor een query ik hier voor kan gebruiken of een andere oplossing.

Is er iemand die mij op weg kan helpen?
hopelijk heb ik het voldoende uit gelegd
alvast bedankt Old Hippy

Hi,
de vraag is hoe de product tabel is opgebouwd. Staan de onderdelen in 1 record van een product of wordt elk onderdeel van het product als 1 record opgenomen.

product onderdeel1 aantal onderdeel2 aantal
of

produkt1 onderdeel1 aantal
produkt1 onderdeel2 aantal

In het eerste geval moet je in het het geselecteerde record alle kolommen uitlezen en door selecteren uit de voorraad

in het 2e geval loop je een recordset af waarin alle onderdelenrecords voor het produkt staan

wat voor beide hetzelfde is dat je vergelijkt of onderdelen-benodigd groter is dan onderdelen-in-voorraad en als dat zo is laat je een MsgBox zien die vertelt welke onderdelen onvoldoende in voorraad zijn.

Ik ben niet zo'n voorstander van ingewikkeld opgebouwde queries. Voor het overzicht en voorzien van goed commentaar doe ik dit type queries het best stapsgewijs

Hi city guy

Heel hartelijk bedankt voor je reactie
even twee afbeeldingen ter verduidelijking.
Afbeelding knipselA is het artikel. en
knipselp het product Colom totaal is het totaal per gebruikt product en moet vergeleken worden.
met het artikel voorraad als deze dus kleiner is dan (0) of opgegeven min voorraad product aantal
dan een msgbox
hopelijk kan je mij verderhelpen.

Kan je mij helpen hoe de query in je tweede voorbeeld er uit moet ongeveer uit moet zien?

Knipselp.jpg KnipselA.jpg

Laatst bewerkt:
... van knipselA krijg ik geen grote afbeelding te zie. Foutje hier of foutje bij het uploaden?

KnipselA.jpg

Knipselp.jpg

Hopelijk lukt het nu wel
in het voorbeeld gaat het om bv. opaal Rond

Laatst bewerkt:
Hi city guy

Alvast heel erg bedankt dat je mij wild helpen.

een dankbare Old Hippy

Bekijk bijlage 105452

Bekijk bijlage 105454

Hopelijk lukt het nu wel
in het voorbeeld gaat het om bv. opaal Rond

Ik ga er vanuit dat je met een VB-versie werkt, en niet in Access met VBA - toepassing (zie de naam van het forum: VisualBasic

Op basis van de voorraad(artikelen) zie ik dat je nog 2 produkten H01-0000 zou kunnen maken met Opaal rond.

Ik zie:
Kristel, 4 gemaakt, dus Inkoop(600)-gebruikt(400)=200 . Zo te zien alle 4 verkocht; ik zie geen voorraad meer.

Stel je het probleem goed? Is het mogelijk om te zeggen: Kijk of het bij te maken aantal*benodigde artikelen niet groter is dan de voorraad?

Wat er dan gebeurt naar mijn mening is het volgende:
maak in ieder geval 2 recordsets met SQL, ADO of DAO, afhankelijk van welk VB-versie je gebruikt

- maak recordset Artikelen
- recordset produkten ziet al in de control die produkt met artikelen(CPA noemen we die maar even) bevat

- schrijf een routine die Text-Changes van het veld Bijmaken afhandelt. Die subroutine laat je elke rij de CPA aflopen. Per rij kijk je in de recordset artikelen of de voorraad voldoende is om het bij te maken aantal ook te kunnen maken. (Voorraad > bij te maken * aantal nieuw produkt)

- Is de voorraad niet groot genoeg zet dat in een MsgBox of een Alert. Eventueel kun je de waarschuwing laten vervangen door een rood lampje.

Als ik de cijfers op de plaatjes zie dan lijkt een berekening met behulp van totaal zo op het eerste gezicht minder geslaagd omdat reeds verkochte of op voorraad produkten iedere keer weer meegeteld worden.

Wat gebeurt er eigenlijk achter de tab waarschuwing in "Nieuw produkt"?

HI city guy

ik ga dit uit proberen
ik denk dat ik op de goedeweg ben met je hulp.

Achter waarschuwing komt alleen testaan,
Dat het product minder als de gewenste voorraad is, en dan gaat de let kniperen.

Hi alvast heel hartelijk bedankt
ik heb echter een probleem met mijn visual studio standaard zie mijn anderevraag.

ik hoop dat als ik vast loop je om advies mag vragen
Bedankt Old hippy

HI city guy

ik ga dit uit proberen
ik denk dat ik op de goedeweg ben met je hulp.

Achter waarschuwing komt alleen testaan,
Dat het product minder als de gewenste voorraad is, en dan gaat de let kniperen.

Hi alvast heel hartelijk bedankt
ik heb echter een probleem met mijn visual studio standaard zie mijn anderevraag.

ik hoop dat als ik vast loop je om advies mag vragen
Bedankt Old hippy

suc6, ik zie vast wel hoe het verder gaat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan