• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een als formule gezocht

• Onderwerp starter Onderwerp starter ewh
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ewh

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2010
we willen graag de omzet bonus berekenen
meestal wordt er dan opgegeven van 0-20.000,00 is 1%
van 20.000,00 - 50.000 is 2 % enzo

de formule daar voor is met jullie hulp gelukt maar nu hebben ze een andere bonus en wel als volgt
van 0- 20.000,00 = 1%
van 0-40.000,00 = 2%

we willen de oorspronkelijke formule zo ombouwen dat ook de aangepast bonus er mee berekend kan worden

mij lukt het maar niet
in een bestandje wordt het wellicht wat duidelijker

Bijlagen

Hier stond een verkeerde oplossing. Even verder puzzelen...

Laatst bewerkt:
Aannemende dat "Van" altijd 0 is: in D8 en doortrekken t/m D13:
Code:
=ALS(EN(ISGETAL($D$6);SOM(B7)<=$D$6;B8>$D$6);B8*C8;"")

Code:
=IF(OR(D$6<B7;$D$6>B8);0;D$6*C8)
Probeer het eens met deze formule in D8 en trek de formule door naar beneden.

Aannemende dat "Van" altijd 0 is: in D8 en doortrekken t/m D13:
Code:
=ALS(EN(ISGETAL($D$6);SOM(B7)<=$D$6;B8>$D$6);B8*C8;"")

deze formule werkt prima , maar kan hij ook gecombineerd worden met voorbeeld 2 van de bijlage ? "VAN "is namelijk niet altijd 0 zoals je in het voorbeeld ziet

Code:
=IF(OR(D$6<B7;$D$6>B8);0;D$6*C8)
Probeer het eens met deze formule in D8 en trek de formule door naar beneden.

op zich werkt deze formule prima maar ook hier weer kan ik hem niet in voorbeeld 2 gebruiken

Dus als ik het goed begrijp, moet de formule kijken of alle "Van"-bedragen nul zijn en dan de nieuwe formule toepassen, en als niet alle "Van"-bedragen nul zijn, dan de oorspronkelijke formule toepassen?

Lijkt me nogal verwarrend worden om dat zo te combineren.

dat is inderdaad de ideale wens
immers als er een bonus wordt uitgekeert van 0- 20.000,00 van 1%
en de volgende stap is van 20.000,00 - 40.000,00 2%
en we hebben een omzet van 30.000,00 gehaald dan zouden we dus 20.000,0 x 1% en 10.000,00 x 2% ontvangen

In kolom I kom ik dan op de volgende formule in I8 en doortrekken tot en met I13:
Code:
=ALS(ISGETAL(I$6);(MIN(I$6;G8)-MIN(I$6;F8))*H8*OF(SOM(F8:F13)>0;EN($I$6>=SOM(G7);$I$6<G8));0)

op zich werkt dit wel , maar als ik in kolom F9 0 neer zet dan blijft I8 nog gevuld en die zou dan op 0 moeten komen te staan

De formule gaat ervan uit dat de nieuwe situatie van toepassing is als de som van de getallen in F8:F13 gelijk is aan nul.
Uit jouw reactie begrijp ik dat je nu een situatie hebt zoals: F8 = 0, F9 = 0 en F10 > 0: wat wil je dan dat er gebeurt?

we hebben in de bijlage een nieuw , wellicht duidelijker voorbeeldje geplaatst

er zijn twee type omzet bonus regelingen ( staan beide in de bijlage )
wij zoeken nu een universele formule die in beide gevallen de juiste bonus kan berekenen.
de bedragen in het voorbeeld zijn juist
in het voorbeeld hebebn we een verwachte omzet geplaatst van 300.000 als je deze wijzigt dan moeten ze de nieuwe bonie aan geven
Bekijk bijlage bonus berekenen.xls

Ik heb in de bijlage mijn oplossing uit post #9 geplaatst (met een kleine aanpassing: ik heb $I$6 gewijzigd in I$6 om de formule ongewijzigd te kunnen kopiëren naar D8), wellicht met een duidelijkere toelichting.

Bijlagen

Ik heb in de bijlage mijn oplossing uit post #9 geplaatst (met een kleine aanpassing: ik heb $I$6 gewijzigd in I$6 om de formule ongewijzigd te kunnen kopiëren naar D8), wellicht met een duidelijkere toelichting.

dat werkt precies zoals we willen, bedankt
een vraagje nog als je D6 wijzigt in 450.000 dan valt hij in de 6,3% regeling = 28.350 doch de sheet geeft 28.125 aan . enig idee waar dat in kan zitten ?? op zich is het wel toegestaan maar weet maar niet waar dat verschil vandaan komt

stom, had ik zelf kunnen bedenken, nogmaals bedankt voor je hulp

Ik dacht aan een formule zonder als/if:

als in A1:A6 de omzetgrenzen staan, in B1:B6 de percentages en in D1 de behaalde omzet:

PHP:
=(D1>A1)*(D1-A1)*B2+(D1>A2)*(D1-A2)*(B3-B2)+(D1>A3)*(D1-A3)*(B4-B3)+(D1>A4)*(D1-A4)*(B5-B4)+(D1>A5)*(D1-A5)*(B6-B5)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan