Een ander via draadloos netwerk bij mijn bestanden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cici22

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2012
Berichten
5
Mijn vraag lijkt misschien een beetje op die van de post hieronder, maar stel 'm toch, hoop dat iemand kan helpen.

Ik woon in een huis met meerdere personen. Nu heb ik sterk het vermoeden dat één van hen in mijn laptop zit. Ze bezit namelijk bestanden die ik haar echt niet gegeven heb. Ze kan er niet bij zijn gekomen via mijn laptop zelf; mijn wachtwoord is zo ingewikkeld dat je die niet zomaar raadt.

Nu hebben we een gezamenlijk draadloos netwerk, kan het zijn dat ze via dat netwerk bij mijn bestanden kan/ kan zien wat ik op internet doe? Ik heb niks in gedeelde mappen staan ofzo.

Kan ik dit op de een of andere manier checken en hoe kan ik mn laptop extra beveiligen? Ik word een beetje para van het idee..
 
Nagenoeg onmogelijk tenzij er toch ergens een achterdeurtje zit.

In principe kan je gegevens sniffen als je op hetzelfde netwerk zit. Sommige routers ondersteunen "network separation" wireless clients werken dan niet als een gezamelijk netwerk. Iemand op deze manier volgen is echter zeer intensief en moeilijk.

Veel makkelijker is bij iemand zijn kamer oplopen en een USB stick in diens laptop stoppen met malware en dan vervolgens weer meenemen.

Scan je computer en doe via een (elevated) command prompt eventueel eens een:

NETSTAT -abof

Als je de naam weet van de computer van je huisgenoot kun je kijken of die in de lijst voorkomt en met welk proces.
 
Thanks voor je reactie! Dat met die usb stick lijkt me dan logischer ja,
sorry ik ben echt een leek als het op computers aankomt.. maar als ik dat netsat uitvoer krijg ik een waslijst aan 'actieve verbindingen'?
Als ik inderdaad malware op mn laptop heb zitten, moet mijn virusscanner dat dan hebben gezien met een scan? ik heb microsoft security essentials, geen idee of dat een beetje een goede is.. ?
 
in die waslijst staat ook de naam van de computer waarmee verbonden wordt. Normaalgesproken zou dat alleen je eigen PC en sites zoals helpmij moeten zijn.
 
Thanks, heb die ook gedownload, even wachten tot mn gewone virusscanner klaar is met de uitgebreide scan..
Als dat programma niks kan vinden, zit er niemand in mn laptop?

Het is niet zo dat iemand via de router iets kan instellen oid waarmee je kan zien wat degenen die gebruik maken van hetzelfde netwerk op internet doen?
 
Wampier, mijn eigen computer staat er inderdaad in en voor de rest een lange lijst met getallen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan