Een bedrijfssoftware

Status
Niet open voor verdere reacties.

biancaaxx

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2012
Hallo,

Het bedrijf waar ik werk, (ik werk 4 dagen en ga 1 dag naar school) is nog een klein bedrijf wat zich steeds verder ontwikkelt. Er zijn veel plannen om uit te breiden. Bij dit bedrijf hebben we nog geen 'eigen' software, voor bijvoorbeeld klantenonderhoud. Ik heb een lege factuur in een Excel bestandje staan en die vul ik elke keer dus opnieuw in en die sla ik op in de factuurmap op mijn computer.

Mijn baas wilde dat er een ''systeempje'' kwam waarbij je automatisch een orderbevestiging en een pakbon uit zou kunnen laten rollen. Helemaal prima, ik dacht als eerste gelijk aan Access en daar ben ik nu ruim een week mee bezig. Wel hebben we een algemene server op kantoor waardoor je - bijvoorbeeld wat ik nu doe - de database uit Access daarop zet zodat iedereen erin kan.
Gisteren met mijn docent erover gehad dat dit heel rommelig werkt - het klantenbeheer is er niet, duidelijk overzicht over de orders etc. - ik moet het allemaal invullen zonder dat ik iets heb om mee te beginnen.

Toen ik nog een BOL opleiding deed, liep ik bij verschillende bedrijven stage, en die hadden wel een ''eigen systeem''. Het meeste heb ik gewerkt met Mircos RAS, KAS & PAS. Hele handige software.
Mijn vraag : Weten jullie goede software waarbij je het klantenbeheer bij kunt houden, de orderoverzichten, schriftelijke of digitale correspondentie kunt voeren, en kunt factureren? Graag met de prijs erbij als jullie die weten? Dan wil ik heel graag mijn bazen om zien te krijgen dat aan te schaffen, want als we dit bedrijf gaan uitbreiden, komen we echt nog in de knoei als ik er niet snel een oplossing voor vind om alles voor iedereen duidelijk en overzichtelijk te kunnen verwerken..

Alvast bedankt!

Ik zou eerst goed specificeren wat er nodig is, wat je wil doen, de infrastructuur bepalen, kosten en baten, toegang & beveiliging, onderhoud etc.

Dit soort systemen variëren van 5000 euro tot 50.000.000

Je kunt natuurlijk voorbeelden vragen en gaan kijken, maar voor een groot deel zullen de oplossingen niet aansluiten op je budget of personeelsbestand. Er is helemaal geen probleem om initieel met access en excel te werken. Maar zoals je al aangaf is het vooral de opzet die belangrijk is en niet de oplossing die je kiest aan de hand van je opzet.

Maak een database voor elk onderdeel. Bepaal welke informatie in elk onderdeel moet en ga die dan afzonderlijk bouwen. plak de informatie pas aan elkaar in de frontend of een eventuele aparte tabel in je database.

Ik wil je niet afschrikken maar om dit goed te doen zou je eigenlijk 1 a 3 maanden moeten uittrekken om dit op papier te zetten en uit te denken en dan pas access aan gaan slingeren. Dat maakt discussies intern in je bedrijf, latere onderhandelingen met suppliers en implementatie van de oplossing veel eenvoudiger. Het eerste wat een supplier gaat vragen is: "wat moet erin" en "wat moet aan elkaar" en "welke queries verwacht je" en "hoe moet het eventueel ge-exporteerd worden". In principe niets anders dan wat je nu voor jezelf moet doen ;)

Dat begrijp ik.. Mijn ICT docent vertelde mij gisteren ongeveer hetzelfde. Het is niet onmogelijk om alles met Access te verwerken, alleen steek je er zoveel tijd in om alles te doen en alles goed aan elkaar te koppelen terwijl je met een software programma sneller klaar bent. Ik merk nu ook dat ik te weinig tijd overhoud voor mijn eigen werkzaamheden, zoals de correspondentie, klanten nabellen, administratie en de boekhouding...

Ik heb zonet een aantal programma's opgezocht, een daarvan heet workspace(.nl) daar betaal je 25,- per maand voor een premium abonnement, ik heb het doorgemaild naar mijn bazen en op het eerste gezicht waren ze redelijk enthousiast.. Ze gaan het er over hebben, zover heeft niemand ze hier tot nu toe gekregen haha

Misschien ken je enige recensies of dergelijke ?

Ja klopt, problemen met design en documentatie heb ik niet, ik vind het zelfs nog weleens leuk om te doen, alleen als ik wekenlang in access aan t piekeren ben omdat alles goed aan elkaar gekoppeld moet worden, daar word ik een beetje kriebelig van haha

Bedankt voor de link ik zal er straks even uitgebreid naar kijken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan