Een beetje in de war met Iif

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Berichten
349
Ben een simpele database aan het maken, maar Access is alweer een tijdje geleden :)

Ik heb een query, met 3 kolommen, allemaal Ja/Nee-velden. De vierde kolom bevat een functie, die moet aangeven wanneer een record verwijderd mag worden (true of false, hier kan je dan nog een selectiefilter op toepassen).

Een record mag alleen verwijderd worden in onderstaande situatie:

Kolom A = True (aangevinkt) And Kolom B = Kolom C

Of met andere woorden :

A = True + B = True + C = True: record is OK
A = True + B = False + C = False: record is OK
A = True + B = True + C = False: record is NOK
A= False + B = True + C = True: record is NOK
(+ alle andere variaties)

Dus alleen in de eerste twee gevallen is het record OK.

Hoe giet ik dit zo goed mogelijk in een Iif-functie? Zoals ik al zei, Access is al een tijdje geleden, en If in Excel werkt net ietsje anders :)
Mijn Access is Nederlandstalig, maar of je True/False of Waar/Onwaar gebruikt, maakt niet uit zeker?
 
De IIF functie in Access werkt nagenoeg hetzelfde als in Excel, dus je kunt in ieder geval dezelfde werkwijze gebruiken. Je formule moet dus WAAR of ONWAAR opleveren zodat je daar op kunt filteren. Al zijn er meer variaties denkbaar. Maar laten we er één oppakken. Je krijgt dan iets als:
Code:
IIF([Veld1]=True AND [Veld2]=[Veld3];TRUE;FALSE)
 
Mja, ik kwam zonet tot de vaststelling dat er eigenlijk nog een derde situatie is wanneer een record mag gewijzigd worden, en dat de informatie die nodig is om die vaststelling te doen, gewoon niet in de database aanwezig is. Het gaat echter om een uitzondering die heel weinig voorkomt, dus die doe ik wel manueel :)
Maar bovenstaande werkt dus wel, ik had alleen een probleempje met de syntax.

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan