• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een bepaald nummer genereren .

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smurfke72

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2011
Beste,

Graag had ik in excel een macro gemaakt om lotnummers te genereren.
Het Lotnummer bestaat uit een prefix "AB" gevolgd door een jaartal nm "12" vervolgens het weeknummer bv "13" (moet de week zijn waar het nummer in wordt gemaakt),het nummer van de dag bv 5(=vrijdag) en het is het eerste lot"1".Dus het eerste lotnummer zou er vrijdag dus zo uitzien "AB121351".Zaterdag zo"AB121361",het tweede zo "AB121362".Dat wil zeggen dat er rekening moet gehouden worden met de tijd nm na 24u is er een nieuwe dag.Het Lotnummer mag ook maar één keer voorkomen,dus het zou ergens moeten geregistreerd worden zodanig dat het volgend lotnummer kan gemaakt worden.
Het zou nog beter zijn indien er samen met dat lotnummer nog een produktnaam ( die we manueel invoeren) kon worden weggeschreven.
Ik ben helaas hier een leek in:o.Jullie zouden me enorm helpen met dit op te lossen.
Iemand een idee?Alvast bedankt!

Groetjes.

Laatst bewerkt:
Hoe moet het gebruikt gaan worden? als een eenmalige formule? een knop die telkens een nummer in een lijstje plaatst? Ik bedoel, het is zeer eenvoudig deze nummers uit je hoofd te genereren dus waarom de noodzaak om te automatiseren?

De context is belangrijk. Anders zou je ook dit kunnen gebruiken:

="AB"&RECHTS(JAAR(VANDAAG());2)&WEEKNUMMER(VANDAAG();2)&WEEKDAG(VANDAAG();2)&RIJ(a1)

Plaats dit in A1, trek door naar beneden en je hebt elke dag verse lotnummers die je met copy/paste special (waarde) vast kunt zetten.

Het gebeurd nu dikwijls dat het zelfde lotnummer gebruikt wordt voor verschillend product.Aangezien er verschillende mensen een lotnummer toekennen gebeurd het soms dat er lotnummers in dubbel gebruik zijn en dat is zeker niet goed omdat het lotnummer dient om het produkt te kunnen achterhalen bij problemen.En zouden we dat met een excel kunnen doen door bv op een knop te drukken dan zou ons probleem opgelost zijn.Nog makkelijker zou zijn dat er een veldje voorzien is voor produckt ingave en dat dat gelijk met het lotnummer ergens op de filewordt opgeslagen.
Hopenlijk ben je nu iets wijzer.

mvg Bert

In principe kan dit beter geregeld worden met een kleine webform en database, maar het kan wel met excel.

Ik neem aan dat de eerste week geschreven wordt met 01? Ik kan kijken of ik iets kan maken.

wel dat is een hele geslaagde poging,waarvoor dank.
nu ben ik benieuwd of het morgen en volgende week ook nog prima werkt.
nogmaals veel dank!!

Extra of de huidige "AB" veranderen in "A"?

indien het laatste: druk op ALT-F11, ga naar "module1" en verander daar de "basis = " lijn. Overigens heb ik de overgang naar morgen uiteraard getest.

ik heb dat geprobeerd , de basis aan te passen,maar dan geeft hij steeds hetzelfde lotnr.:confused:

Oh correct, mijn fout. De verandering is niet veel moeilijker.

Onder de "WITH" regel staat:

If Left(.Value, 7) = basis Then

dat moet ,6 worden. Het zelfde geldt voor de regel eronder: len -7 moet len -6 worden

Heel erg bedankt!!
Als ik ooit iets terug kan doen...:D
Waarschijnlijk niet...:d

Mvg Bert:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan