• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een bepaalde hoeveelheid tellen uit een getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willemanz

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2011
In excel wil ik het aantal uren optellen dat iemand per week werkt en die gewerkte uren onderverdelen in verschillende cellen. Dit om de uren per dag die je als overuren betaald krijgt met een bepaald percentage te vermenigvuldigen zodat je uiteindelijk te zien krijgt wat je verdient.

Stel je hebt op maandag 13 uur gewerkt en de toeslagen zijn als volgt onderverdeeld:
- eerste 8 uur =100% (dit zou voor maandag 8 uur zijn)
- 2 uur extra = 25% (dit zou voor maandag 2 uur zijn)
- daarboven = 50% (dit zou voor maandag 3 uur zijn)

Heb een simpel voorbeeldje aan de bijlage toegevoegd. Het idee is dus dat als je voor iedere week het gewerkte aantal uur per dag invult dat excel dan automatisch de uren onderverdeelt per percentage en vermenigvuldigd met je uurloon. Zo krijg je per percentage kolom het bedrag per week te zien (zie bijgevoegde excel).

Alvast bedankt.

Bijlagen

Ik heb zo iets gedaan voor de hele week uitgezonderd de zondag.
Alle elementen zitten er in om de boel zelf af te werken.

Bijlagen

Hey bedankt! Dit is inderdaad wat ik wilde.
Zit even naar de opmaak van de cel met 48 uur te kijken en daar zie ik staan custum [h]:mm. Wat betekend deze opmaak?
Bij loon zie ik ook dat je in de formule *24 hebt staan. Dit zal vast wel te maken hebben met het aantal uren per dag maar waarom moet dit?

Nogmaals bedankt!:thumb:

Laatst bewerkt door een moderator:
Die [hh]:mm of [uu]:mm opmaak dient om het aantal uren groter dan 1 dag of 24:00 te kunnen weergeven en mee te kunnen nemen in berekeningen.
Even moeten zoeken naar de uitleg over die noodzaak om die vermenigvuldiging met 24 om een loon te kunnen berekenen, maar dan wel gegeven door een echte crack.:)

Een dag is voor Excel 1. Een halve dag is 0,5. Een uur is 1/24.

Excel ziet vandaag als 39190. Morgen is 39191. Dus vandaag, 1u 's nachts, was 39190,04167 (dit is 39190 + 1/24). Vandaag, 18u 's avonds, is 39190,75 (aangezien 18u 3/4 is van de dag van 24 uren).

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan