• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een cel als zoekfunctie gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

goedlichtJoost

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2012
Hallo allemaal,

Is het mogelijk om 1 cel zo in te stellen dat alles wat daar ingevuld wordt, geel oplicht als een cel iets bevat wat gelijk is aan deze cel?
dus bijvoorbeeld:
A1 = hallo
A2 = ik
A3 = ben
A4 = joost

zoek cel B1 : o (A1 en A4 krijgen een gele achtergrond)
zoek cel B1 = ost (A4 krijgt een gele achtergrond)
etc.

In afwachting van jullie reactie,

mvg
Joost

edit: Ik weet dat het mogelijk is om iets soort gelijk uit te voeren met ctrl+F, echter zou ik dus graag een cel zo gebruiken. Tevens is het met ctrl+F niet mogelijk om een cel van achtergrond kleur te veranderen, en alle "gevonden waardes" tegelijkertijd te laten zien.

Laatst bewerkt:
Joost,

zie bijlage

Bijlagen

Hallo Haije,

Hartstikke bedankt! Dit is precies wat ik zoek, echter kan ik niet vinden waar ik die voorwaardelijke opmaak dan moet vinden? Dus ik weet niet hoe ik dit moet toepassen in mijn bestand.

gr
Joost

Joost,

welke versie van Excel gebruik je?

In Excel 2003 NL vind je dit onder Opmaak > Voorwaardelijke opmaak
In Excel 2007 NL in tab Start van het lint > Voorwaardelijke opmaak

Laatst bewerkt:
Ik heb de voorwaardelijke opmaak gevonden:P

maar ik kom er toch niet helemaal uit, ik heb daarom even een voorbeeld bestand toegevoegd waar dit op toegepast dient te worden.
Ik heb een nieuwe regel toegevoegd, daarna op "een formule gebruiken om te bepalen...."
vervolgens vul ik in bij de formule: =VIND>SPEC($letter van zoekcel (in mijn geval dus I)$cijfer van zoekcel (in mijn geval dus 2);$eerste cel waarin gezocht moet worden(in mijn geval dus A8;1)
formule wordt dan: =VIND.SPEC($I$2;$A8;1)
vervolgens bij: is van toepassing op: =$A$8:$K$27.

maar dit werkt dus niet naar behoren,
kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?

mvg

Joost

edit: Ik werk in Excel 2007
Edit2: dit zoeken moet natuurlijk ook toegepast worden op A32 tot K54, maar dit kan ik dan wel uitbreiden denk ik

Bekijk bijlage voorbeeld met zoeken.xlsx

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je er verstandig aan doet te beschrijven wat je hiermee wil bereiken.
Dan komen allerlei alternatieve methoden ook in beeld.
Ik denk dat je huidige 'oplossing' dan snel afvalt.

Hallo snb,

Bedankt voor je reactie,
Zoals je kunt zien in mijn bijgevoegde excel bestand, heb ik een werkblad vol met gegevens.

Nu zou ik graag om dit een beetje handig te maken (en omdat je graag wil zoeken op profielnummer) iets toevoegen waarbij je gewoon een naam, bewerking of profielnummer of wat dan ook, ergens in kunt vullen, en dan in 1 oogopslag zien welke componenten daar allemaal mee te maken hebben.

Dus eigenlijk wat haije gemaakt had, was perfect! echter krijg ik het zelfde systeem niet toegepast op mijn toegevoegde werkblad. Dit komt denk ik omdat ik iets fout doe, want ik heb nog nooit met voorwaardelijke opmaak gewerkt.

Met vriendelijke groet

Joost

Laatst bewerkt:
Done, THNX!

Type in formule, en als je hem opslaat, moet je hem opnieuw declareren. Hij werkt iig

Laatst bewerkt:
Nu zou ik graag om dit een beetje handig te maken (en omdat je graag wil zoeken op profielnummer) iets toevoegen waarbij je gewoon een naam, bewerking of profielnummer of wat dan ook, ergens in kunt vullen, en dan in 1 oogopslag zien welke componenten daar allemaal mee te maken hebben.

Zoek dan eens in je Excel boek op wat je met valideren kunt doen.
En vervolgens in je Excel VBA boek wat je met een ActiveX combobox zoal kunt.
Zoek ook eens op getrapte validatie, gekoppelde comboboxen, afhankelijke comboboxen.

Hallo snb,

axtiveX comboboxen? visual Basic? Validatie?
Sorry snb, maar dat is hier totaal niet van toepassing. het moet gewoon heel simpel zijn, te gebruiken voor iedereen hier op het kantoor.

Het hoeft niet altijd geprogrammeerd te worden, de standaard excel functies voldoen prima.
De oplossing die ik nu heb met de voorwaardelijke opmaak, werkt perfect en is precies wat ik wilde.

Toch bedankt

gr Joost

Laatst bewerkt:
Valideren is een standaard Excel voorziening.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan