• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een commissie degressief (logaritmisch) berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Allrenbo

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2015
Hallo potentiële hulplijnen!

Ik dacht dat ik het vandaag gevonden had, maar op een bepaald moment loopt het dan toch fout...

In bijlage zie je een screenshot van wat er plots onderaan fout loopt, de commissie % loopt mooi degressief verder, maar het commissiebedrag daalt plots, terwijl die steeds zou moeten blijven stijgen in verhouding...
De, waarschijnlijk wel vreemde, formule die ik nu toepaste is de volgende:

Cel J4: =LN(1/Tabel!$I4*$G$4)

G4 zijnde de coefficient die ik gebruikte om het % te beïnvloeden. Ik deelde om een inversie te creëren, een hoger percentage bij een lager factuurbedrag dus.
Ik probeerde met LOG ook een aantal zaken uit maar deze formule kreeg ik niet goed omdat de de degressieve daling te klein was...
Hopelijk op een vlotte manier op te lossen.

Alvast bedankt voor alle hulp! :thumb:

Excel commissie.jpg

Bedenk dat als I4 gelijk wordt aan G4, dan wordt de waarde Tabel!$I4*$G$4 in de LN-functie gelijk aan 1, dus de ln-waarde gelijk aan 0, wordt I4 groter dan G4, dan wordt de waarde Tabel!$I4*$G$4 kleiner dan 1, en daarmee de ln-waarde kleiner dan 0.
Kwestie van eigenschappen van logaritmes kennen.

Ik zou mij in dit geval eens richten op het gebruik van de exponentiële functie in plaats van op de logaritmische.
Dit kan bijv door gebruik te maken van de functie EXP of door gebruik te maken van machten in de vorm van een functie.
Bedenk dan wel dat het argument in de functie EXP en de functie in de macht een continu dalende negatieve functie moeten zijn.
Succes.

Je uitleg klinkt achteraf bekeken inderdaad logisch Thoralf. Thx.
Ik heb het met de Exponentiële functie proberen oplossen, maar kwam niet aan overeenstemmende en aanvaardbare commissieschalen.
Ik heb dan maar met meerdere coëfficiënten beginnen werken wanneer de LN 1 werd, en dat op deze manier...

=ALS(D10="";"";ALS(D10>1800000;"Waarde te hoog";ALS(D10>700000;LN(1/D10*$G$8)*0,298675;ALS(D10>250000;LN(1/D10*$G$6)*0,55936;LN(1/D10*G4)))))

coëfficiënten waren G8 (5000000), G6 (2000000) en G4 (800000)

Hiermee werkt de degressieve commissieschaal tot een verkoop van 1.800.000 € , geen probleem als ze dat overschrijden dus :-D

Thx again! ;-)

Met deze schaal zou ik altijd proberen een grote order in zoveel mogelijk kleintjes op te splitsen... :)

Commissie bij 140.000 EUR = 2440,16 EUR
Commissie bij 2x70.000 EUR = 3410,56 EUR
Commissie bij 4x35.000 EUR = 4380,97 EUR

Laatst bewerkt:
Haha, nice try AlexCEL,
maar de offertes en dus facturatie worden door ons opgesteld en het betreft wel degelijk een commissie per werf/adres ;-)

Kijk eens even wat deze formule doet in plaats van jouw LN formule

Code:
=5,1*EXP(-0,051*I4)

Heb het even geprobeerd, maar ik krijg er geen relevant resultaat uit, ook niet als ik de getallen eens aanpas om te zien wat dat zou geven...
Toch bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan