Een deel HD vergroten

Status
Niet open voor verdere reacties.

J.Elissen

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2004
Hallo,
Ik wil op een deel van mijn HD Linux installeren. Het 2e deel van mijn HD is echter maar 20 GB (vrij klein). Is het mogelijk om een vrij deel van de hoofdpartitie ( C) door te schuiven naar D of moet je dan weer helemaal opnieuw beginnen met formatteren etc.?
Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel!!
Ik wil dus van C een deel aan D geven????

Dit kan o.a. met een opstartcd met Gparted erop.

Downloadlink: hier

Komt erop neer dat je je C: partitie een stuk verkleint (dus de rechter 'hendel' in de grafische weergave van de C: partitie naar links trekken met de muis, tijdens een Resize/move operatie). Hierdoor ontstaat na C: een stuk niet-toegewezen ruimte. Die ga je aan D: toevoegen door van de D: partitie de linker 'hendel' te trekken over de niet-toegewezen ruimte tijdens een Resize/move operatie, zodat de D: partitie wordt vergroot met de ruimte die je zojuist van C: hebt afgehaald.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dit kan o.a. met een opstartcd met Gparted erop.

Downloadlink: hier

Komt erop neer dat je je C: partitie een stuk verkleint (dus de rechter 'hendel' in de grafische weergave van de C: partitie naar links trekken met de muis, tijdens een Resize/move operatie). Hierdoor ontstaat na C: een stuk niet-toegewezen ruimte. Die ga je aan D: toevoegen door van de D: partitie de linker 'hendel' te trekken over de niet-toegewezen ruimte tijdens een Resize/move operatie, zodat de D: partitie wordt vergroot met de ruimte die je zojuist van C: hebt afgehaald.

Succes,

Tijs.

Opstarten van de CD, juiste harde schijf kiezen (als dat nog niet de juiste zou zijn), op C: partitie klikken, Resize/Move kiezen en zie verder de instructies die je al gehad hebt van me.

Tijs.

Opstarten van de CD, juiste harde schijf kiezen (als dat nog niet de juiste zou zijn), op C: partitie klikken, Resize/Move kiezen en zie verder de instructies die je al gehad hebt van me.

Tijs.

Ik neem aan dat hij dat eerst op een cd moet branden ;)

Ok, misschien was inderdaad niet duidelijk dat je de Gparte livecd eerst op CD moet branden. Download en installeer een programma als imgburn, en brand het gedownloade .ISO bestand op een beschrijfbare cd ("Write image file to disc").

Start daarna op van die gebrande cd, en volg de instructies die ik eerder al gegeven heb. Je kunt natuurlijk ook de handleiding op de Gparted website bekijken.

Succes,

Tijs.

Ok, misschien was inderdaad niet duidelijk dat je de Gparte livecd eerst op CD moet branden. Download en installeer een programma als imgburn, en brand het gedownloade .ISO bestand op een beschrijfbare cd ("Write image file to disc").

Start daarna op van die gebrande cd, en volg de instructies die ik eerder al gegeven heb. Je kunt natuurlijk ook de handleiding op de Gparted website bekijken.

Succes,

Tijs.

Ik heb het uiteindelijk met Partition Magic gedaan. Ik heb nu wel een ander probleem

Gisteren heb ik met Partition Magic mijn partities veranderd.
In 1e instantie heel tevreden, maar:
Ik had/heb mijn p.c. in 2 partities verdeeld. Op beide partities had ik XP pro geïnstalleerd. Beide versies werkten goed ( ook internet etc.)
Wanneer ik mijn p.c. aanzette, kon ik in het 1e scherm kiezen tussen beide exemplaren: C: of D:
Na het aanpassen van de grootte kom ik wel nog in het 1e keuze scherm en kan ook nog kiezen tussen C en D. Als ik C kies is er niets aan de hand, maar alsik voor D kies kom ik in een blauw scherm met het XP logo, maar dan gaat hij niet verder.
Als ik via C naar de inhoud van D ga kijken is de data er wel nog.
Ik heb bij schijfbeheer gekeken. C en D zijn NTFS. Bij C staat primaire partitie en bij D staat logisch station.
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen. Ik wil namelijk graag D behouden en dan op C Linux gaan installeren.
Ik hoop dat ik het probleem duidelijk heb beschreven.
groet,
John.
:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan