Een eigen server...

• Onderwerp starter Onderwerp starter N3RD
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

N3RD

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2011
Wil een simpele server opzetten, ik dacht eraan om -deze- aan te schaffen.
In eerste instantie voor intern gebruik; FTP (opslag/delen/backup van bestanden) en aansturen van printer.

Welke OS kan er het beste opzetten? Ik dacht aan Ubuntu Server (of is Debian beter?).
Maar wat te doen na installatie van Ubuntu Server? Moet er nog iets anders geïnstalleerd worden behalve de driver van de printer?
Zijn bijvoorbeeld Apache en PHP nodig, of alleen als je webserver gaat draaien.

Hoe vervolgens server benaderen? Een FTP client gebruiken die ik nu ook al gebruik voor mijn website hosting? PuTTy om het systeem vanaf andere PC aan te sturen?

Ook wil ik de server gaan gebruiken voor synchronisatie van Outlook/Thunderbird.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik -Zaraf- tegen wat mij een mooi alternief op MS exchange lijkt. Is Zarafa nu een OS of een programma; bijvoorbeeld te installeren op Ubuntu?

Is een server ook zo in te stellen dat deze bijvoorbeeld altijd om 00.30 uitschakelt en om 7.00 weer inschakelt?

Veel vragen, maar hoop dat ik er wijzer van wordt!

Apache/PHP is alleen nodig voor een webserver
Voor gebruik binnen het netwerk installeer je ook Samba, dat is makkelijker dan FTP. Het werkt dan net als gedeelde mappen binnen windows.

Ubuntu werkt perfect, printer kun je wel delen, maar ik zou van te voren uitzoeken of dat dan ook wordt ondersteunt door Windows. Op Windows PC's zul je sowieso de Windows drivers moeten installeren.

Je kunt in het OS een taak maken dat de server afsluit om een bepaalde tijd en in een modern server/werkstation BIOS kun je ook bepalen dat de machine op een bepaalt tijdstip aangaat. Als je WOL (Wake on LAN) activeert in het BIOS kun je de server ook vanaf een andere PC starten.

Outlook synchroniseren naar Ubuntu kan ik je niet mee helpen. Ikzelf zou de backups lokaal maken en dan kopiëren naar de server.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan