• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een [ENQ] delimited textfile importeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

noksel

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2014
Hoi iedereen,

ik zit met een importeer probleem.

We hebben hier een textfile met allerlei velden. De velden zijn weliswaar gescheiden door [ENQ] teken (ASCII 5). Is het mogelijk om dit bestand in Excel te importeren? Ik zit vast bij de Text Import Wizard, waar ik de mogelijkheid heb om mijn delimiter te kiezen. Jammer genoeg vind ik geen enkele manier om dit [ENQ] teken in het tekstveldje te typen, vandaar dat ik vermoed dat dit misschien zelfs niet mogelijk is.

Alvast bedankt voor de hulp! Het gaat trouwens over Excel 2007.

Dat ENQ teken kun je daar intikken met de toetscombinatie ALT+5.
Je houd dus de linker ALT toets ingedrukt en drukt dan op de 5 van je numerieke toetsenbord.

Hey Edmoor,

bedankt voor je snelle reply!

Ondertussen heb ik gevonden dat als je ALT+5 drukt, dat je dan krijg je niet het gewenste ENQ teken verkrijgt (zie http://www.alt-codes.net/). Wat wel werk (in notepad++) is ALT+0005, maar dat lijkt niet te werken in de Text Import Wizard. Ik denk dat dit gewoon niet mogelijk is...

Als je de juiste informatie hebt gegeven dan werkt het gewoon in Excel zoals ik zei. Het gaat hier in ieder geval prima. Gebruik wel zoals ik zei ALT+5 en niet ALT+0005.

sav18m.jpg

Laatst bewerkt:
Das echt gek, bij mij lukt het niet :(.
Bij ingave van de combinatie ALT+5 krijg ik steevast een klavertje te zien. excel_poging.jpg
Indien de delimiter wordt herkend, dan krijg je in de preview al ongeveer te zien hoe excel de file zal opsplitsen, maar nu niet.

Kan het misschien te maken hebben met character-encoding?

Dat klavertje is precies wat je moet hebben. Dat staat zelfs in de link die je gaf. Zie ook mijn plaatje. Weet je zeker dat je het ENQ teken moet hebben? Plaats anders eens een gedeelte van dat bestand hier.

Laatst bewerkt:
hmm, echt bizar!
Ik kan ene klein deeltje van het bestand doorgeven, maar hoe doe ik dat via dit forum? Hieronder een screenshot van hoe ik het bestand zie in notepad++:

notepadversie.jpg

De file komt oorspronkelijk wel uit een Amerikaanse PC. Bij het aanleggen van 'alle karakters weergeven' kreeg ik zo een [ENQ] blokje te zien. Vandaar mijn reactie op het klavertje (die absoluut niet aanvallend bedoeld was trouwens :-) )

Dat heb ik ook niet als aanval opgevat hoor :) Er lijkt inderdaad verschil in te zitten, maar welke, daar ben ik nog niet achter. Je zou wel in Notepad++ in het hele bestand alle 0005 (ENQ) characters ineens door 5 (Klavertje) kunnen vervangen en dan in Excel importeren.

Ook kun je deze macro er (aangepast) voor gebruiken:

Code:
    Workbooks.OpenText Filename:="C:\Users\Ed\Desktop\A.txt", _
        Origin:=65001, StartRow:=1, DataType:=xlDelimited, TextQualifier:= _
        xlDoubleQuote, ConsecutiveDelimiter:=False, Tab:=True, Semicolon:=False, _
        Comma:=False, Space:=False, Other:=True, OtherChar:=Chr(5), FieldInfo:= _
        Array(Array(1, 1), Array(2, 1)), TrailingMinusNumbers:=True

Waar je Chr(5) ziet staan wordt dan wel een echte ENQ gebruikt.

Laatst bewerkt:
Code:
Sub M_snb()
    With CreateObject("scripting.filesystemobject")
        .createtextfile("G:\aller.csv").write Replace(.opentextfile("G:\aller.txt").readall, Chr(5), Application.International(5))
    End With
    workbooks.open "G:\aller.csv"
End Sub

Laatst bewerkt:
Nog mooier dus. De ENQ vervanger door de xlListSeparator en direct de import wizard starten :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan