• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een extra maand toevoegen bij overbrugging van de maand juli

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pascal321

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2017
Ik heb een sportclub en werk met beurtenkaarten. Een beurtenkaart is 4 maand geldig. De datum van aankoop van zo'n beurtenkaart staat in de ene kolom. In de kolom daarnaast vult excel automatisch de vervaldatum in door er 4 maand aan toe te voegen. Ik gebruik daarvoor volgende formule: =ALS(E4<>"";ZELFDE.DAG(E4;4);"") (deze formule is gekopieerd uit een cel)
In de maand juli echter wordt er niet getraind. Die maand mag dan ook niet meegeteld worden. Wat moet ik aan de formule toevoegen opdat er 5 maand wordt bijgeteld wanneer de maand juli erin valt? Als dus bijv iemand een beurtenkaart op 1 mei koopt dan moet de vervaldatum 1 oktober zijn ipv 1 september.

gokje
Code:
=ALS(E4<>"";ZELFDE.DAG(E4;4);"")+(maand(E4)=5)

Mmm, nee, lijkt niet te werken. :(
Ik snap ook niet hoe in jouw aanvulling excel moet weten dat er een extra maand moet bijgeteld worden als juli overbrugd wordt? :confused:

Deze dan?
Code:
=ZELFDE.DAG(E4;4+EN(MAAND(E4)>2;MAAND(E4)<8))

Kun je hier iets mee?
Code:
=IF(E7<>"";EDATE(E7;IF(AND(MONTH(E7)>3;MONTH(E7)<7);5;4));"")

Bijlagen

Werkt allebei, thx! :thumb:

@Timshel: bij jou echter nog één klein probleemje :o Als er geen datum is ingevuld (omdat iemand bijv een jaarabonnement genomen heeft en geen beurtenkaart) dan wordt er standaard 30/04/1900 ingevuld. Waarom is dat en hoe kan ik ervoor zorgen dat bij een lege cel er ook geen datum wordt ingevuld in de andere kolom?

Als je een excel file had toegevoegd dan had Timshel je een aangepaste oplossing gegeven.

Nu is het maar gokken hoe jouw file eruit ziet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan