• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een formule berekenen??

Status
Niet open voor verdere reacties.

susanthuis

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2008
Beste Helpmij,

Een draaitabel heeft drie kolommen. De eerste kolom betreft leverancier, de tweede kolom een nummer of geen nummer, de derde kolom betreft het aantal inkooporders. De formule zou alleen het aantal moeten meenemen waar de leverancier een nummer heeft EN zonder een nummer. Alle overige leveranciers hoeven niet meegenomen te worden. Om een indruk te krijgen van wat ik bedoel, stuur ik bijgaand een voorbeeld mee. Dank alvast!
Susan

Bijlagen

Ik heb een draaitabel als waarde in het Excel blad geplakt. Ik zou eigenlijk in kolom D de totalen pas willen zien wanneer er in kolom B een nummer voorkomt.

Ik begrijp de verwarring. Sorry daarvoor. Als voorbeeld moet je leverancier B nemen. Die heeft inkooporders met en zonder nummer. Deze leverancier wil ik wel het aantal meenemen maar niet van leverancier C omdat er geen nummer in kolom B staat

Dankjewel maar het is hem nog niet helemaal. De leveranciers zijn niet alleen A,B of C maar loopt in honderden. Ik kan niet voor alle leveranciers een aparte veld in kolom E maken...:o

Dat kan/moet je wel, en wel via deze formule in E2:

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(A$2:A$1000;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(A$2:A$1000;$E$1:E1;0));0));"")

Invoeren als matrixformule --> Ctrl - Shft - Enter

Dan beide formules doorvoeren zover als nodig, de formule geldt voor 999 leveringen.

Laatst bewerkt:
Je hebt blijkbaar niet gedaan wat er gezegd werd.:)

Kijk maar eens in het bijgevoegd bestand.

Bijlagen

Hi Cobbe,

Ik heb al heel wat uren erop zitten om de formule te vatten maar dat lukt mij niet. Vandaar dat ik mij weer tot jouw richt. Om het overzicht te kunnen toetsen heb ik voor de verandering een aantal andere leveranciers toegevoegd en dan werkt de formule niet meer. Ik weet niet waar het aan ligt, maar heb in het Excel bestand nu maar erin gezet wat het zou moeten zijn. Denk wel dat jij weet waar het aan ligt?

Bijlagen

Natuurlijk werkt de formule niet als je in elke zogenaamd lege cel spaties hebt staan.
Een lege cel MET spatie is groter dan 0, zodoende.

Kijk maar in het bestand, heb ook in de formule de bereiken een beetje vergroot zodat je nog leveranciers onderaan kunt toevoegen.

Bijlagen

Hi Cobbe,
Hartstikke bedankt voor de moeite en ik ben erg blij dat we bijna bij de oplossing zijn. Ik heb jouw formule geplakt in mijn eigen bestand en heb dat naast mijn draaitabel gezet. Alleen krijg ik nu te maken met dat het alles leeg laat. Ik weet echt niet hoe ik dat moet oplossen. Kan het aan de instellingen liggen??

Bijlagen

Je had de formule voor de unieke namen vergeten in kolom E

Je moet goed kijken naar de bereiken, die moeten ook allen gelijklopen.

Dus $A$4:$A$1000 en $B$2:$B$000 in dezelfde Somproductformule zal niet werken.

Bijlagen

Cobbe, het werkt ware het niet dat ik de brondata eerst moet aanpassen. Er zijn namelijk lege velden en die pakt in het draaitabel met een spatie op. Als ik eerst die lege velden omzet naar 0, dan werkt het wel. Volgens mij kan daar in de formule nog iets aangepast worden, alleen ik weet niet hoe. In ieder geval bedankt:thumb:

Ik heb een oplossing voor het probleem gezocht en gevonden in VBA.
Ik denk dat het ook zou moeten lukken met een formule maar krijg ze niet werkend.

Maar je kan zo toch verder.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan