• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een formule met voorwaarden gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

koendegroot

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2009
Dag iedereen,

Ik heb op zoek naar een formule die ik kan gebruiken in het bijgevoegde voorbeeldbestand. Wat ik graag wil is het volgende:

H4 = H3-D4 ALS B4 = Henk EN C4 = Kip
H5 = H3-D5 ALS B5 = Henk EN C5 = Kip

I4 = I3-D4 ALS B4 = Henk EN C4 = Hond
I5 = I3-D5 ALS B5 = Henk EN C5 = Hond

etc.

Weet iemand hier een eenvoudige formule voor?

Bijlagen

Ik weet niet hoe je aan de getallen 40 100 en 50 komt maar misschien kun je een draaitabel gebruiken.

Bijlagen

voor cel H4:
Code:
=H3-IF(AND($B4=$I$1;$C4=H$2);$D4;0)
deze kan je kopieren naar H4:J8

Ook te gebruiken voor Ingrid en Klaas.
Maar dan moet je de verwijzingen naar I1 even aanpassen naar N1 / S1

Dag Willem,

Bedankt voor je reactie.

Je moet de getallen 40 100 en 50 zien als totalen. Daar wordt steeds een paar afgehaald (de aantallen in kolom D). Ik ben ik echt op zoek naar formules in de benoemde cellen om alles automatisch te laten berekenen, dus geen draaitabel.

Dag Lam201,

Ik heb de formule geprobeerd in cel H4, maar ik krijg de melding #NAAM?

Schermafbeelding 2024-08-19 164736.png

Formule vertalen naar het nederlands en de spatie achter kip in kolom C weghalen.

Ah top, zo werkt het wel. Het is alleen nog niet helemaal wat ik zoek. Het gaat erom dat als de twee kenmerken overeen komen dat het getal van kolom D afgetrokken moet worden van het desbetreffende totaal. Dat gaat nu al goed, maar vervolgens in de volgende cellen (waarbij de kenmerken weer overeenkomen) moet het aantal uit kolom D worden afgetrokken van het nieuwe totaal. Het gaat om een voorraad die steeds kleiner wordt.

Zie als voorbeeld de getallen in kolom H. Komen de kenmerken niet overeen, dan moet er niks weergegeven worden.
Schermafbeelding 2024-08-19 171112.png

Ik denk dat je hier wel verder mee kunt.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan