een ftp/webserver maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

krizzy

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2006
ik zou graag een ftp server maken voor mijn website + ook een deel van de partitie vrijmaken voor andere gebruikers van het netwerk via diezelfde server...

ik had filezilla en cerberus gevonden, maar ik weet niet in te stellen voor ip adress enzo...

ik heb no-ip gedownload en geregistreerd, maar als ik naar ftp://name.domain.com of http://name.domain.com wil gaan krijg ik een venster waar staat
Bericht : NETGEAR DG834
Naam en wachtwoord​

is dit normaal ? moet dat niet het wachtwoord zijn dat ik ingesteld heb ?

of is er een andere manier om een server te maken ???

Laatst bewerkt:
Ervanuit gaant dat je gebruik maakt van een router: Het allereerste wat je moet doen is in de router een doorverwijzing maken naar jouw computer dat die de ftp server draait. Bij mijn router heet dat virtuele server. Lees de handleiding van de router en/of multimodem hoe dit moet. Ook moet je een vast (intern) IP vaststellen voor jou computer. Dit doe je door -> start -> configuratiescherm -> netwerkverbindingen -> rechter muisknop op lan verbinding of wifi -> Internet protocol -> en dan een IP adress aanmaken. Bij mij zijn alle IP adressen 192.168.1.X met 192.168.1.1 als standaard gateway en DNS server. Je moet maar even kijken wat er nu staat door in start -> uitvoeren -> CMD -> ipconfig te typen.
FileZilla is zeer gemakkelijk. Open de interface, ga naar edit -> users en add een usernaam + wachtwoord. Geef deze daarna rechter door naar shared folders te gaan. Is dit alles gebeurt? Probeer dan eerst eens intern te kijken of je FTP werkt door ftp://login:wachtwoord@jouwinterneip in internet explorer te typen. Werkt dit niet dan staat mogelijk je firewall nog aan of de FTP niet in de exclusion list. Als het goed is werkt het nu ook buiten je router/multimodem. Zo niet, kijk dan eens goed naar de firewall en NAT settings van de router naar buiten. Bij mij is alles vanuit buiten uit 'potdicht' en van binnen beveiligd open.

Er zijn hier een paar zaken niet in orde:
1. Blijkbaar kan iedereen vanaf het Internet proberen om je router-instellingen te veranderen. Dat lijkt me niet de bedoeling. :D
Zet in de router de optie Remote management uit, zodat alleen vanaf lokale computers de instellingen van je router veranderd mogen worden!
Remote Management kun je vinden onder Advanced -> Remote Management. Daar de volgende optie uitvinken: Turn Remote Management On
2. Misschien heb je portforwarding (nog) niet goed staan en evt. staat je Firewall ook nog in de weg.
Voor FTP moet je poort 20 en 21 (TCP) omleiden naar je pc. Hetzelfde geldt voor poort 80 (TCP) voor website.
Zie hiervoor de posting van RebornVampie en evt. dit document.
M.b.t. Firewall: Kijk op je eigen pc na wat er staat, en kijk ook in de router of die misschien verkeer blokkeert (nadat je daar portforwarding hebt aangezet).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Cerberus

ik heb gelukt via no-ip, ik heb de ftp maar nu kan ik nog niet via http naar de map/pagina van mijn website...

moet ik iets speciaal doen ? ik had iets gehoord over poort 80...

Poort 80 TCP forwarden, net zoals je poorten 20 en 21 TCP voor FTP nu al forward naar je pc.

Was overigens al beschreven in mijn vorige posting.

Tijs.

heb het met een DUC (Dynamic Update Client) gedaan maar het blijkt dat ik het verkeerd heb ingesteld op het lokale netwerk......

Daar kan ik je niet mee helpen. Lees/gebruik de instructies van de router m.b.t. portforwarding in mijn eerste posting.

Tijs.

het is nu gelukt ik heb de poorten 80 21 en 3368 opengezet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan