• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een gekoppelde berekening maken in een reeks getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

onwetendheid

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2010
Beste formumgebruikers,

het is op aanraden van een kennis om dit forum te gebruiken voor mijn vraag dat ik dit dan ook maar eens doe.
Ik heb hier een voorbeeldje waarin alles beschreven staat wat er dient te gebeuren.

Ik zou namelijk, wanneer er iets boven een bepaalde waarde gaat een formule nodig hebben die dan gaat kijken welke getallen er het best te gebruiken valt om er zo dicht mogelijk boven deze waarde te gaan.

Misschien niet zo duidelijk vandaar het voorbeeldje in bijlage.

Alvast mijn hartelijke dank
Marc

Bijlagen

Hoi Marc,

Ik heb een oplossing voor je. Het is een draak van een formule of eerder gezegd zijn het er meerdere.
Zie bestand:
Bekijk bijlage vraag helpmij forum.xlsx
In kolom 1 staan de waarden die je wilt testen. In kolom 2 de je initiële test. In kolom 3 staat het geval dat de waarde groter is dan 4000. Kolom 4 en 5 de gevallen groter dan 8000 en 12000, let op dit is een andere formule dan in kolom 3. De formule in kolom 4 en 5 is door te slepen naar rechts naar gelang je meer tests nodig hebt. Kolom 6 is ter illustratie dit is de rest waarde na alle tests.
Hopelijk kun je de formules een beetje volgen. Het is misschien niet de handigste manier. Je kan dit volgens mij makkelijker in een macro maar daar heb ik geen ervaring mee.

mvg

Carnelain

Marc,

Probeer het eens met de volgende formule :
Code:
=INTEGER($B$18/4000)*4000+VERT.ZOEKEN(+$B$18-((INTEGER($B$18/4000))*4000);$B$4:$D$9;3;WAAR)

Zie ook de bijlage.

Bijlagen

Beste formumgebruikers,

het is op aanraden van een kennis om dit forum te gebruiken voor mijn vraag dat ik dit dan ook maar eens doe.
Ik heb hier een voorbeeldje waarin alles beschreven staat wat er dient te gebeuren.

Ik zou namelijk, wanneer er iets boven een bepaalde waarde gaat een formule nodig hebben die dan gaat kijken welke getallen er het best te gebruiken valt om er zo dicht mogelijk boven deze waarde te gaan.

Misschien niet zo duidelijk vandaar het voorbeeldje in bijlage.

Alvast mijn hartelijke dank
Marc

Beste Gerard en Carnelain,

Beide oplossingen werken perfect !!!! ( die van Gerard is eenvoudiger in gebruiken en doet ook schitterend zijn ding :):D:thumb: )

Als ik mij nu niet vergis dien ik hierbij de vraag als opgelost te plaatsen volgens de forumregels.

Bij deze dan nogmaals ne dikke bedankt voor de hulp en sluit ik deze vraag.

Met vriendelijke groeten
Marc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan