Een harddisk wordt niet meer "gezien"

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanFilarski

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2014
Hallo allemaal

Ik ben een hdschijf "kwijt". Seagate Barracuda 7200, 11, 1000GB

Ik heb de kabels waarschijnlijk te vroeg los getrokken.

Ik kan de schijf niet in de Bios zien, maar wel in Apparaatbeheer onder Schijfstations. Daar staat hij alleen als Schijfstation (zonder nadere omschrijving)

Het lijkt er op dat de schijf niet meer toegeschreven is aan een Letter of eigenlijk meerdere letters, (D:,E:,G:,H:)

Nu is de vraag kan ik de schijf toch op de één of andere manier benaderen, om deze te "redden" of anders "formatteren"?

Wat is er nog aan te doen?

MVG
Jan Filarski :o

Laatst bewerkt:
Heb je het over een interne schijf of een externe via usb?

Wellicht is dit de oplossing voor je..?
Een ander was hiermee wel geholpen, jij misschien ook...:shocked:

Laatst bewerkt:
Hallo JackAll

Het was een Externe USB schijf, maar ik heb hem al "ingebouwd"
MVG
Jan Filarski

Hallo Scrapheap

De oplossing, die jij aandroeg, werkte niet bij mij. "Jouw" oplossing berustte op het vervangen van de spontaan ontbrekende Harddisk Letter

Maar het probleem ligt toch nog even anders als dat ik eerst dacht.

De betreffende schijf draait als een gek, maar is absoluut niet zichtbaar, nergens. Niet in de Bios en ook niet in Apparaatbeheer.

Het lijkt er op dat de MBR beschadigd is. (de Master Boot Record) M.a.w. de schijf moet weer voorzien worden van een nieuwe MBR, ofwel opnieuw geformatteerd worden.

Vroeger met de IDE-schijven kon je de MBR nog wel vervangen. Maar of dat tegenwoordig ook nog kan, weet ik niet.

De schijf heb ik in een te vroeg stadium los gemaakt van een nog draaiende computer, normaal kan dat meestal wel zonder dat er schade optreed, maar nu dus niet.

Er was vroeger dan ook een optie die je eerst moest "aanzetten" alvorends de Harddisk los te mogen koppelen.

En dat is het gene dat gebeurd is Er was totaal geen aanleiding dat de schijf het zou begeven.

Nu is de vraag is er software-matig "gereedschap" om een schijf in dit stadium weer te repareren?

MVG
Jan Filarski

Niet in de Bios

Allemaal aannames die er weinig mee hebben te maken, ook zonder MBR wordt de schijf gewoon in de bios gezien, niet in de bios dan uiteraard ook niet in windows.

De schijf staat onder spanning en dan kan hij ook draaien.

Andere SATA kabel, andere SATA aansluiting, aansluiting op een 3e party SATA controller die in de bios uit staat en die aanzetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan