Een hoop Laptop problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

BIOSscoop

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2008
Berichten
5
Hallo! Mijn tante heeft laatst een ouwe laptop gekregen. Zodat ze een beetje kan e-mailen en internetten. Hier op een rij even de gegevens:

Hardware
Packard Bell igo 6000
Celeron(R) CPU 1.50GHz
Kloksnelheid: 1.50GHz, 224 MB
C schijf: Capaciteit 16,6 GB, Beschikbaar 7,07 GB

Besturingssysteem
Windows XP
Versie 2002
Service pack 2

De Laptop is ongelooflijk traag, maar er zijn nog een paar andere problemen.
Bij het opstarten geeft de computer rare piepen. Het is gewoon de bios piep maar dan ongeveer 27 keer. Ik heb op internet opgezocht naar de betekenissen van de piepen maar die gingen maar tot 11 piepen. Ook is er iets raars met het typen. Als ik in word, Internet explorer, of gewoon ergens de naam van wil veranderen dan blijft hij een verhoogde comma ( ' ) typen. In kladblok gebeurt dit niet.

Zijn er meer mensen die dit probleem ook hebben of hadden, of weten hoe dit komt. Kan zo'n laptop windows XP wel aan? Er zit een sticker op "Disigned for Windows XP' Maar ik geloof er niks van. De menu's zijn traag, vensters openen niet. Hij kan niet meer dan 3 vensters open hebben tegelijkertijd. Doe ik er verstandig aan om XP er af te gooien en een lagere Windows of misschien Linux op te zetten. Mijn Tante wil alleen e-mailen en een beetje internetten, dus hoge eisen stelt het niet.

Alvast bedankt
 
XP kan hij zeker aan al zal het nooit echt als een "speer" gaan.....
Voor je aan een nieuwe en/of andere installatie denkt zou ik eerst eens wat schoonmaak programma's op de laptop los laten zoals:

SuperAntiSpyware.
CCleaner.
MalwareBytes.
Installeren en draaien!

Daarna een schijfcontrole doen en defragmenteren.
Wacht het resultaat af voor je verder stappen onderneemt.

Suc6.
 
XP kan hij zeker aan al zal het nooit echt als een "speer" gaan......

Nou .......
Los van een 'recovery', vooral omdat hij eerder van iemand anders is geweest, zou ik ook kijken of het mogelijk is het werkgeheugen van 256Mb te verdubbelen tot 512MB dat levert in elk geval een aanmerkelijke verbetering op.

Dit de originele documentatie en installatie-cd's er nog bij?
 
Laatst bewerkt:
De computer was bijna helemaal leeg toen ze hem kreeg (van een zus) Alle documenten waren er al af, en bijna alle programma's ook. Office 2003, een hoop windows updates, software voor de printer, Internet Explorer, Windows media player 11 en de soft ware voor de nieuwe Dongel van KPN zitten er op. Voor de rest is hij leeg. Dus veel op te schonen valt er niet. De orginele cd's zitten er niet meer bij. En weet iemand meer van dat typ probleem?
Bedankt voor jullie snelle reacties.
 
Als je zegt dat er niet veel op te schonen valt, en je toch gaat formatteren én meer snelheid wilt, zou ik denken aan Windows 2000. Hier en daar wat services uitschakelen en het loopt als een trein.
 
Hoi,

Nou .... da's bepaald geen 'kale' notebook voor iemand die '.... alleen maar een beetje kan e-mailen en internetten.
Ik neem aan dat er vooraf ook geen recovery is gedaan .... informeer daar eens naar.

De nodige opschoonacitiviteiten hebben alleen zin als er géén recovery is gedaan ......

En die opwaardering met 256MB kan zéker geen kwaad met de nieuwste versies van IE en Mediaplayer erop .....

De 'verhoogde komma' ...... kan te maken hebben met een verkeerde toetsenbord-instelling.

Wat staat er op de toets links van de één (helemaal linksboven dus, en réchts van de letter L?
 
Laatst bewerkt:
Op de toets naast de 1 staan de ` en de ~. Naast de L staan de : en de ;.
Wat bedoelen jullie precies met recovery? Ik kan het wel vragen maar ik denk niet dat ze dan begrijpen wat bedoelt wordt (ik kan het ook niet uitleggen want ik weet het zelf ook niet.)
En hoe kan je dat geheugen opwaarderen? Gewoon een externe harde schijf kopen en die als werkgeheugen instellen?
 
Met recovery bedoel ik dat alles van de harde schijf is gewist en opnieuw Windows XP is geïnstalleerd en daarna de software die jij eerder aangaf.

Met werkgeheugen wordt niet een harde schijf bedoelt, maar het z.g. RAM, waarvan er (waarschijnlijk) één geheugenbankje in de notebook zit en er mogelijk ruimte is voor nog zo'n bankje van 256Megabyte.
 
Ok bedankt. Maar kan je tegenwoordig nog aan windows 2000 te komen. Zelfs XP is niet makkelijk om nog aan te komen. En dit zou ook het probleem van de ' oplossen? Weet er verder nog iemand hoe die piep weg moet?
 
Ok bedankt. Maar kan je tegenwoordig nog aan windows 2000 te komen. Zelfs XP is niet makkelijk om nog aan te komen. En dit zou ook het probleem van de ' oplossen? Weet er verder nog iemand hoe die piep weg moet?

Om eerlijk te zijn:
Als ik je tante was, zou ik het oplossen hiervan niet aan jou overlaten .....
Wie heeft het in dit stadium nu over herinstalleren met Windows2000?
De vraag van ' is nog niet eens opgelost ...... of je begint weer over wat anders ..... :shocked:

Je geeft terecht aan, dat je er niet veel verstand van hebt.
Als mij gevraagd wordt iets op te lossen waar ik geen verstand van heb, dan zeg ik dat ik dat niet doe of kan, omdat ik daar geen verstand van heb ..... :mad:

Sorry, ik meld me af voor jou topic en hoop dat een ander je verder kan/wil helpen.
 
RHPJS had het over windows 2000. Ik heb niet tegen mijn tante gezegd dat ik het op zou lossen. Ik zou haar leren hoe ze met een muis, toetsenbord, e-mail en internet om moest omgaan. En toen kwamen we op deze problemen. Ik zocht naar een helpforum, vond dit, en stelde een vraag. Iemand had het over windows 2000, en ik vraag of dat ook daar tegen helpt.
Dat is alles
 
..... en dus constateer je een aantal problemen, die mogelijk hardwarematig kunnen zijn.
Maar om dat te kunnen constateren vraag ik je steeds wat er 'voorheen' met de laptop is gebeurd wat betreft installatie, opschonen, dé-installatie.

Inmiddels zijn me een aantal dingen duidelijk:

- het is niet duidelijk of een schone installatie van windows heeft plaatsgevonden.
- om de oorzaak van de piepjes en de ' vast te stellen zal er tóch eerst een schone installatie plaats moeten vinden. pas dan kan je vaststellen of het een soft- danwel hardmatig probleem is
- het is niet duidelijk of de originele software (installatiecd's dus) nog aanwezig is.
- het is de moeite waard bij de oorspronkelijke eigenaar te vragen of de originele installatie cd's (dus o.a. met XP) nog aanwezig zijn
- het is duidelijk dat deze laptop met xp moet kunnen draaien, maar 'kaal' dus geen andere meuk erop
- het is aan te bevelen dat je het werkgeheugen uitbreidt.

Dus: werk aan de winkel zou ik zeggen.
Te beginnen met informatie of de laptop is ge-herinstalleerd voordat 'ie naar 'tante' ging (ik denk het overigens niet).
In elk geval vragen of de originele cd's die bij de laptop geleverd zijn nog bij de oorspronkelijke eigenaar aanwezig zijn, om te voorkomen dat je opnieuw xp moet kopen.

XP is overigens nog ruimschoots beschikbaar ......
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan