• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een ingewikkelde Excel vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

WBFD

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2012
Berichten
7
Hallo mensen,

Ik moet voor mijn werk iets doen met excel, echter gaat dit mij ver boven de pet en vraag ik me zelfs af of dit te doen is.

Zoals ieder bedrijf hebben wij gigantische hoeveelheden getallen in excel bestanden, d.m.v. tabbladen kan je zo heel veel gegevens bekijken. Mijn probleem licht als volgt en heeft betrekking op 2 tabbladen.
Het tabblad Mutatie en het tabblad groep 77.
Er staan in beide tabbladen heel veel gegevens. Het tabblad groep 77 bevat telkens andere gedownloade informatie met de nieuwste cijfers voor de producten (in dit geval films). Deze gegevens moeten allemaal overgezet worden in het tabblad mutatie. Het ziet er als volgt uit:

Tabblad Groep 77

R1 1 770110 770110 KIS: Inkopen beginssaldo mutatie
R1 2 770111 770111 Kis: kosten beginsaldo mutatie
R1 3 770112 enz
R1 = een uniek nummer dat bij die film hoort, dus alles van KIS is R1
1 = het eerste nummer in de rij met betrekking op die film, het varriert van 1 tm 10 gegevens per film
770110 is het unieke cijfer van die film, dit stijgt mee met de eerder genoemde nummers. Een nieuwe film heeft een heel ander begin cijfer (bijv 770200)
Kis: inkopen = de naam van het product, je hebt ook Kis omzet enz bijv andere nummers (die dus tm 10 gaan)
Beginssaldo = onbelangrijk
mutatie: hier gaat het om

Deze mutatie moet ik naar het mutatie tabblad zien te krijgen. Echter dit ziet er zo uit.
0 1 2
inkopen kosten enz
R1 KIS

De mutaties moeten hier dus inkomen. Het probleem wat ik jullie dus duidelijk probeer te maken is het volgende.
1. Het selecteren van gegevens: tot hoeverre gaat de film in rijen*. (je weet wel dat het allemaal in kolom 6 zit bij het tabblad groep 77). Deze moet je linken aan de plek waar de gegevens moeten komen.
2. Geselecteerde gegevens bij de goede film *
*= dit zou op te lossen moeten zijn met de R17, immers als R17 stopt gaat het over op een andere film dus is er niet meer informatie over.
3. De gegevens moeten bij de juiste horizontale kolom. inkopen moet dus bij nummer 0 altijd. Kosten moet altijd bij nummer 1 enz.
Ook heb je niet over iedere film bijv inkopen, maar alleen enkele andere gegevens, wel zijn het er maximaal 10 en minimaal 1.

Zou iemand mij met dit probleem kunnen helpen?
Het zou echt geweldig zijn,

Groeten,
Wouter
 
Wouter, zou je dit in een klein voorbeeldbestandje kunnen zetten met je beoogde resultaat en hier plaatsen?
 
Dat had ik eigenlijk meteen moeten doen, bij deze de bijlages. Onthou wel dat het voor meerdere films gaat en dat daarom die formule hard nodig is.
Iedere hulp zou geweldig zijn!
 

Bijlagen

  • Groep 77.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 20
  • mutatie.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 20
Wouter,

Zit ik in de goede richting te denken?
 

Bijlagen

  • mutatie(1).xlsx
    13,1 KB · Weergaven: 32
het ziet er vrij goed uit, maar hoe heb je dit dan precies gedaan?
waar haal je dirty dancing als voorbeeld vandaan? Dan kan ik even een goede controle doen
Je zou echt geweldig!!!!!! zjin als je dit lukte! ik zit hier al de hele dag op en nog snap ik niet hoe het voor elkaar te krijgen.
 
Oooh wacht ik zie al wat je gedaan hebt, opzich is het idee volgens mij helemaal goed maar je moet wel bedenken dat het bij mutatie horizontaal is. En is het probleem van de Films opgelost? Volgens mij kan je de formule niet linken aan een andere film? Vertel me wat je precies gedaan hebt!
 
Ik heb mijn vraag meerdere malen gesteld ja, dit is toch geen probleem?
Hopelijk kan je me helpen bij het antwoord zoeken! Zou erg fijn zijn
 
Wouter,

Dit valt wel onder de norm crossposting en hier KAN op sommige forums een ban op staan!

Buiten dat laat je iedereen of een voorbeeldbestandje maken of in een andere vorm helpen terwijl dit gewoon door 1 iemand gedaan kan worden....
 
Deze site heet 'helpmij'... Ik vraag om hulp wat moet ik dan doen?
En tja als iemand het in een keer zou weten dan is het toch ook opgelost?
Echter is dat tot nu toe nog niet het geval geweest, en tja als jij het dan gewoon 'in 1x doet' is dat ook opgelost!

Maak het waar!:D
 
1. je zou de helper van een bepaalde forum al helpen door een link te plaatsen naar het andere forum waar je de vraag nog meer hebt gesteld.
2. ik heb nooit gezegd dat je probleem in 1x wordt opgelost
3. niemand op alle forums doet het 'gewoon' ff voor je...

Vind persoonlijk je reactie ook best wel bot, aangezien ik je alleen maar wijs op de regels die een bepaald forum kan hebben, maar dat zal misschien aan mij liggen...

Met dat gezegd te hebben heb ik een voorbeeldje voor je gemaakt met een gemaakte tabel en draaitabel. Dit is ook een optie en voorgelegd op een ander forum.
Ik stel voor dat je er even naar kijkt en naar de verschillende opties met het bewerken hiervan zodat er misschien een oplossing voor je uitkomt.

Succes!
 

Bijlagen

  • mutatie(1).xlsx
    15,1 KB · Weergaven: 27
Deze site heet 'helpmij'... Ik vraag om hulp wat moet ik dan doen?
Dat is juist en is geen speld tussen krijgen. Maar je dient ook even aan te geven wat je al gedaan heb. Je had het dus even kunnen melden. Dat geldt ook als er zometeen een oplossing is.
 
Ik heb mijn vraag meerdere malen gesteld ja, dit is toch geen probleem?
Ik vind het wel een probleem en wel hierom:

Stel een vraag dat een vraag op tegelijk 2 sites gesteld worden om 20:00 uur
Op site A wordt een werkende oplossing om 20:25 uur gegeven.
Ik zie de vraag op site B pas om 20:30 uur en denk: daar weet ik wel een antwoord op.
Na 0:30 minuten heb ik een keurig antwoord gereed.
Dit blijkt exact het zelfde antwoord te zijn als op site A

Hoe denk je dat ik (iemand die vrijwillig in eigen tijd anderen helpt) me voel als ik daar achter kom?
Om het net uit te drukken: Ik baal als een stekker!
Meteen denk ik die vraagsteller help ik niet al te gauw weer.
Als je een linkje had geplaatst dan wist ik dat ik geen tijd meer in deze vraag hoef te steken en dat ik mijn tijd aan andere vragen kan besteden.

Let wel:
Van mij mag je op meerdere sites een vraag stellen, maar geeft dit dan wel duidelijk aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan