Een klein thuis netwerkje

Status
Niet open voor verdere reacties.

aryan_s

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2002
Hallo, ik wil graag een netwerkverbinding tussen mijn desktop pc en laptop. Ik wilde eerst gewoon netwerk kaart --- netwerk kaart, maar dat kreeg ik niet voor elkaar en nu probeer ik het met een router, maar helaas ook geen succes. Ik zet eerst alles overzichtelijk bij elkaar:

Hardware
- Compaq Presario 5bw154 specificaties
- Jewel Saffier 1500 specificaties

In de Compaq Presario zit de volgende netwerk kaart:
Sitecom LN-020 - PCI Fast Ethernet Adapter 10/100specificaties

Sweex Broadband Router specificaties
Handleiding PDF formaat

Software
Compaq Presario: Windows 98SE
Jewel Saffier 1500: Windows XP

-----------------------------------------------------------------------
Probleem 1:
Volgens het boekje van de Sweex Router staat:
netwerkomgeving -> eigenschappen -> TCP/IP netwerkkaart -> Automatisch een IP-adres verkrijgen
Dat heb ik dus gedaan en dat ging ook goed.

Dan staat er:

start -> uitvoeren -> winipcfg, ik moet dan mijn netwerk kaart selecteren, Alles vrijgeven en dan alles vernieuwen en daar zit het probleem:
Als ik op 'Alles Vrijgeven' klik dan zou het IP adres 0.0.0.0 moeten worden en dan gebeurd er niet. En als ik dan vervolgens op 'Alles vernieuwen' klik dan krijg ik een zandlopertje en uiteindelijk (als ik op ctrl-alt delete druk) staat er: reageert niet meer (en als ik dan weer wil gaan internetten kan dat niet....dan moet ik mn pc opnieuw starten)

Gaat het op de XP machine wel goed?

Gebruik je wel straightcable ipv crosscable?

De PC zien elkaar wel, als ik gewoon van netwerk kaart naar netwerk kaart de pc's verbindt. En ook met de router zie ik op de laptop (xp) dat hij verbinding heeft.

Maar dat is dan ook alles, pingen lukt bijvoorbeeld weer niet op de laptop als ik ze met elkaar heb verbonden.

En ik weet wel wat voor kabels je moet gebruiken, netwerkkaart - netwerkkaar = cross
router - netwerk kaart = straight

Sluit de pc's aan op de router en doe op de 98 machine winicfg en op de XP ipconfig en post beide ipadressen

XP:
Ethernet adapter Netwerkbrug 5:
IP adres 192.168.0.2

Ehternet adapter LAN verbinding:
IP adres 192.168.2.100

Windows 98 SE
IP autoconfiguratieadres 169.254.61.243

Die netwerkbrug in xp mag weg en het is duidelijk dat er iets niet goed zit naar de win98 pc toe.

Is de kabel nog goed?

Probeer eens een andere kabel en een andere poort op de router

Oke ik heb de netwerkbrug verwijderd, en de kabel veranderd

Status LAN verbinding XP machine:
784 bytes verzonden
3560 bytes ontvangen

Heb je de kabel op de 98 pc ook veranderd?

je bedoelt een geheel nieuwe kabel van netwerk kaart naar router?

Ik heb net nog ff gepingt op de XP pc naar de 98se pc

Ping.gif

ik denk niet dat het probleem zo groot is, want hij kan wel pingen blijkbaar

Het is wel een probleem want een 169.254.x.x. is een apipa adres wat inhoudt dat windows geen ipadres kan krijgen en er zelf maar 1 geeft.

Probleem is dat die niet in de range van je netwerk valt.

Is de netwerkkaart in 98 goed geinstalleerd?

Haal de kabel uit de XP pc en steek die in de 98 pc en dan even opnieuw opstarten en winipcfg doen

Ik heb de kabels veranderd, maar nog steeds hetzelfde...De netwerkkaart is volgens mij gewoon goed geinstaleerd

En de router hoort gewoon automatisch gezien te worden (volgens het boekje)

Zolang je 98 pc een 169.254.x.x adres krijgt is er iets mis of met de kabel, poort van de router of de netwerkkaart.

Probeer anders je netwerkkaart eens opnieuw te installeren of als je de mogelijkheid hebt een andere

Geplaatst door m@rio
Zolang je 98 pc een 169.254.x.x adres krijgt is er iets mis of met de kabel, poort van de router of de netwerkkaart.

Probeer anders je netwerkkaart eens opnieuw te installeren of als je de mogelijkheid hebt een andere

Ik denk dat het aan de netwerk kaart moet liggen, de kabels zijn gewoon goed, daar kan niks mis mee zijn, en ik heb het met verschillende kabels geprobeerd

De router heb ik net en ik kan me niet voorstellen dat er iets mis mee is, want het vrijgeven en vernieuwen met de router uit doet de pc ook niet

dus ik heb een nieuwe netwerk kaart gekocht:
Belkin 10/100 Ethernet 32 bit PCI kaart

Hoe moet ik nu te werk gaan? Moet ik eerst de oude netwerk kaart verwijderen bij apparaatbeheer en dan de pc uitdoen en de nieuwe kaart erin zetten? of kan ik gewoon de pc uitdoen, sitecom kaart eruit, belkin kaart erin?

Het beste wat je kunt doen is:

Kaart uit apparaatbeheer verwijderen. Pc uit en dan hardwarematig de kaarten omwisselen en dan de nieuwe kaart installeren

gedaan...maar helaas geen succes
ik krijg nu wel een error, misschien maakt dit het probleem wat duidelijker..
error1.gif

Het is een optie om handmatig de gegevens in te voeren maar of het dan werkt is een 2e.

Dus bij ipadres/subnetmask/defaultgateay/dns handmatig de ipadressen invoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan