Een knal, licht uit, pc uit, brandlucht.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SiOuX_NL

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2002
Hallo,

Gisteravond schrok ik omdat ik een knal hoorde, het licht vervolgens uitviel, de pc uitging en een brandlucht bij de pc vandaan kwam :confused:.

We hebben uiteindelijk alles weer aan gekregen behalve de pc. Elke keer als ik de pc probeer aan te doen, dan valt alle stroom weer uit.

Wie weet misschien wat er aan de hand kan zijn en welk advies kunnen jullie mij bieden wat betreft dit probleem? En als ik het wil laten repareren, wat voor een kostenplaatje kan hier aan vastzitten? :(

Alvast bedankt voor jullie reactie.

P.s. Is de kans aanwezig er dat mijn harde schrijven geen data meer bevatten?

Laatst bewerkt:
Ik zou even naar de voeding kijken, eventueel voorzichtig open maken en kijken of er brandplekken zijn. Ook het moederbord goed controleren op brandplekken.

Ja, alle stekkers eruit halen, kast openschroeven en eens goed kijken of je soms kan zien wat er afgebrand is.

De voeding is meest waarschijnlijk, zoals crash al zei. Dat is die grote vierkante doos, ergens achterin je pc. Er zit een ventilator in, en er komt een dikke streng met gekleurde draadjes uit.

Hopelijk is het daarbij gebleven, en heeft de rest van je systeem het overleefd.

Qua kostenplaatje ben je voor 25-30 euro klaar als het alleen de voeding is en je hem er zelf in kunt zetten. Moet je schroevendraaien en plugje inklik vaardig voor zijn.
Als het je moederboard is ben je natuurlijk wat verder van huis.

Als je geluk hebt is inderdaad alleen de voeding stuk, alleen heb ik hier wat slechtere ervaringen mee. Ik heb eens precies hetzelfde meegemaakt hier, en toen was de voeding stuk, het moederbord en alles wat op het moederbord zat; dus gewoon de gehele pc. Zelfs m'n monitor was stuk omdat deze van stroom voorzien werd via de voeding van de computer. :(

Klopt het trouwens dat de voeding een eigen ventilator bevat om alles koel te blijven houden? En zou het mogelijk kunnen zijn dat de voeding het door stof begeven heeft?
Toen ik mijn kast opende, zag ik namelijk een laag stof op alle geïnstalleerde onderdelen, waar ik mij voor zou moeten schamen :o.

Voordat ik de pc ga laten nakijken en eventueel repareren, maak ik hem eerst volledig stofvrij :D.

Ik ga verder nog even kijken of inderdaad het moederbord geen brandplekken bevat.

De voeding heeft een eigen koeling inderdaad.

Het zou best eens kunnen dat hij te warm gelopen is door de vorming van een laag vettig stof en andere troep. Kan ook dat het stof gewoon kortsluiting heeft veroorzaakt.

Als je de boel goed stofvrij wilt maken, ga dan even naar een pc dealer, en haal een spuitbusje met gecomprimeerde lucht. Daarmee kan je (ook) op moeilijk bereikbare plaatsen stof gewoon wegblazen.

Let wel even goed op als je een nieuwe koeling koopt. De goedkopere voeingen hebben een simpele (soms zelfs ongelagerde) ventilator. Gevolg is slijtage op de as, waardoor het ding veel herrie gaat maken.
Niet beknibbelen op de kosten dus, maar kies er eentje met een stille ventilator. Kost je mischien een tientje meer, maar je hebt er veel plezier van.

Inmiddels is mijn pc gerepareerd en de boosdoener was voeding. Compleet doorgefikt. Ze hebben nu een 'noiseless' voeding geplaatst maar om eerlijk te zijn, merk ik in decibelen geen verschil als ik het moet vergelijken met mijn vorige voeding ;).

De vrouwelijke reparateur heeft me verteld dat het niet aan de stof lag dat het kaduuk ging (maar goed, zij wist natuurlijk niet dat ik nog voordat ik de pc naar haar toebracht, alles grondig schoon had gemaakt, haha!).
Verder vertelde ze mij dat het een merk voeding betrof (genaamd ANTEC) waar meer mensen over geklaagd hadden. Met deze voeding heb ik ongeveer 6 á 7 jaar gedaan. Dat lijkt me toch netjes voor een slecht merk, niet ;)?

Ik zal proberen in de toekomst wat vaker een stofcheck doen. Hoe vaak controleren jullie je pc op stof en vuil eigenlijk? :)

Laatst bewerkt:
Ik maak zo'n beetje 1x in de maand de pc stofvrij. 6 á 7 jaar is inderdaad niet slecht voor een "slechte" voeding.:p

1× per maand gaat me te ver, maar 1 á 2 × per jaar kijk ik alle pc's even na. Maar het ligt ook aan de situatie waar de pc staat. Als deze op de grond staat zal daar meer stof inkomen als één die op een buro staat. Heb je huisdieren zal dat ook een hogere stof concentratie als gevolg hebben.
Als ik jou situatie zou moeten beoordelen is één keer per jaar ruimschoots voldoende, immers het heeft nu ook 7 jaar geduurd voordat er teveel stof in de voeding zat.

maestro12 zei:
......Als deze op de grond staat zal daar meer stof inkomen als één die op een buro staat. Heb je huisdieren zal dat ook een hogere stof concentratie als gevolg hebben......
En niet te vergeten het soort vloerbedekking. Toen ik nog (hoogpollig) tapijt had, kon ik elke maand de pc van binnen stofvrij maken. Sinds we een planken vloer hebben kan ik volstaan met 2 x per jaar.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoelang de pc aan staat. Als dat 24 uur per dag is, heb je eigenlijk ook 24 uur per dag een soort stofzuiger in je kamer staan, want hoe je het ook wendt of keert; hoe beter de airflow van je pc, hoe meer stof ie opzuigt.:)

Ik zit dus met een poes en de kast staat op de grond, wel is waar op wieltjes dus iets van de grond af. Ik kan het merken aan de onderste front casefan, die pakt aardig wat stof/haren op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan